Budowa 4-kilometrowego tunelu dużych prędkości przyspiesza. Jest umowa z wykonawcą
Znamy kolejnego wykonawcę budowy 4-km tunelu kolei dużych prędkości w Łodzi. To element trasy, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. CPK podpisała umowę z firmą Budimex na budowę komór dla tarczy TBM do drążenia tunelu. Inny wykonawca, firma Keller Polska zabezpiecza fundamenty domu kultury, pod którym znajdzie się tunel.
Spis treści
- Budowa tunelu dużych prędkości pod Łodzią przyspiesza - jest umowa z wykonawcą
- Budimex zbuduje komory dla tarczy drążącej tunel dużych prędkości
- Wykonawca zaprojektuje i zbuduje komorę startową i odbiorczą dla maszyny TBM
- Tunel dużych prędkości w Łodzi - co to jest?
Budowa tunelu dużych prędkości pod Łodzią przyspiesza - jest umowa z wykonawcą
Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała drugi z trzech kontraktów na roboty budowlane dla swojego najbardziej zaawansowanego projektu kolejowego. Ponad 4-kilometrowy tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi to kluczowy element trasy, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. CPK planuje zakończenie budowy tunelu jednocześnie z uruchomieniem pierwszego etapu lotniska CPK.
Jak informuje Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, budowa tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi została podzielona na trzy części. W ramach pierwszej od września tego roku trwają prace przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury. Tę inwestycję realizuje firma Keller Polska. To bezpośrednio pod budynkiem – po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna – będzie rozpoczynał się tunel Kolei Dużych Prędkości.
Budimex zbuduje komory dla tarczy drążącej tunel dużych prędkości
7 grudnia, spółka CPK podpisała umowę na etap drugi, czyli budowę komór dla tarczy zmechanizowanej TBM do drążenia tuneli: startowej (na Retkini) i odbiorczej (w sąsiedztwie Łódzkiego Domu Kultury). Kontrakt został zawarty z firmą Budimex, a jego wartość to prawie 147 mln zł. Trzecim etapem inwestycji będzie samo drążenie tunelu kolejowego CPK.
Budowa komór startowych dla maszyn TBM jest odpowiedzialnym zadaniem, które wymaga zaangażowania odpowiedniego zaplecza inżynieryjno–technicznego oraz utrzymania najwyższych standardów technicznych wykonania i kontroli prac. To kolejne zadanie związane z projektem CPK realizowane przez naszą firmę. Jednym z wcześniejszych była budowa obiektu inżynieryjnego M03, w którym usytuowane są dwa tory Kolei Dużych Prędkości, w ramach przebudowy stacji Warszawa Zachodnia – mówił Maciej Dominik Olek, członek zarządu Budimeksu.
Projektowana na południowo-zachodnim końcu tunelu komora Retkinia będzie pełniła funkcję szybu startowego dla TBM, czyli maszyny drążącej tunel. Docelowo będzie obiektem technicznym, który pomieści m.in. miejsce do ewakuacji, pomieszczenia techniczne i ewakuacyjne klatki schodowe. Natomiast Fabryczna będzie szybem demontażowym dla tarczy TBM i komorą rozjazdową.
CPK to nie tylko projektowane lotnisko, ale też bardzo potrzebne w Polsce nowe linie kolejowe. W zaawansowanym projektowaniu jest już około 450 km linii, w tym kolejowe odcinki między Warszawą i Łodzią oraz Łodzią i Wrocławiem. Tunel dalekobieżny w Łodzi to nasza najbardziej zaawansowana pod względem przygotowań inwestycja kolejowa - mówi Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.
Wykonawca zaprojektuje i zbuduje komorę startową i odbiorczą dla maszyny TBM
Do zadań wykonawcy będzie należało opracowanie szczegółowej dokumentacji projektowej oraz wykonanie komory startowej i odbiorczej (nazywane od swojej lokalizacji odpowiednio: Retkinia i Fabryczna). W zakres umowy wchodzi także m.in. zapewnienie odpowiedniej organizacji ruchu i prace odtworzeniowe. Czas na wybudowanie komory Retkinia to 10 miesięcy, a dla komory Fabryczna ok. 13 miesięcy.
Tunel dużych prędkości w Łodzi - co to jest?
Tunel będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim dla kolei dużych prędkości. Na terenie Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia.
Kolejowa inwestycja CPK w Łodzi jest częścią korytarza Morze Północne - Bałtyk w ramach sieci bazowej TEN-T, czyli jest elementem transeuropejskiego szlaku komunikacyjnego.
Czytaj też:
- Trzy nowe mosty w Krakowie. Wykonawca przygotowuje się do odbiorów końcowych inwestycji
- To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach
- Czy cała zakopianka może być drogą ekspresową? Trwa budowa jej kolejnego fragmentu
- Nowy most kolejowy w Przemyślu ma być gotowy do końca 2023 roku. Zabytkowe przęsła jednak zostają