Budowa Autostrady A1

Autostrada A1 będzie jedną z najważniejszych tras komunikacyjnych Polski i kontynentu. Projektowana w ciągu drogi międzynarodowej E 75, ma być jedyną polską autostradą biegnącą południowo. Połączy porty morskie Trójmiasta z Górnym Śląskiem i z południem Europy.
Autostrada A1 jest częścią Trans-Europejskiego Korytarza Transportowego Północ-Południe łączącego Skandynawię z krajami leżącymi nad Morzem Śródziemnym. Korytarz biegnie od Morza Bałtyckiego przez terytorium Czech i Słowacji, aż do Austrii i będzie stanowić nowoczesne połączenie komunikacyjne pomiędzy Gdańskiem a Wiedniem.
Autostrada zostanie wybudowana przez dwie niezależne spółki: Skanska SA, która posiada 80% udziałów i NDI SA, która posiada 20%.
Szlak koncesyjny odcinka Autostrady A1 rozpocznie się w okolicach Gdańska a kończy w Toruniu. Ten 152-kilometrowy etap jest najbardziej na północ wysuniętym fragmentem Autostrady A1, której korytarz biegnie z Torunia przez Łódź, Częstochowę i Katowice w kierunku południowym, aż do granicy państwa w Gorzyczkach.
Realizacja koncesyjnego odcinak Autostrady A1 został podzielony na dwa etapy:
-
etap I o długości 90 kilometrów, rozpoczyna się w Rusocinie koło Pruszcza Gdańskiego, a kończy w Nowych Marzach koło Grudziądza;
-
etap II o długości 62 kilometrów, obejmuje odcinek autostrady od Nowych Marz do Czerniewic koło Torunia.
Realizacja:
Realizacja pierwszego etapu rozpoczęła się jesienią 2005 roku. W ramach tej fazy wybudowanych zostanie 6 sekcji. W grudniu 2008 oddano dwie pierwsze sekcje - 25 kilometrów - autostrady na odcinku Rusocin-Swarożyn. Termin zakończenia pozostałych sekcji - 65 kilometrów - zaplanowano na połowę października 2008 roku. Realizacja II etapu rozpocznie się w sierpniu 2008 roku. W ramach, którego zostaną wybudowane 4 sekcje. Cała inwestycja zostanie ukończona w grudniu 2008 roku.
Projekt:
Zakres przedsięwzięcia obejmuje budowę zamkniętej, dwujezdniowej autostrady o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku z centralnie położonym pasem dzielącym oraz pasem awaryjnym wzdłuż jezdni.
Na skrzyżowaniu z głównymi rogami krajowymi wybudowane zostaną dwupoziomowe, bezkolizyjne węzły drogowe, zapewniające dostęp do korytarza autostrady oraz umożliwiające połączenie z istniejącym układem komunikacyjnym.
Nad drogami poprzecznymi i liniami kolejowymi powstaną dwupoziomowe przejazdy bez dostępu do autostrady.
Na autostradzie zostanie zainstalowany system kanalizacji deszczowej, urządzenia ochrony środowiska i wyposażenia drogowe.
Autor: Gdański Transport Company SA
Otoczenie:
Korytarz autostrady przebiega przez tereny unikatowe pod względem przyrodniczym i krajobrazowym. W trakcie realizacji projektu stosowane jest wiele rozwiązań ograniczających niekorzystny wpływ prac budowlanych na środowisko.
Środki zaradcze i procedury zmniejszające wpływ wszystkich przejawów naszej działalności gwarantują maksymalna skuteczność.
Autostrada w liczbach:
-
Obiekty mostowe: 86,
-
Miejsca obsługi podróżnych: 3,
-
Węzły drogowe: 6,
-
Obwody utrzymania autostrady: 2,
-
Punkty poboru opłat: 1,
-
Stacje poboru opłat: 5.
Kluczowi partnerzy:
Klient: Ministerstwo Transportu,
Projekt i dokumentacja: Transprojekt Gdański,
Generalny wykonawca: Skanska SA, NDI SA
Niezależny inżynier: WS Atkins Polska
Sprzęt i instalacje: Intertoll Polska
Eksploatacja i zarządzanie: Intertoll Polska
Finansowanie: Europejski Bank Inwestycyjny oraz Nordycki Bank Inwestycyjny
lipiec 2008