Via Baltica, Zakopianka... Kolejne odcinki dróg ekspresowych w budowie
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa (MIB) oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKA) poinformowały w ostatnich dniach o otwarciu oraz budowie kolejnych odcinków dróg ekspresowych: Via Baltica, S7 (w tym tzw. Zakopianka) oraz S3 i S6.
W realizacji jest już cała Via Baltica, która jest ważnym fragmentem drogi międzynarodowej E67, biegnącej z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. W obecności wiceministra infrastruktury Jerzego Szmita, podpisano 6 czerwca 2017 umowę na budowę kolejnego fragmentu Via Baltica z Suwałk do Budziska. Równocześnie min. Szmit ogłosił decyzję o rozpoczęciu drugiego etapu postępowania przetargowego dla odcinka Szczuczyn – Raczki. W konsekwencji , cała droga S61 Via Baltica od Szczuczyna aż po granicę z Litwą otrzymała status – w realizacji.
– Systematycznie realizujemy kolejne odcinki międzynarodowej trasy Via Baltica, która ma olbrzymie znaczenie nie tylko dla północno-wschodniej Polski, ale jest kluczowym korytarzem drogowym dla państw bałtyckich i wschodniej części Unii Europejskiej. Jestem pewien, że za kilka lat projekt będzie w całości zrealizowany – mówił wiceminister Jerzy Szmit.
Dwa odcinki Via Baltica w technologii betononowej
Dodajmy, że odcinek Via Baltica z Suwałki do Budziska o długości 24,2 km będzie wykonany w technologii betonowej (w standardzie nośności 115 kN/oś). Każda z dwóch jezdni będzie miała dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny i pas rozdziału. Powstaną dwa węzły: Suwałki Północ i Szypliszki oraz cztery miejsca obsługi podróżnych (MOP). Wykonawcą tego odcinka Via Baltica jest firma Impresa Pizzarotti. Wartość kontraktu wynosi 605,5 mln zł.
Na realizację inwestycji umowa daje wykonawcy 31 miesięcy, z czego prace projektowe i uzyskiwanie pozwoleń nie powinny trwać dłużej niż 15 miesięcy. Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa powinna ruszyć jesienią 2018, a zakończyć się latem 2020. Dodajmy, że zadanie to jest kontynuacją obwodnicy Suwałk, która jest w budowie od lutego 2017.
Odział GDDKA w Olsztynie zapowiada, że w najbliższym czasie roześle zaproszenia do składania ofert cenowych na realizację odcinka Szczuczyn – Raczki o długości 63 km. Ten kolejny odcinek Via Baltica również będzie drogą z nawierzchnią betonową, dwujezdniową z dwoma pasami ruchu i pasami awaryjnym. Na tym odcinku zaplanowano cztery węzły: Guty (gmina Szczuczyn), Ełk Południe (gmina Ełk), Ełk Wschód (gmina Ełk) oraz Wysokie (gmina Kalinowo).
Obwodnica Nysy
Jeszcze nie całą, ale część tej inwestycji uroczyście otworzył 5 czerwca 2017 wiceminister Jerzy Szmit. Chodzi o część obwodnicy Nysy w ciągu drogi krajowej nr 46 długości. Do użytkowania – cztery miesiące wcześniej – został oddany 7,4 km odcinek od węzła Nysa w kierunku Kłodzka. Koszt tej inwestycji wyniósł ponad 114,5 mln zł.
W ramach tego zadania wykonawca (konsorcjium Mota-Engil oraz Himmel i Papesch Opole) musiał wybudować cztery obiekty mostowe, jeden węzeł, dwa ronda i trasę zasadniczą w przekroju dwujezdniowym. Największym obiektem mostowym na tym odcinku jest wiadukt kolejowy o długości 115 m, nad dwoma liniami kolejowymi.
Na Zakopiance tunel coraz dłuższy
Korki na S7, na odcinku tzw. Zakopianki obrosły już w legendy. Płynny przejazd Zakopianką jest oczekiwany przez wszystkich kierowców, ale też i mieszkańców tamtego regionu. A najważniejszy w tym przedsięwzięciu jest tunel.
– Budowa S7 rozwiąże problem korków na Podhalu i poprawi bezpieczeństwo kierowców oraz pieszych. Dlatego sytuację na budowie odcinków S7 monitorujemy na bieżąco – zapewnił minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, gdy 5 czerwca 2017 osobiście przyjechał skontrolować postępy przy budowie tunelu na odcinku Naprawa – Skomielna Biała.
Budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień – Rabka Zdrój rozpoczęła się w roku 2016. Planowany koszt tej inwestycji przekracza 2,1 mld zł. Na odcinku niespełna 17 km, oprócz dwukomorowego tunelu długości 2,06 km, wybudowanych zostanie 38 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, estakady). Na wszystkich odcinkach trwają roboty budowlane: wykopy, zabezpieczanie skarp, wywóz urobku, budowa mostów, wiaduktów i estakad oraz tunelu.
Dodajmy, że umowa na odcinki S7 Skomielna Biała – Rabka Zdrój i dk 47 Rabka Zdrój – Chabówka została podpisana 31 marca 2016 r. z włoską firmą Salini, która dostała 22 miesiące na realizację zadania. W takim samym czasie ma powstać odcinek Lubień – Naprawa. Umowa z polsko-ukraińskim konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD i ALTIS-HOLDING podpisana została 29 czerwca 2016. W przypadku odcinka tunelowego Naprawa – Skomielna Biała okresy zimowe są wliczane do czasu realizacji inwestycji. Na ten fragment trasy umowa została podpisana także 29 czerwca 2016, a firma Astaldi ma go oddać do użytkowania najpóźniej w lipcu 2021 r.
Przetarg na odcinek S3 do granicy z Czechami
A ściślej – skierowanie do przetargu w systemie „Projektuj i buduj” ostatniego na południu Polski odcinka drogi ekspresowej S3 z Bolkowa do granicy w Lubawce, minister infrastruktury i budownictwa podpisał 26 maja 2017.
Budowa tego 31-kilometrowego trasy S3 będzie kosztować 3,2 mld zł. Inwestycja ma zostać ukończona do 2023 r. Jest to kluczowy fragment tej drogi, który w przyszłości poprawi płynność ruchu oraz tranzytu na obszarach przygranicznych z Republiką Czeską.
Zadanie przewiduje ponadto m.in. budowę 62 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, przejazdy gospodarcze, przejścia dla zwierząt), trzech węzłów drogowych (Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe, Lubawka) oraz dwóch MOP-ów. Przewidziano także dwa tunele drogowe o długości ok. 2300 i 320 m, które mają zostać wykonane metodami górniczą i odkrywkową.
Most na Wiśle w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy
Tu jeszcze do rozpoczęcia budowy daleko, bo dopiero 25 maja 2017 wojewoda mazowiecki wydał pozwolenie dla budowy mostu przez Wisłę w ciągu S2 Puławska – Lubelska. W najbliższych tygodniach wykonawca - firma Gulermak - ma przedstawić harmonogram robót oraz rozpocząć prace przygotowawcze (m.in. wycinka drzew i wykonanie tymczasowych dróg dojazdowych). Inwestycja zgodnie z ofertą wykonawcy ma kosztować 757 mln zł, choć kosztorys inwestorski opiewał na prawie 2 mld zł!
Dodajmy, że w ramach realizacji POW na odcinku pomiędzy węzłami Puławska i Lubelska przewidziana jest budowa m.in.: drogi ekspresowej o długości 18,5 km (dwie jezdnie po trzy pasy ruchu), tunelu pod Ursynowem, mostu przez Wisłę, estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym, a także pięciu węzłów: „Ursynów Zachód”, „Ursynów Wschód”, „Przyczółkowa”, „Wał Miedzeszyński”, „Patriotów” oraz docelowo przewidziano rezerwę pod dodatkowy węzeł „Czerniakowska Bis”, który usytuowany będzie na odcinku pomiędzy węzłami „Przyczółkowa” i „Wał Miedzeszyński”.
Sieć drogowa na Pomorzu Zachodnim
- Dziś oficjalnie rozpoczynamy bezprecedensową w skali inwestycję drogową na Pomorzu Zachodnim – powiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, gdy 22 maja 2017 symbolicznie zainaugurował budowę całej drogi ekspresowej S6 pomiędzy Goleniowem a Koszalinem. Szmit przypomniał, że obecnie jest to najdłuższy w Polsce odcinek drogi szybkiego ruchu w budowie składający się z sześciu odcinków drogi S6 Kołobrzeg - Koszalin – Szczecin o łącznej długości 120 km (140 km, gdy doliczyć budowaną od wiosny 2016 obwodnicą Koszalina i Sianowa). Na wszystkich trwają już prace ziemne, powstają pierwsze obiekty mostowe. Budowa rozpoczyna się od węzła Goleniów Północ, łączącego drogi S6 i S3. Do miejscowości Wicimice nowa trasa będzie biegła w pobliżu istniejącej drogi krajowej nr 6. Następnie nowa droga będzie prowadziła w kierunku Kołobrzegu i Koszalina, gdzie połączy się z również budowaną obwodnicą tego miasta. Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę. W ramach inwestycji powstanie 11 węzłów drogowych, 111 obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, estakady i przejścia dla zwierząt), szęść miejsc obsługi podróżnych.
Min. Szmit poinformował także o roppoczeciu drugiego etapu przetargu obwodnicy Przecławia i Warzymic. Zaproszenia do składania ofert cenowych zostaną wysłane do 18 wykonawców. Podpisanie umowy jest planowane w IV kwartale bieżącego roku. Realizacja inwestycji powinna się zakończyć w 2021 r. Obwodnica Przecławia i Warzymic będzie dwujezdniową drogą klasy GP długości 6,5 km. Jezdnie będą miały po dwa pasy ruchu, a w obszarze węzła zintegrowanego Kołbaskowo trzy pasy ruchu w każdą stronę.
Obwodnice Węgorzyna i Myśliborza
Dokumentacja dla obu obwodnic jest gotowa, ale będzie aktualizowana. Przetargi na realizację tych inwestycji zostaną ogłoszone jeszcze w roku 2017. Obwodnica Węgorzyna powinna być gotowa w 2019 r., a obwodnica Myśliborza w 2021. Obwodnica Węgorzyna o długości 900 m znajduje się na prowadzącej na poligon drawski dk nr 20. Nowa droga połączy istniejący już fragment obwodnicy z dk nr 20 po wschodniej stronie Węgorzyna. Obwodnica Myśliborza -. jednojezdniowa droga klasy GP długości 3,4 km, znajduje się na dk nr 26 łączącej drogę S3 z granicą w Krajniku Dolnym.