Budowa Morskiego Terminalu Przeładunkowego na Martwej Wiśle już na półmetku
Autor: NDI
W Gdańsku na Martwej Wiśle trwa budowa Morskiego Terminala Przeładunkowego przy Rafinerii Gdańskiej
W Gdańsku na Martwej Wiśle trwa budowa Morskiego Terminala Przeładunkowego przy Rafinerii Gdańskiej. Dla Orlenu buduje go firma NDI. Jak informuje wykonawca, Prace prowadzone są równolegle zarówno przy części rafineryjnej, jak i przy samym terminalu. Właśnie minął ich półmetek.
Spis treści
- Morski Terminal Przeładunkowy na Martwej Wiśle w Gdańsku
- Prace na budowie terminalu przeładunkowego w Gdańsku trwają
- Kiedy koniec budowy terminalu przeładunkowego w Gdańsku?
Morski Terminal Przeładunkowy na Martwej Wiśle w Gdańsku
Na nabrzeżu Rafinerii Gdańsk powstaje terminal do obsługi jednostek morskich, który od 2025 r. umożliwi przeładunek ponad miliona ton produktów, w tym olejów bazowych, paliw żeglugowych czy biododatków do paliw. Projekt realizuje konsorcjum, w skład którego wchodzą spółki z sopockiej Grupy NDI (lider konsorcjum) oraz Biproraf sp. z o.o., BPBM „PROJMORS” Sp. z o.o. i Dipl. Ing. SCHERZER GmbH. Generalny wykonawca działa w tzw. formule „pod klucz”. Równolegle w Gdańsku powstaje, związana z terminalem, nowoczesna instalacja HBO, czyli tzw. Hydrokrakingowy Blok Olejowy. Wartość tego projektu to ponad 1,4 miliarda złotych.
Budowa terminalu zakłada powstanie około 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 metrów, głębokości zanurzenia do około 5,8 metrów i szerokości do 17,6 metrów. Na nabrzeżu powstaną dwa stanowiska przeładunkowe – każde z czterema ramionami nalewczymi, służące do obsługi zbiornikowców. Poza tym do wykonania są m.in. budynki, gdzie znajdzie się centrum dowodzenia nabrzeżem, a także rurociągi, estakady oraz infrastruktura podziemna i pomocnicza, która połączy nowy terminal z rafinerią. Inwestorem budowy, jak już wspomnieliśmy, jest Grupa ORLEN. Generalny wykonawca działa w tzw. formule „pod klucz”.
Terminal przeładunkowy dla Rafinerii Gdańsk w budowie
W ostatnim czasie Grupa NDI wykonała m.in. prace kafarowe, prace palowe związane z nadbudową nabrzeża oraz elementy żelbetowe związane z nadbudową pomostów przeładunkowych czy nadbudową samego nabrzeża. Zrealizowano również posadowienie pod pomosty komunikacyjne oraz posadowienie późniejszego dalbowiska. Dodatkowo powstały konstrukcje żelbetowe pomostów komunikacyjnych na których to zamontowano wcześniej sprefabrykowane konstrukcje stalowe. Wykonano też posadowienie budynku BZT wraz z płytą fundamentową. Dodatkowo wykonano również pale przemieszczeniowe pod późniejszy układ drogowy.
Prace na budowie terminalu przeładunkowego w Gdańsku trwają
Jak mówi Maciej Klecha, kierownik budowy z grupy NDI, obecnie na terenie samego terminala wykonywane są prace podczyszczeniowe, zarówno na lądzie, jak i na części wodnej. Trwa montaż wyposażenia hydrotechnicznego: montowane są balustrady na pomostach komunikacyjnych. Dodatkowo na budynku BZT wykonywane są prace instalacyjne oraz murarskie. Rozpoczęliśmy też realizację przepustu w ramach przebudowy ulicy Sztutowskiej.
Oprócz tego prowadzone są roboty na części rafineryjnej, między innymi prace fundamentowe, prace związane z montażem konstrukcji stalowych oraz prace związane z wykonywaniem elementów technologii między innymi montaż docelowych rurociągów technologicznych – mówi Maciej Klecha, kierownik budowy z Grupy NDI.
Kiedy koniec budowy terminalu przeładunkowego w Gdańsku?
Budowa Morskiego Terminala Przeładunkowego przy Rafinerii Gdańskiej osiągnęła już półmetek. Procentowe zaawansowanie poszczególnych zadań dla części terminala to około 60 proc., dla części rafineryjnej 50 proc.
W najbliższym czasie firma zaplanowała prace drogowe, między innymi przebudowę ulicy Sztutowskiej czy wykonanie docelowej nawierzchni na nabrzeżu. Na terenie Terminala przewidziane są prace branżowe oraz instalacyjne między innymi wykonywanie docelowych instalacji: wod-kan, elektrycznej, teletechnicznej czy przeciwpożarowej. Dodatkowo przy części rafineryjnej będzie się odbywał dalszy montaż konstrukcji stalowych oraz prefabrykacji rurociągów. Na kolejne miesiące zaplanowaliśmy montowanie wyposażenia hydrotechnicznego, a w połowie roku całej technologii, między innymi ramion nalewczych na pomostach przeładunkowych.
Terminal umożliwi przeładunek ponad miliona ton produktów, w tym olejów bazowych czy paliw żeglugowych. Budżet projektu to ponad pół miliarda złotych. Ma być gotowy w przyszłym roku.
Czytaj też:
- Most w Grudziądzu już dostępny dla pociągów, choć remont jeszcze się nie skończył
- S3 będzie gotowa w 2024. Zimą na Dolnym Śląsku dobiega końca budowa tuneli
- Stargard czeka na koniec przebudowy wiaduktów kolejowych. Kiedy to nastąpi?
- Tak powstaje obwodnica Oświęcimia: tereny podmokłe, rzeki i sąsiedztwo Muzeum Auschwitz
- Szczecińska Wenecja doczekała się rewitalizacji. Powstaje tu siedziba Wód Polskich