Budowa mostu w Toruniu zakończy się już za rok
Budowa mostu w Toruniu to największa inwestycja drogowa aktualnie realizowana w mieście. Dokładnie za rok, 13 czerwca 2013 ma zakończyć się budowa obiektu. Obecnie generalny wykonawca, Strabag prowadzi roboty budowlane po obu stronach Wisły.
W Toruniu od 2011 roku realizowana jest strategiczna dla miasta i regionu inwestycja drogowa - budowa mostu przez Wisłę wraz z drogami dojazdowymi. Dokładnie za rok, czyli 13 czerwca 2013 roku obiekt ma zostać oddany do użytku.
Przeczytaj również: Autostrada A4 i najdłuższa estakada na Podkarpaciu w budowie. ZDJĘCIA
Budowa mostu dziś
Aktualnie generalny wykonawca, Strabag prowadzi roboty budowlane na lewym i prawym brzegu Wisły. Z dnia na dzień przybywa stalowej konstrukcji po prawej stronie rzeki. Roboty budowlane pomiędzy ulicami Szosa Lubicka i Żółkiewskiego idą pełną parą. Budowlańcy wybudowali już parking, krawężniki i ścieżki rowerowe, a na placu Daszyńskiego prowadzone są roboty wykończeniowe przy odcinkach tunelu (trwa montaż desek gzymsowych na ścianach oraz układnie izolacji). Na wykonanych wcześniej czterech podporach tej estakady zakończono montaż stalowych przęseł, a na połowie zamontowanej konstrukcji wykonano już szalunek. Zbrojenie obiektu ropoczęło się 11 czerwca a 15 czerwca wykonawca planuje ruszyć z betonowaniem prawej strony estakady. Zakończono już skuwanie pali na centralnej podporze obiektu w nurcie rzeki.
Autor: UM Toruń
budowa mostu prowadzona jest na prawym i lewym brzegu Wisły
Jakie roboty budowlane aktualnie prowadzi Strabag?
Obecnie trwają prace nad zbrojeniem ławy fundamentowej centralnej podpory. Roboty przy samych brzegach Wisły koncentrują się na fundamentach skrajnych podpór mostu. Na prawobrzeżnej podporze wykonano już zbrojenie, betonowanie oraz rozdeskowanie tarczy. Na tym etapie budowy wiele dzieje się również na placu do scalania łuków mostu. Łączone są ze sobą kolejne potężne elementy stalowych łuków, robotnicy wykonują warstwy wyrównawcze pod fundamenty torów, a także betonują ich część.
Na lewym brzegu obiektu prowadzone są prace związane z infrastrukturą podziemną - kanalizacją deszczową i sanitarną. Robotnicy wykańczają również podziemne przejście oraz spawają styki główne oraz styki poprzecznic wiaduktów nad koleją. Przy budowie mostu na przełomie maja i czerwca pracowało 376 budowlańców i 111 maszyn budowlanych. W inwestycje zaangażowanych jest 25 podwykonawców.
Most w Toruniu
Obiekt architektonicznie będzie nawiązywał do istniejącego mostu drogowego i kolejowego. Most o długości 540 metrów będzie powieszony na stalowej konstrukcji. Estakadę będą tworzyły dwa przęsła łukowe o długości 270 metrów każde i oparta na jednej podporze w nucie Wisły. Inwestycja pochłonie 753 mln złotych z czego 327 mln to dofinansowanie z funduszy unijnych. Nowo budowany most w Toruniu, wraz z drogami dojazdowymi (do krajowej "jedynki" oraz drogi krajowej nr 15 i nr 80) poprawi płynność i bezpieczeństwo ruchu drogowego.