Budowa mostu w Toruniu. ZDJĘCIA
W Toruniu realizowana jest najważniejsza inwestycja drogowa - budowa mostu przez Wisłę. Generalny wykonawca, Strabag, mimo ostrej zimy prowadzi roboty budowlane zgodnie z harmonogramem. Aktualnie montowane są stalowe elementy konstrukcji. Zobacz, jak wygląda montaż mierzącego 540 metrów mostu.
Autor: UM Toruń
Budowa mostu w Toruniu. Fragment stalowej konstrukcji.
Budowa mostu w Toruniu wraz z drogami dojazdowymi jest inwestycją strategiczną dla miasta. Budowa, mimo siarczystych mrozów idzie pełną parą. Generalny wykonawca, Strabag nie daje za wygraną i prowadzi roboty budowlane związane z montażem stalowych konstrukcji obiektu. Aktualnie Strabag realizuje prace przy scalaniu stalowych elementów lewobrzeżnych estakad. Po lewej stronie Wisły z dnia na dzień, widać już coraz dłuższą konstrukcję przyszłego mostu.
Przeczytaj również: Most Kierbedzia: IBDiM pokazał fragmenty pierwszego stałego mostu przez Wisłę w Warszawie
Roboty budowlane w czasie mrozów?
Stalowe segmenty mostu montowane były również w czasie mrozów. Wówczas robotnicy wykonawali prace pod specjalnie rozciągniętym do tego celu namiotem, pod którym spalinowa nagrzewnica podnosiła temperaturę powietrza, dopiero potem spawano kolejne styki konstrukcji. Dotychczas wytworzono ok 3800 ton stalowych elementów, z czego 1400 ton zostało już zamontowanych.
Łącznie w ciągu ostatniego miesiąca zamontowano 350 ton konstrukcji. Roboty budowlane związane z betonowaniem pozostałych obiektów budowanej trasy, z uwagi na niesprzyjającą pogodę, jak dotąd nie zostały przeprowadzone. Robotnikom udało się (jeszcze przed mrozami) wybudować podziemne przejście. Przypomnijmy, że prace nad tą częścią inwestycji Strabag rozpoczął latem ubiegłego roku. Do wybudowania przejścią zużyto 324 m3 betonu oraz 33 tony stali zbrojeniowej, a sam strop przejścia waży aż 215 ton. W dalszym etapie budowy przeprowadzone zostaną prace wykończeniowe, tj. izolacja, wykonanie płyt chodnikowych, nawierzchni drogowej i barier. Most w Toruniu buduje 155 robotników. Roboty budowlane mają zakończyc się w 2013 roku.
Most w Toruniu
Budowany most w Toruniu architektonicznie będzie nawiązywał do istniejącego mostu drogowego i kolejowego w mieście. Obiekt będzie podwieszony na stalowej konstrukcji i będzie miał 540 metry długości. Most zbudowany będzie z dwóch przęseł łukowych, o długości 270 metrów każde i opary na jednej podporze w nurcie Wisły. Całkowity koszt inwestycji to 753 mln złotych, z czego 327 mln to dotacje ze środków unijnych. Nowo budowany most w Toruniu, wraz z drogami dojazdowymi (do krajowej "jedynki" oraz drogi krajowej nr 15 i nr 80) poprawi płynność i bezpieczeństwo ruchu drogowego.