Budowa mostu w Wolinie. Tak nasunęli przęsło na konstrukcję mostu na S3 WIDEO
Autor: GDDKiA
W weekend nowe przęsło mostu w Wolinie zostało nasunięte na konstrukcję obiektu. Pomogły w tym barki. To jeden z bardziej charakterystycznych mostów w Zachodniopomorskiem. Mowa o moście w Wolinie, nad rzeką Dziwną. Od kilku miesięcy wykonawca pracował nad zmontowaniem drugiego przęsła łukowego, które będzie częścią nowego mostu na drodze ekspresowej S3. Konstrukcja została wcześniej osadzona już na barce i w sobotę nasunięto ją na konstrukcje mostu.
Spis treści
- Most w Wolinie jest częścią S3 Dargobądz - Troszyn
- Tak wyglądało nasuwanie przęsła mostu w Wolinie na konstrukcję obiektu. Zobacz Wideo
- Budowa mostu w Wolinie - postęp prac
- Most nad Dziwną w Wolinie podobny do mostu Fehmarnsund
- Budowa drogi ekspresowej S3
Most w Wolinie jest częścią S3 Dargobądz - Troszyn
Most jest częścią nowej, będącej w budowie drogi ekspresowej S3 Dargobądz – Troszyn. Konstrukcja powstaje w ramach budowy 16-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S3 w województwie zachodniopomorskim.
To 16 kilometrów nowiutkiej drogi ekspresowej. Trasa będzie miała nawierzchnię bitumiczną i po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Będzie miała nośność przystosowaną do użytkowania nawet przez najcięższe pojazdy.
Wykonawcą tego obiektu mostowego są Mosty Rzeszów (roboty żelbetowe), Intop Warszawa Sp. z o.o., INTOP Skarbimierzyce Sp. z o.o. Elementy metalowe przęsła to dzieło firmy Mostostal.
Tak wyglądało nasuwanie przęsła mostu w Wolinie na konstrukcję obiektu. Zobacz Wideo
Budowa mostu w Wolinie - postęp prac
Najpierw powstał ustrój nośny obiektu. Potem na budowę w częściach dotarły łuki metalowych przęseł nowego obiektu.
Metalowa konstrukcja najpierw musiała zostać zmontowana na brzegu. Ten proces właśnie się zakończył. Według założeń, w maju 2024 roku będzie nasuwana na konstrukcję nośną z lądu. W ostatecznym usytuowaniu przęsła na moście pomogą z rzeki barki. Jak poinformowała GDDKiA, konstrukcję przęsła ustawiono już na barce. Jednak silny wiatr uniemożliwił dalszą operację. Ta ma się zacząć podczas weekendu.
Most nad Dziwną w Wolinie podobny do mostu Fehmarnsund
Most nad Dziwną w Wolinie jest dość długi. Będzie miał 1,1 km długości. Długość przęsła to 170 metrów. Pierwsza część tego mostu łukowego nad rzeką Dziwną powstała 11 lat temu, w 2003 roku. Inspiracją dla mostu w Wolinie był drogowo-kolejowy most Fehmarnsund, łączący wyspę Fehmarn na Morzu Bałtyckim ze stałym lądem w Großenbrode. Po otwarciu w 1963 mostu i zbudowaniu terminala promowego w Puttgarden na Fehmarn, średni czas podróży pomiędzy Hamburgiem i Kopenhagą został znacznie skrócony. Most liczy sobie 963 metrów długości i rozciąga się na szerokość 1300 metrów Fehmarnsund, a pozostałe 337 metrów składa się z dwustronnych podjazdów. Wznosi się 23 metry nad wodą. Jest to konstrukcja stalowa o szerokości 21 metrów. Łuk konstrukcji mostu ma długość 268,5 metrów, a najdłuższe przęsło rozpiętość 248 metrów i 45 metrów wysokości powyżej punktu jezdni.
Konstrukcja mostu w Wolinie jest jednak inna od tej w Niemczech.
Most powstaje w ramach budowy 16-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S3 w województwie zachodniopomorskim.
Budowa drogi ekspresowej S3
W Zachodniopomorskiem powstaje jeszcze jeden odcinek drogi ekspresowej S3 Świnoujście – Dargobądz. 17-km odcinek buduje firma Polaqua.
Kiedy cała droga ekspresowa S3 będzie gotowa? Oba odcinki miały być gotowe w maju tego roku. Prawdopodobnie będą gotowe latem 2024. W czerwcu 2024 będzie można przejechać dolnośląskim odcinkiem S3 Bolków - Kamienna Góra.
S3 na Dolnym Śląsku będzie gotowa w połowie 2024. To będzie jedna z piękniejszych "esek"
Autor: GDDKiA
Budowa tego 16-km odcinka kosztuje około 1,5 mld zł
Czytaj też:
- Najwyższą estakadę w Polsce budują na Podkarpaciu! Będzie wysoka na 80 metrów
- Będzie druga jezdnia na podkarpackiej drodze ekspresowej S19. Jest pozwolenie na budowę!
- Stacja Olsztyn przechodzi metamorfozę. Są nowe perony, przejścia. Będzie nowy dworzec