Budowa obejścia Węgierskiej Górki w Beskidach. Kiedy otwarcie S1?

2024-08-09 11:26

Na budowie drogi ekspresowej S1 tzw. obejścia Węgierskiej Górki najwięcej dzieje się w tunelach, ale też tunele mają tu największe opóźnienie. Pozostałe obiekty inżynierskie, mosty estakady i wiadukty są prawie gotowe. Wrażenie robi prawie kilometrowej długości estakada, wysoka na 31 metrów. Wiemy, kiedy pojedziemy tą trasą. Nie stanie się to szybko.

Spis treści

  1. Budowa obejścia Węgierskiej górki – tunele spowalniają
  2. Nawierzchnie jezdni w tunelach w Polsce
  3. Obejście Węgierskiej górki – postęp prac
  4. Obejście Węgierskiej Górki - kiedy otwarcie?
  5. Budowa S1 obejścia Węgierskiej Górki - obiekty inżynierskie
  6. Droga ekspresowa S1
  7. Zobacz zdjęcia ogromnej obudowy tunelu na budowie obejścia Węgierskiej Górki

Budowa obejścia Węgierskiej górki – tunele spowalniają

Budowa obejścia Węgierskiej Górki to ogromne przedsięwzięcie. Malowniczo wijąca się po górskich zboczach trasa będzie z pewnością cieszyła kierowców. Pytanie kiedy zostanie otwarta?

Postęp prac jest spory, ale budowę cały czas blokują cztery tunele.

Na tym 8,5-kilometrowym odcinku S1, nazywanym popularnie obejściem Węgierskiej Górki, powstają w sumie dwa tunele – jeden o długości prawie kilometra drugi nieco ponad 800 m. Jeden pod masywem Barania, drugi pod Białożyńskim Groniem. Każda nitka będzie miała własną nawę tunelu, więc tak naprawdę powstaną cztery tunele, w których ruch będzie się odbywał tylko w konkretnym kierunku.

Kończą się prace przy obudowie zasadniczej w tunelach. Ale jeszcze sporo do zrobienia tam zostało. Między innymi związanej z budową jezdni w tunelach, wyposażenia – powiedział nam Marek Prusak, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach.

Północna obwodnica Krakowa

Nawierzchnie jezdni w tunelach w Polsce

Jezdnie w tunelach na S1 między Milówką i Przybędza będą miały nawierzchnię betonową. Ma to być wyjątkowo solidna konstrukcja, która nie będzie wymagała remontów przez długi czas.

W polskich tunelach na drogach ekspresowych stosuje się obecnie w większości nawierzchnie betonowe.

Czytaj też: Najdłuższe tunele w Polsce - istniejące oraz w budowie. Jakie tunele powstaną w Polsce?

Nawierzchnię betonową mają m.in. takie tunele:

  • dwa tunele S3 Bolków Kamienna Góra
  • tunel na S1 w Lalikach
  • tunel na S7 w Naprawie
  • będące w budowie dwa tunele na Północnej obwodnicy Krakowa na S52

Nawierzchnię bitumiczną (asfaltową) mają:

  • tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku
  • tunel pod Świną w Świnoujściu.

Obejście Węgierskiej górki – postęp prac

Budowa innych obiektów inżynierskich na obejściu Węgierskiej Górki idzie zgodnie z planem. Konstrukcyjnie to obiekty zakończone, ale trwają jeszcze układanie nawierzchni, próbne obciążenia na wiaduktach, estakadach.

Jak podała ostatnio spółka Mirbud, generalny wykonawca S1 Milówka – Przybędza – zaawansowanie finansowe na budowie obejścia Węgierskiej Górki wynosi 86 procent.

Obejście Węgierskiej Górki - kiedy otwarcie?

Kiedy otwarcie drogi ekspresowej S1 tzw. obejścia Węgierskiej Górki? Wszystko wskazuje na to, że trasa zostanie ukończona w 2025 roku. I raczej nie będzie to pierwsza połowa roku, lecz prawdopodobnie jego końcówka.

Budowa S1 obejścia Węgierskiej Górki - obiekty inżynierskie

Jak na tak, stosunkowo krótki odcinek drogi, S1 Milówka – Przybędza ma sporo obiektów inżynierskich. Trasa bowiem w prawie 85 procentach będzie biegła po stromych zboczach Beskidów. W tym trudnym terenie muszą powstać trzy mosty, dwa wydrążone w masywach górskich tunele (830 i 1 km długości), pięć estakad oraz dwa węzły drogowe. Wrażenie robią też ogromne, w większości już zabezpieczone wykopy i nasypy. Jak na tak krótki odcinek, liczba obiektów jest bardzo duża.

Droga ekspresowa S1 w tym miejscu będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. 

W ramach budowy obejścia Węgierskiej Górki zostaną wykonane:

  • tunel drogowy w masywie Barania o dług. ok. 830 m,
  • tunel drogowy w masywie Białożyński Groń o dług. ok. 1000 m,
  • estakada nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona o dług. ok. 940 m,
  • mosty drogowe i pozostałe estakady wciągu drogi S1 w ilości 7 szt.,
  • przebudowa i budowa infrastruktury,
  • rozbudowa węzła Przybędza i węzła Milówka

Droga ekspresowa S1

Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku obwodnicy Węgierskiej Górki jest jednym z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), które zapewni bezpośrednie, szybkie połączenie na trasie Bielsko-Biała - granica polsko-słowacka (Zwardoń) - Svrcinovec (powiat Czadca, Słowacja).

Trasa będzie się łączyła z pozostałymi budowanymi obecnie częściami S1 od Mysłowic do Bielska-Białej, a z drugiej strony z istniejącym już krótkim odcinkiem S1 do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Ten ostatni odcinek, wybudowany kilka lat temu jest wyjątkowy, to jedna jezdnia z jednym pasem ruchu w każdym kierunku.

Zobacz zdjęcia ogromnej obudowy tunelu na budowie obejścia Węgierskiej Górki

Listen on Spreaker.

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej