Budowa obejścia Węgierskiej Górki w Beskidach. Kiedy otwarcie S1?
Autor: GDDKiA
Na budowie drogi ekspresowej S1 tzw. obejścia Węgierskiej Górki najwięcej dzieje się w tunelach, ale też tunele mają tu największe opóźnienie. Pozostałe obiekty inżynierskie, mosty estakady i wiadukty są prawie gotowe. Wrażenie robi prawie kilometrowej długości estakada, wysoka na 31 metrów. Wiemy, kiedy pojedziemy tą trasą. Nie stanie się to szybko.
Spis treści
- Budowa obejścia Węgierskiej górki – tunele spowalniają
- Nawierzchnie jezdni w tunelach w Polsce
- Obejście Węgierskiej górki – postęp prac
- Obejście Węgierskiej Górki - kiedy otwarcie?
- Budowa S1 obejścia Węgierskiej Górki - obiekty inżynierskie
- Droga ekspresowa S1
- Zobacz zdjęcia ogromnej obudowy tunelu na budowie obejścia Węgierskiej Górki
Budowa obejścia Węgierskiej górki – tunele spowalniają
Budowa obejścia Węgierskiej Górki to ogromne przedsięwzięcie. Malowniczo wijąca się po górskich zboczach trasa będzie z pewnością cieszyła kierowców. Pytanie kiedy zostanie otwarta?
Postęp prac jest spory, ale budowę cały czas blokują cztery tunele.
Na tym 8,5-kilometrowym odcinku S1, nazywanym popularnie obejściem Węgierskiej Górki, powstają w sumie dwa tunele – jeden o długości prawie kilometra drugi nieco ponad 800 m. Jeden pod masywem Barania, drugi pod Białożyńskim Groniem. Każda nitka będzie miała własną nawę tunelu, więc tak naprawdę powstaną cztery tunele, w których ruch będzie się odbywał tylko w konkretnym kierunku.
Kończą się prace przy obudowie zasadniczej w tunelach. Ale jeszcze sporo do zrobienia tam zostało. Między innymi związanej z budową jezdni w tunelach, wyposażenia – powiedział nam Marek Prusak, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach.
Nawierzchnie jezdni w tunelach w Polsce
Jezdnie w tunelach na S1 między Milówką i Przybędza będą miały nawierzchnię betonową. Ma to być wyjątkowo solidna konstrukcja, która nie będzie wymagała remontów przez długi czas.
W polskich tunelach na drogach ekspresowych stosuje się obecnie w większości nawierzchnie betonowe.
Czytaj też: Najdłuższe tunele w Polsce - istniejące oraz w budowie. Jakie tunele powstaną w Polsce?
Nawierzchnię betonową mają m.in. takie tunele:
- dwa tunele S3 Bolków Kamienna Góra
- tunel na S1 w Lalikach
- tunel na S7 w Naprawie
- będące w budowie dwa tunele na Północnej obwodnicy Krakowa na S52
Nawierzchnię bitumiczną (asfaltową) mają:
- tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku
- tunel pod Świną w Świnoujściu.
Obejście Węgierskiej górki – postęp prac
Budowa innych obiektów inżynierskich na obejściu Węgierskiej Górki idzie zgodnie z planem. Konstrukcyjnie to obiekty zakończone, ale trwają jeszcze układanie nawierzchni, próbne obciążenia na wiaduktach, estakadach.
Jak podała ostatnio spółka Mirbud, generalny wykonawca S1 Milówka – Przybędza – zaawansowanie finansowe na budowie obejścia Węgierskiej Górki wynosi 86 procent.
Obejście Węgierskiej Górki - kiedy otwarcie?
Kiedy otwarcie drogi ekspresowej S1 tzw. obejścia Węgierskiej Górki? Wszystko wskazuje na to, że trasa zostanie ukończona w 2025 roku. I raczej nie będzie to pierwsza połowa roku, lecz prawdopodobnie jego końcówka.
Budowa S1 obejścia Węgierskiej Górki - obiekty inżynierskie
Jak na tak, stosunkowo krótki odcinek drogi, S1 Milówka – Przybędza ma sporo obiektów inżynierskich. Trasa bowiem w prawie 85 procentach będzie biegła po stromych zboczach Beskidów. W tym trudnym terenie muszą powstać trzy mosty, dwa wydrążone w masywach górskich tunele (830 i 1 km długości), pięć estakad oraz dwa węzły drogowe. Wrażenie robią też ogromne, w większości już zabezpieczone wykopy i nasypy. Jak na tak krótki odcinek, liczba obiektów jest bardzo duża.
Droga ekspresowa S1 w tym miejscu będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
W ramach budowy obejścia Węgierskiej Górki zostaną wykonane:
- tunel drogowy w masywie Barania o dług. ok. 830 m,
- tunel drogowy w masywie Białożyński Groń o dług. ok. 1000 m,
- estakada nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona o dług. ok. 940 m,
- mosty drogowe i pozostałe estakady wciągu drogi S1 w ilości 7 szt.,
- przebudowa i budowa infrastruktury,
- rozbudowa węzła Przybędza i węzła Milówka
Droga ekspresowa S1
Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku obwodnicy Węgierskiej Górki jest jednym z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), które zapewni bezpośrednie, szybkie połączenie na trasie Bielsko-Biała - granica polsko-słowacka (Zwardoń) - Svrcinovec (powiat Czadca, Słowacja).
Trasa będzie się łączyła z pozostałymi budowanymi obecnie częściami S1 od Mysłowic do Bielska-Białej, a z drugiej strony z istniejącym już krótkim odcinkiem S1 do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Ten ostatni odcinek, wybudowany kilka lat temu jest wyjątkowy, to jedna jezdnia z jednym pasem ruchu w każdym kierunku.
Zobacz zdjęcia ogromnej obudowy tunelu na budowie obejścia Węgierskiej Górki
Autor: GDDKiA
Przypomnijmy, że na tym 8,5 -kilometrowym odcinku S1, nazywanym popularnie obejściem Węgierskiej Górki, powstają w sumie dwa tunele. Pierwszy pod masywem Barania, drugi pod Białożyńskim Groniem. Każda nitka będzie miała własną nawę tunelu, więc tak naprawdę powstaną cztery tunele, w których ruch będzie się odbywał tylko w konkretnym kierunku,
Czytaj też:
- Autostrada A2 już otwarta! GDDKiA zapowiada też otwarcie kolejnego odcinka
- Już wiadomo, kiedy otwarcie nowej drogi ekspresowej S7 w Małopolsce
- Te projekty kolejowe wypadły z listy finansowanej z KPO. Umów nie będzie
- Ruszyła procedura przetargowa na projekt i budowę drogi do elektrowni atomowej