Budowa obwodnicy Brzegu była już blisko, ale znów się oddala. Jedna z gmin odwołała się do GDOŚ
Autor: GDDKiA
Wizualizacja obwodnicy Brzegu
Obwodnica Brzegu w woj. opolskim miała wyprowadzić ruch tranzytowy z miasta, ale inwestycja wciąż nie może się rozpocząć. Choć w czerwcu wydano dla niej decyzję środowiskową, od decyzji RDOŚ odwołała się jedna z gmin na trasie przyszłej drogi. Plany budowy obwodnicy i mostu nad Odrą znów stoją pod znakiem zapytania.
Spis treści
– Niestety wójt Skarbimierza, Andrzej Pulit zdecydował się ponownie odwołać od decyzji i za pośrednictwem swojego zastępcy złożył odpowiedni dokument w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Znalazła się w nim przedziwna argumentacja, z której wynika, że wójt kwestionuje kompetencje Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Opolu, twierdząc, że to on powinien wydawać decyzję środowiskową – informuje na swojej stronie Urząd Miasta w Brzegu.
Jak podkreślają władze Brzegu, odwołanie do GDOŚ może potencjalnie zablokować budowę na długo. Nawet bowiem jeśli GDOŚ odrzuci argumentację władz Skarbimierza, te mogą kontynuować spór w sądzie administracyjnym.
– Trzeba mieć także świadomość, że odwlekanie rozpoczęcia prac może prowadzić do utraty środków z programu 100 obwodnic na lata 2020–2030 – podkreślają władze Brzegu.
Obwodnica Brzegu – gdzie ma powstać i jaka będzie?
Obwodnica Brzegu ma powstać w ciągu drogi krajowej 39. Będzie przebiegać przez obszar gmin Brzeg, Lubsza i Skarbimierz. Nowa droga klasy GP ma omijać Brzeg od zachodu. Obwodnica jednym końcem połączy się z istniejącym skrzyżowaniem dróg krajowych 39 i 94, zaś drugi koniec połączy się z dalszą częścią DK39 za pomocą ronda.
- Czytaj także: Tunele na S52 wyjątkowe w skali Polski. Mają automatyczny system przeciwpożarowy na całym odcinku
– Podstawowym celem budowy obwodnicy Brzegu jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu drogi krajowej nr 39. Dzięki tej inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Inwestycja pozwoli na skomunikowanie północnej części województwa opolskiego z autostradą A4 i będzie stanowiła uzupełnienie istniejącej obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 94 – podaje GDDKiA.
Warto dodać, że ważnym elementem obwodnicy Brzegu będzie nowa przeprawa mostowa przez Odrę. Będzie ona mieć długość ok. 700 m. Ułatwi to przekraczanie rzeki w tym regionie dzięki stworzeniu alternatywy dla już istniejących mostów.
– Obwodnica Brzegu jest pierwszą z czterech inwestycji zapisanych w rządowym programie, która wkroczyła na etap uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Trwają prace studialno-koncepcyjne dla trzech pozostałych obwodnic Prudnika w ciągu DK41, Sidziny w ciągu DK46 oraz obwodnicy Lędzin w ciągu DK46 – informuje GDDKiA.
- Przejdź do galerii: Największe węzły drogowe w Polsce
Autor: GDDKIA/K.Nalewajko
Węzeł drogowy to skrzyżowanie się lub połączenie dróg na różnych poziomach, umożliwiają bezkolizyjny ruch, bez zatrzymywania pojazdów