Obwodnica Góry Kalwarii gotowa do użytku. Budowa trwała ponad 3 lata
Obwodnica Góry Kalwarii jest wreszcie otwarta. Od 20 grudnia 2019 kierowcy mogą omijać Górę Kalwarii nową obwodnicą. Umowę na budowę 9-kilometrowej obwodnicy Góry Kalwarii podpisano w kwietniu 2016 roku. Całkowity koszt projektu to blisko 420 mln zł. Wszystkie prace związane z inwestycją nie zostały jeszcze ukończone.
Nowa obwodnica Góry Kalwarii
GDDKiA dopuściła do użytku obwodnicę Góry Kalwarii. Tym samym tiry przestają blokować już miasto. W ramach inwestycji powstało 9 km dwujezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. W ciągu DK50 wybudowano odcinek o długości ok. 3,9 km, natomiast w ramach nowego przebiegu DK79 powstała droga o długości 5,1 km. Obwodnica Góry Kalwarii omija miasto od południa i zachodu.
Obwodnica Góry Kalwarii jako droga GP
Obwodnica Góry Kalwarii została zrealizowana jako droga klasy GP (ruch główny przyspieszony) z dopuszczalną prędkością 100 km/h. Powstały trzy węzły drogowe: Kąty, Marianki i Stadion. Wybudowano ponadto obiekty inżynierskie, ciągi pieszo-rowerowe, odwodnienie trasy, drogi obsługujące tereny przyległe, a także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Realizacja inwestycji była dofinansowana ze środków Unii Europejskiej, w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, kwotą ok. 254,2 mln zł.
Obwodnica Góry Kalwarii otwarta, ale to koniec prac
Drogowcy muszą jeszcze zakończyć prace związane z budową łącznic na węzłach Stadion i Marianki. Do dokończenia są także prace porządkowe oraz remont „starego” przebiegu DK79 i DK50.
Do czasu zakończenia robót budowlanych nie będzie możliwości zjazdu z obwodnicy Góry Kalwarii do miasta łącznicami na węzłach Stadion i Marianki.
Skąd opóźnienie w budowie obwodnicy Góry Kalwarii?
Przypomnijmy. GDDKiA w kwietniu 2016 podpisała umowę z konsorcjum firm Intercor (lider) oraz Planeta (partner) na projekt i budowę obwodnicy Góry Kalwarii. Kontrakt o wartości ponad 313 mln zł powinien się zakończyć w grudniu 2019 r. Główną przyczyną przesunięcia terminu zakończenia prac jest rezygnacja z wykonywania robót budowlanych przez Planetę. Spółka Intercor zobowiązała się więc do samodzielnego ukończenia kontraktu.
Kalendarium inwestycji:
20 listopada 2013 - ogłoszono przetarg na realizację inwestycji w trybie „projektuj i buduj”
4 kwietnia 2016 - podpisano umowę na realizację z konsorcjum firm Intercor (lider) oraz Planeta (partner)
11 września 2017 - podpisano umowę na dofinansowanie ze środków UE na kwotę ok. 254,2 mln zł
20 grudnia 2019 - obwodnicę udostępniono do ruchu, ale trwają jeszcze prace budowane