Budowa obwodnicy Zawiercia i Poręby. W Śląskiem powstanie kolejna ważna droga
Autor: GDDKiA
Trwa budowa pierwszej części obwodnicy Zawiercia
W województwie śląskim powstanie kolejna część obwodnicy Zawiercia i Poręby. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na budowę drugiej części tej inwestycji. Dwupasmówka zacznie się na węźle Kromołów a zakończy na rondzie w Żerkowicach. To ważna trasa ułatwiająca m.in. dojazd do portu Lotniczego "Katowice". Mieszkańcy czekają na nią od 20 lat.
Zawiercie czeka na drugą część obwodnicy
Do 26 października Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad czeka na oferty firm zainteresowanych budową drugiego, nieco ponad siedmiokilometrowego odcinka obwodnicy Zawiercia. Dwupasmówka będzie przedłużeniem będącej obecnie w budowie, obwodnicy Poręby i Zawiercia. Na tę trasę mieszkańcy czekali ponad 20 lat. Druga część obwodnicy Zawiercia ma mieć najwyższą klasę techniczną dróg ogólnodostępnych (główna ruchu przyspieszonego) i będzie dostosowana do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 tony na oś. Będzie miała po dwa pasy ruchu w każdą stronę wraz z poboczami.
Jak informuje GDDKiA, wybudowane zostaną także drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji. Powstanie także nowa infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Na nowym odcinku obwodnicy powstaną cztery wiadukty. Inwestycja ma już projekt. Wyłoniony w obecnym przetargu wykonawca będzie miał za zadanie wybudowanie trasy.
- Jeśli nie będzie odwołań i po przeprowadzeniu kontroli przez Urząd Zamówień Publicznych podpisanie umowy przewidujemy w pierwszym kwartale 2024 roku. Inwestycja będzie realizowana w trybie tradycyjnym, Buduj, i powinna zostać ukończona w ciągu 28 miesięcy od daty podpisania umowy z wyłączeniem okresów zimowych - powiedział nam Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.
Nowa dwupasmówka ominie zakorkowane centra miast
Przypomnijmy. 7,5 - kilometrowy odcinek obwodnicy Zawiercia będzie się łączył z budowaną od 2022 roku pierwszą częścią obwodnicy Poręby i Zawiercia. Nowa dwupasmówka ominie zakorkowane centra tych miast. Budowa kończy się na węźle Kromołów, od którego rozpocznie się budowa drugiej części tej trasy.
Obecnie inwestycja przekroczyła już półmetek. Ma się zakończyć w połowie 2024 roku.
Koszt budowy to obecnie nieco ponad 414 mln zł, ale już wiadomo, że będzie wyższy, bowiem wykonawca (firma Mirbud) złożyła konkretne roszczenia finansowe.
Przez Zawiercie i Porębę według ostatniego generalnego Pomiaru Ruchu przejeżdża średnio dziennie około czterech tysięcy tirów. To bardzo popularna trasa ze Śląska do Kielc, dlatego też droga jest tu niezwykle potrzebna.
Autor: GDDKiA
Trwa budowa pierwszej części obwodnicy Zawiercia