Budowa połaczenia dróg ekspresowych S8 i S61. Połączenie trzech województw
Autor: GDDKiA/Krzysztof Nalewajko
Nowy fragment S61 oddano do użytku 13 października 2023 roku
Od 13 października 2023 roku województwa mazowieckie i podlaskie oraz wschodnia część woj. warmińsko-mazurskiego są połączone komfortową i bezpieczną drogą ekspresową. Kierowcy dostali do dyspozycji nowy ważny odcinek drogi ekspresowej S61. To znacznie skróci dojazd np. z Mazur do Warszawy, bo nowa S61 łączy się z S8. Uznaliśmy, że tę inwestycję warto ując w naszym rankingu najciekawszych inwestycji 2023 roku.
Spis treści
- Połączenie drogi ekspresowej S61 z S8
- Łatwiejszy dojazd do Łomży i na Mazury z Warszawy
- Koszt budowy 19,5 km odcinka S61
- Jak powstanie Ranking Muratora Najciekawsze inwestycje 2023?
- Oto nasze propozycje do rankingu
Połączenie drogi ekspresowej S61 z S8
W piątek, 13 października 2023 kierowcy dostali do dyspozycji nowy odcinek drogi ekspresowej S61. To znacznie skróci dojazd np. z Mazur do Warszawy, bo nowa S61 łączy się z S8.
Jak informuje GDDKiA, oddany dziś do ruchu odcinek S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa ma około 19,5 km długości. By cała S61 była gotowa, brakuje jeszcze tylko 13-obowodnicy Łomży, która jest w budowie.
Umowa na jego realizację w formule „projektuj i buduj, po rozwiązaniu kontraktu z nierzetelnym wcześniejszym wykonawcą, została podpisana 8 stycznia 2020 r. Odcinek powstał – licząc od dnia otrzymania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (8 grudnia 2021 r.) – w niespełna dwa lata.
Najciekawsze inwestycje 2023 roku – RANKING MURATORA
Łatwiejszy dojazd do Łomży i na Mazury z Warszawy
Nowy odcinek S61 to dwujezdniowa droga ekspresowa o nawierzchni bitumicznej. Jest przystosowana do najcięższego ruchu (11,5 t/oś). Ma dwa węzły – Ostrów Mazowiecka Północ na skrzyżowaniu dróg ekspresowych S61 i S8 oraz Komorowo (połączenie z drogami wojewódzkimi 627 i 677).
Na ekspresówce powstało 26 obiektów inżynierskich, w tym pięć to przejścia dla dużych zwierząt oraz osiem przepustów dla mniejszych.
Wraz z oddaniem nowego węzła na skrzyżowaniu S8 z S61, wyposażonego w łącznice obsługujące ruch na Via Baltica, dojazd do Łomży jest łatwiejszy. Nowy węzeł obsłuży również dojazd do Ostrowi Mazowieckiej od północy i okolicznych miejscowości. Jednak ruch samochodów ciężarowych w kierunku granicy z Litwą, do czasu uzyskania przejezdności obwodnicy Łomży, będzie się odbywał tak jak dotychczas, przez Białystok.
Koszt budowy 19,5 km odcinka S61
Wartość tej inwestycji to w sumie 750 mln zł. Koszt całkowity projektu to około 843 mln zł, natomiast dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniosło 433,5 mln zł.
Jak powstanie Ranking Muratora Najciekawsze inwestycje 2023?
Jak będzie wyglądał nasz przegląd inwestycji i ich późniejszy wybór? Przez kolejne tygodnie na stronach muratorplus.pl i murator.pl i architektura.murator.pl będziemy publikować opisy poszczególnych inwestycji, które bierzemy pod uwagę w naszym rankingu. Przedstawimy Państwu po 10 propozycji w każdej z kategorii.
W marcu zbierze się nasze jury, w którym znajdą się redaktorzy, którzy opisują na co dzień różne inwestycje i mają na ich temat własne opinie: Maciej Gładysiewicz, manager online, Piotr Laskowski, redaktor naczelny Murator.pl, Artur Celiński, redaktor naczelny architektura.muratorplus.pl, Anna Dziedzic, wydawca i Przemysław Zańko-Gulczyński, wydawca. Po dyskusji i głosowaniu wybierzemy po siedem najciekawszych inwestycji minionego roku. Tak powstanie TOP 7 najciekawszych inwestycji 2023 roku Muratora.
Nie będziemy organizować plebiscytu z głosowaniem, ale jesteśmy otwarci na Państwa propozycje do naszego rankingu. Możecie je przysyłać do 22 marca na skrzynki pocztowe [email protected] (inwestycje drogowe i kolejowe) oraz [email protected] (inwestycje samorządowe i rewitalizacje zabytków). Prosimy też o kilka zdań uzasadnienia. Obiecujemy, że przyjrzymy się każdej propozycji.
Oto nasze propozycje do rankingu
Inwestycje drogowe:
- Tunel w Świnoujściu był pierwszym w Polsce drążonym przez ogromną maszynę TBM
- S3 Kamienna Góra – Lubawka skończony. Czekamy na budowę D11 w Czechach
- Most nad Dunajcem to najdłuższy most w Małopolsce. Ma jeszcze jeden rekord
- Autostrada A1 po wieloletniej budowie została skończona w 2023 roku
Inwestycje kolejowe:
- Remont dworca głównego w Gdańsku. Trwał długo, ale opłacało się czekać
- Wyremontowany dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej z ogrodami deszczowymi
- Nowy most kolejowy nad Regalicą – jedna z ciekawszych inwestycji 2023 roku
- Linia kolejowa do lotniska w Pyrzowicach jedną z ważniejszych inwestycji w 2023 r.