Budowa S3 Dargobądz - Troszyn o krok od morza. Zobaczcie te zdjęcia!
Autor: GDDKiA / Mateusz Grzeszczuk
To właśnie tu powstaje ogromne przejście dla zwierząt nad drogą ekspresową i linią kolejową. To prawdziwy gigant. Budują tu też most nad rzeką Dziwną.
W województwie zachodniopomorskim trwa budowa dwóch odcinków drogi ekspresowej S3. Warto przyjrzeć się zwłaszcza 16-kilometrowemu odcinkowi S3 Dargobądz – Troszyn. To właśnie tu powstaje ogromne przejście dla zwierząt nad drogą ekspresową i linią kolejową. To prawdziwy gigant. Budują tu też most nad rzeką Dziwną.
Spis treści
- Kiedy będzie gotowa S3 Dargobądz - Troszyn?
- Budowa drogi ekspresowej S3 Dargobądz - Troszyn
- Gigantyczne przejście dla zwierząt na S3
- W Polsce powstało ponad 5 tysięcy przejść dla zwierząt
- Ile kosztuje budowa przejść dla zwierząt?
- Kłopoty na budowie ekspresowej S3 i S6 w Zachodniopomorskiem
Budowa drogi ekspresowej na odcinku Dargobądz - Troszyn to 16 kilometrów nowej dwupasmówki. Trasa będzie miała nawierzchnię bitumiczną i po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Droga będzie miała nośność przystosowaną do użytkowania nawet przez najcięższe pojazdy.
Kiedy będzie gotowa S3 Dargobądz - Troszyn?
Według harmonogramu 16-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S3 Dargobądz – Troszyn ma być gotowy w maju 2024 roku.
Wykonawcą tego odcinka jest konsorcjum firm Polbud Pomorze, Intop, PRD Nowogard. Koszt jego budowy to zgodnie z umową – 679,35 mln zł.
Czytaj też: Droga ekspresowa S3 od Bałtyku po granicę z Czechami. Kiedy będzie gotowa cała S3?
Budowa drogi ekspresowej S3 Dargobądz - Troszyn
Na tej trasie powstaną trzy węzły - Dargobądz, Wolin Zachód oraz węzeł Wolin Wschód. Ruch lokalny będzie się odbywać za pomocą dróg zbiorczych oraz bezkolizyjnych przejazdów drogowych z jednej strony drogi na drugą. Przy tej części ekspresówki powstanie też MOP, czyli Miejsce Obsługi Podróżnych. Będzie to MOP Dargobądz.
W ramach budowy wspomnianego odcinka drogi ekspresowej S3 powstaną też imponujące obiekty inżynierskie, wiadukty, mosty i przejścia dla zwierząt.
Gigantyczne przejście dla zwierząt na S3
Warto przyjrzeć się zwłaszcza jednemu z budowanych tam właśnie przejść dla zwierząt. To tzw. górne przejście dla zwierząt. Prawdziwy gigant. Obiekt musi zapewnić bezpieczne przemieszczanie się zwierzętom nad dwujezdniową drogą ekspresową i dodatkowo, nad biegnąca równolegle do ekspresówki dwutorową linią kolejową i drogą lokalną. To przejście będzie ogromne.
Warto też wiedzieć, że budowa przejść dla zwierząt to obowiązek przy takich inwestycjach jak budowa dróg czy kolei. Ma zapewnić bezpieczną migrację zwierząt, zakłóconą przez budowę drogi.
W Polsce powstało ponad 5 tysięcy przejść dla zwierząt
Jak informuje GDDKiA, latach 1996-2022 na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA oraz na odcinkach koncesjonariuszy powstało 5008 przejść dla zwierząt. Zdecydowaną większość z nich stanowią przepusty dla płazów i małych zwierząt (3472 szt.), a pozostałe to przejścia dolne (1329 szt.) i górne dla dużych zwierząt (207 szt.). Te ostatnie to duże obiekty inżynierskie nad autostradami lub drogami ekspresowymi, odpowiednio zaaranżowane, aby umożliwić zwierzętom przejście nad drogą szybkiego ruchu.
Na udostępnionych do ruchu w ubiegłym roku odcinkach dróg powstało 309 przepustów dla płazów i małych zwierząt, 176 przejść dolnych i 26 górnych. W realizacji mamy 335 przepustów, 246 przejść dolnych i 40 górnych, a kolejne będą powstawać wraz z realizacją nowych inwestycji – informowała w 2022 roku GDDKiA.
Ile kosztuje budowa przejść dla zwierząt?
Budowa przejść dla zwierząt nie jest tania. Najdroższe są właśnie górne przejścia dla zwierząt. GDDKiA oszacowała, że średni koszt takiego przejścia dla zwierząt to około 11 milionów złotych. Dla porównania, koszt budowy jednego kilometra drogi ekspresowej to 36 mln zł. GDDKiA podkreśla, że udział kosztów budowy urządzeń ochrony środowiska w budowie dróg stanowi około 11 proc. całkowitych wydatków na realizację inwestycji, z czego same przejścia dla zwierząt to ponad 6,5 proc.
Kłopoty na budowie ekspresowej S3 i S6 w Zachodniopomorskiem
W ostatnich tygodniach o budowie drogi ekspresowej S3 w Zachodniopomorskiem było głośno zwłaszcza w kontekście zawieszenia przez wykonawcę Polbud Pomorze prac na tych odcinkach. Ostatecznie wykonawca porozumiał się z GDDKiA i prace znowu ruszyły.
CZYTAJ TEŻ:
- OBWODNICA ŁOMŻY. KIEDY BĘDZIE GOTOWY TEN OSTATNI ODCINEK S61?
- NIEMCY BUDUJĄ NA ODRZE TRANSGRANICZNY MOST KOLEJOWY Z WŁÓKIEN WĘGLOWYCH
- MOST KOLEJOWY NAD REGALICĄ POD SZCZECINEM JUŻ PO PRÓBACH OBCIĄŻENIOWYCH
- KILOMETROWA ESTAKADA WYSOKA NA DZIESIĘĆ PIĘTER POWSTAJE NA S1 W BESKIDACH