Budowa S7 Widoma - Kraków. Wiemy, kiedy ją oddadzą, ale bez węzła Mistrzejowice
Autor: GDDKiA
Trwa budowa drogi ekspresowej S7 Kraków - Widoma
S7 Widoma - Kraków to bardzo ważny odcinek ekspresowego połączenia Warszawy z Krakowem. Powstaje tu m.in. najdłuższa w Polsce nasuwana estakada. Prace związane z nasuwaniem zaczęły się już kilka tygodni temu. Na podporach estakady pojawiły się charakterystyczne awanbeki. Od 14 listopada, kierowcy jadą już krótkim fragmentem tej trasy. Kiedy cała S7 z Warszawy do Krakowa będzie gotowa? Znamy datę!
Spis treści
- Kiedy koniec budowy S7 Widoma – Kraków?
- Kierowcy jadą już krótkim odcinkiem S7 w Krakowie
- Zaczęło się nasuwanie najdłuższej estakady w Polsce budowanej tą metodą
- Kiedy otwarcie S7 w Krakowie?
- Ile kosztuje budowa S7 Widoma - Kraków?
- Kiedy będzie gotowa cała S7 Kraków - Warszawa?
Kiedy koniec budowy S7 Widoma – Kraków?
Budowa ekspresowego odcinka drogi S7 Widoma - Kraków to tak naprawdę dwie części – miejska i pozamiejska. Część miejska S7 Widoma Kraków obejmuje obwodnicę Krakowa i łączy się z północną obwodnicą Krakowa (S52) na węźle Mistrzejowice. Ma 7,1 km długości.
To bardzo skomplikowana budowa, bo biegnie przez tereny, po których poprowadzonych jest bardzo wiele sieci energetycznych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, teletechnicznych czy gazowych. Droga w tej części będzie szersza od części pozamiejskiej. S7 będzie tu miała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Powstają tu dwa węzły drogowe. To węzeł Mistrzejowice, który ma być łącznikiem z północną obwodnicą Krakowa S52 oraz węzeł Grębałów. Węzeł Mistrzejowice musiał być przeprojektowany i tak naprawdę jego budowa zaczęła się dużo później niż pozostałych części S7.
Budowa tego odcinka jest zaawansowana w 86 proc.
Od węzła Mistrzejowice trasa biegnie przez silnie zurbanizowany teren Nowej Huty, omijając po zachodniej stronie kombinat metalurgiczny. Dodatkowo trasa koliduje z torami kolejowymi (przekracza je właśnie estakadą) i tramwajowymi (nad S7 będą dwa wiadukty dla tramwajów).
Budowa tego odcinka jest zaawansowana w 56 proc.
Kierowcy jadą już krótkim odcinkiem S7 w Krakowie
Od 14 listopada kierowcy korzystają już z krótkiego odcinka nowej S7 w Krakowie. Jadąc ul. Ujastek Mogilski od strony Al. Solidarności kierowcy po kilkuset metrach wjeżdżają specjalnie przygotowanym zjazdem na teren budowy, a następnie na wschodnią jezdnię powstającej S7 (od strony centrum Nowej Huty). Przejadą nią ok. 600 m w kierunku funkcjonującego już odcinka S7. Samochody jadące drogą ekspresową od strony węzła Nowa Huta nie wjadą – jak dotąd – na ul. Ujastek Mogilski, ale na nową jezdnię, którą przejadą w kierunku ul. Ujastek Mogilski i dalej, do Al. Solidarności.
Ruch odbywa się w obu kierunkach jedną jezdnią (tą, która docelowo będzie prowadziła w kierunku autostrady A4). Jako, że nie ma jeszcze na niej ostatniej, wierzchniej warstwy asfaltu, obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 40 km/h.
Zaczęło się nasuwanie najdłuższej estakady w Polsce budowanej tą metodą
Tymczasem w okolicy węzła Mistrzejowice powstaje długa na 1300 metrów estakada nad linią kolejową w Nowej Hucie. Jest budowana metodą nasuwania. Jak podaje GDDKiA, jest to najdłuższa, budowana tą metodą estakada w Polsce.
Estakada powstaje techniką nasuwania podłużnego. Kolejne segmenty obiektu są przygotowywane na specjalnym stanowisku prefabrykacji, gdzie w szalunku układa się zbrojenie, a następnie je betonuje. Po stężeniu betonu i sprężeniu, za pomocą siłowników będą wysuwane kolejne segmenty na podpory estakady. Stalowa konstrukcja na pierwszym segmencie to tzw. awanbek (dziób montażowy). Opiera się na przęśle przed segmentem, dzięki czemu zapobiega jego zgięciu i złamaniu. Awanbeki mają długość 32 m i ważą ok. 90 ton.
- Pierwsze 340 m estakady już zbudowaliśmy. To jezdnia biegnąca z północy, powstała w okolicy ul. Morcinka. Teraz zaczynamy nasuwanie od strony ul. Łowińskiego. Początkowo estakada pobiegnie wzdłuż torów kolejowych, a następnie skręci w prawo nad torami i płynącą pod nimi rzeką Dłubnią aby finalnie połączyć się z już istniejącą częścią obiektu - mówił przed miesiącem Kacper Michna, rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA.
Dziś jest to najdłuższa tego typu budowla w Polsce. Nigdzie nie wysuwa się segmentów na niemal kilometr. Dodatkową trudnością inżynieryjną tego zadania jest zakręt, który muszą pokonać poszczególne elementy konstrukcji.
Segmenty, które są nasuwane po południowej stronie (jezdnia w kierunku Rzeszowa), będą mieć łączną długość 942 m. Jezdnia północna (kierunek Warszawa) jest krótsza, biegnie po wewnętrznym łuku i ma 915 m.
Pierwsze segmenty były przygotowywane przez miesiąc. Teraz cały proces prac znacznie przyśpieszy. Przygotowanie jednego segmentu i jego wysunięcie będzie trwało tydzień. Segmenty mają długość od 17 do 26 m. Te największe ważą 762 t. Wysuwane są z prędkością 4-6 m/h, czyli 7-10 cm na minutę.
Zakończenie nasuwania i połączenie obu jezdni zostanie zakończone w sierpniu 2025 roku.
Czytaj też: Przęsła nowego mostu w Wolinie będą nasuwane na konstrukcję. Ogromny obiekt jest częścią S3
Druga część budowanej ekspresówki, około 11,2 km to tzw. część pozamiejska. Biegnie po terenach głównie rolniczych i leśnych. Trasa będzie tu dwujezdniowa, o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku, plus pas awaryjny. Zaplanowano 21 obiektów inżynierskich – mostów i wiaduktów. Świetnie widać je na zdjęciach z lotu ptaka.
Tu także powstaną dwa węzły drogowe:
- węzeł Łuczyce
- węzeł Raciborowice
Kiedy otwarcie S7 w Krakowie?
Droga ekspresowa S7 jest strategiczną trasą, która łączy Warszawę i Kraków. Kiedy otwarcie S7 Widoma Kraków? Zapytaliśmy o to w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Postęp prac na budowie S7 Widoma Kraków jest różny w zależności od tego, czy jest to część miejska czy pozamiejska tego odcinka.
Kiedy więc kierowcy będą mogli przejechać nową S7 w Krakowie? Jak informuje Kacper Michna, rzecznik GDDKiA w Krakowie, ten rok będzie kluczowy.
- Planujemy uzyskać przejezdność do końca tego roku, poza węzłem Mistrzejowice. Odcinek miejski, ze względu na przeprojektowanie węzła Mistrzejowice, będzie skończony później. Zakładamy, że stanie się to w połowie 2026 r. Resztę trasy, czyli około 13 km S7 planujemy połączyć tymczasowym zjazdem z S52 Północną Obwodnicą Krakowa i udostępnić pod koniec roku – mówi rzecznik.
Powodem opóźnienia w budowie węzła Mistrzejowice była konieczność wprowadzenia tam zmian projektowych. Zgodnie z harmonogramem reszta drogi ma być gotowa prawdopodobnie w listopadzie tego roku.
Dlaczego trzeba było przeprojektować węzeł Mistrzejowice? Okazało się, że jego przepustowość zgodnie z projektem była wystarczająca jedynie na obecny czas, jednak za 10-15 lat ruch zbierany tu m.in. z Północnej Obwodnicy Krakowa i innych nie byłby tu płynny. Trasa mogłaby się korkować na zjazdach i łącznicach. Stąd konieczność zaprojektowania węzła od nowa. Złożono już wniosek o ZRID dla tej części budowy.
Północna obwodnica Krakowa - mapa. Koniec budowy jeszcze w tym roku! Zobacz ZDJĘCIA z budowy
Autor: GDDKiA
Ile kosztuje budowa S7 Widoma - Kraków?
Wartość prac budowlanych to ponad 1,8 mld zł. Budowa tego odcinka otrzymała prawie 543 miliony zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i prawie 421 mln zł w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.
Wykonawcą S7 Widoma – Kraków jest konsorcjum firm Gülermak Sp. z o.o. , Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. oraz Mosty – Łódź S.A.
Kiedy będzie gotowa cała S7 Kraków - Warszawa?
Droga ekspresowa S7 od Krakowa do Warszawy jest ukończona prawie w 90 procentach. W budowie jest obecnie tylko odcinek:
- S7 Widoma - Kraków 18,3 km
Odcinek Miechów - Szczepanowice jest już przejezdny od sierpnia 2024 roku. Odcinek S7 Widoma - Kraków będzie przejezdny pod koniec roku, prawdopodobnie w listopadzie. Oczywiście za wyjątkiem węzła Mistrzejowice. Czy jednak będzie to oznaczało brak połączenia z północną obwodnicą Krakowa S52, tego na razie nie można wykluczyć. Termin oddania północnej obwodnicy Krakowa także może ulec zmianie, bo do GDDKiA wpłynęło w tej sprawie roszczenie terminowe wykonawcy. Jest ono obecnie rozpatrywane.
Obecnie po oddaniu odcinków Lesznowola – Tarczyn oraz Moczydło – Miechów kierowcy mają do dyspozycji blisko 255 km dwujezdniowej trasy od węzła Warszawa Lotnisko do Szczepanowic w woj. małopolskim.
Kierowcy korzystają już z położonego pomiędzy nimi 13-kilometrowego odcinka Szczepanowice – Widoma oraz blisko siedmiokilometrowego od Nowej Huty do węzła Kraków Bieżanów na skrzyżowaniu z autostradą A4. Całą blisko 293-kilometrową trasę z Warszawy do Krakowa przejedziemy prawdopodobnie przed końcem 2024 r. Oczywiście z wyjątkiem węzła Mistrzejowice.
Odcinek miejski, ze względu na przeprojektowanie węzła Mistrzejowice, będzie skończony później. Ma się to stać w połowie 2026 r.
Czytaj też:
- Obwodnica Łomży – kiedy koniec budowy S61? Już wiadomo, kiedy pojedziemy tą trasą
- Najwyższa estakada w Polsce powstaje na Podkarpaciu! Zmieści się pod nią 26-piętrowy wieżowiec
- To oni zbudują najdłuższy tunel na Podkarpaciu. Chodzi o S19 Jawornik - Lutcza
- Stacja kolejowa w Ełku po przebudowie już w europejskich standardach. To część Rail Baltica