Budowa terminala Baltic Hub T3 dobiega końca. Do Gdańska płyną kolejne suwnice

2025-01-23 12:32

Jeszcze w tym roku ma być ukończona budowa jednej z najważniejszych morskich inwestycji w Polsce. Mowa o terminalu kontenerowym T3 Baltic Hub. W lutym 2025 przy nabrzeżu pojawią się kolejne suwnice STS. Już płyną do Gdańska. Nowy terminal będzie największym terminalem głębokowodnym na Morzu Bałtyckim.  Będzie tu pracowało ponad 20 zautomatyzowanych suwnic i 20 dźwigów portowych.

Spis treści

  1. Terminal T3 Baltic Hub powiększył powierzchnię Polski
  2. Baltic Hub T3 - co to jest?
  3. Część nowoczesnych suwnic już stoi na T3, kolejne dopłyną w lutym 2025
  4. Koniec budowy T3 Baltic Hub w 2025 roku

Terminal T3 Baltic Hub powiększył powierzchnię Polski

Budowa tego terminala jest jedną z najważniejszych inwestycji w Polsce. To jeden z największych terminali głębokowodnych na Morzu Bałtyckim. Został wybudowany „na morzu”. A to oznacza, że o 36 hektarów powiększyła się, dzięki niemu, powierzchnia Polski.

Będzie to jeden z najnowocześniejszych tego typu w Polsce i Europie obiektów.

T3 Baltic Hub jest budowany przez konsorcjum firm Budimex i Deme Dredging.

Baltic Hub T3 - co to jest?

Baltic Hub T3 to m.in. budowa nabrzeża głębokowodnego o łącznej długości 717 m, głębokości 18 m oraz placu o powierzchni 36 ha. Po ukończeniu inwestycji możliwości przeładunkowe terminala zwiększą się z obecnych 3 do 4,5 mln TEU rocznie co  oznacza, że będzie to jeden z największych tego typu obiektów w Europie, zdolny obsługiwać największe statki na świecie. Jednostka TEU (ang. Twenty feet Equivalent Unit) – to podstawowa jednostka stosowana w transporcie kontenerowym, odpowiadająca wymiarom kontenera o wymiarach 20×8×8,5 stopy (6,10×2,44×2,59 metra lub ok. 39 m3) – czyli parametrom tzw. kontenera dwudziestostopowego, który jest najczęściej używanym typem.

Jednym z ważnych atutów nowego terminala jest fakt, że T3 ma być półautomatyczny, a cały proces ‎sterowania i ‎zarządzania obiektem będzie realizowany z oddalonego od niego budynku. Jak informował inwestor, zakres ‎prac teletechnicznych w tej ‎inwestycji jest do tej pory niespotykany w Polsce. ‎

Czytaj też: Nie tylko T3. Powierzchnia Polski znowu urośnie za sprawą nowego lądu dla terminala T5 w Gdańsku

Część nowoczesnych suwnic już stoi na T3, kolejne dopłyną w lutym 2025

W październiku 2024 roku na nabrzeże nowego terminala T3 dotarły cztery nowoczesne suwnice STS. Suwnice wejdą do użytku w pierwszej połowie 2025 roku.

Każda z maszyn waży 2000 ton, ma 96 metrów wysokości (140 m z wysięgnikiem) i udźwig do 65 ton.

Nowo wybudowany terminal T3 wyposażony będzie łącznie w 7 najnowocześniejszych suwnic STS oraz 20 suwnic RMG. Kolejne suwnice STS są już w drodze do Gdańska, a przewidywany termin dostawy suwnic do Baltic Hub to koniec lutego 2025.

Charles Baker, CEO Baltic Hub, podkreśla, że budowa terminalu T3 to ważny etap w rozwoju Baltic Hub i przykład, jak polska infrastruktura portowa odpowiada na wyzwania współczesnej logistyki.

Koniec budowy T3 Baltic Hub w 2025 roku

Jak zapewniają przedstawiciele Baltic Hub, na 2025 rok planowane jest zakończenie budowy głębokowodnego nabrzeża T3 i jego pełne włączenie do operacji przeładunkowych. Inwestycja T3 i jej uzupełniające projekty stanowią odpowiedź na zapotrzebowanie rynku.

Dzięki nowemu 36-hektarowemu placowi kontenerowemu i 717 metrom głębokowodnego nabrzeża, które razem dodają kolejne 1,5 mln TEU zdolności przeładunkowej, Baltic Hub gotowy jest na przyszły wzrost. 

Most kratownicowy we Włocławku
Murator Plus Google News
Autor:

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej