Budowa terminala Baltic Hub T3 dobiega końca. Do Gdańska wpłynęły trzy ostatnie suwnice STS
Autor: Baltic Hub
Ostatnie 3 z 7 gigantycznych suwnic STS dotarły do Terminala T3 Baltic Hub w Gdańsku
Do Gdańska, na specjalnej barce wpłynęły właśnie trzy ostatnie z siedmiu gigantycznych suwnic STS które staną na nabrzeżu nowego terminala T3 Baltic Hub. Nowy terminal będzie największym terminalem głębokowodnym na Morzu Bałtyckim. Będzie tu pracowało ponad 20 zautomatyzowanych suwnic i 20 dźwigów portowych. Cztery suwnice STS, które przypłynęły w październiku, przeszły już testy i są w pełni gotowe do eksploatacji. Terminal T3 jest jedną z najważniejszych morskich inwestycji w Polsce. Ma być gotowy jeszcze w tym roku
Spis treści
- Terminal T3 Baltic Hub powiększył powierzchnię Polski
- Baltic Hub T3 - co to jest?
- Część nowoczesnych suwnic już stoi na T3, kolejne dopłyną w lutym 2025
- Koniec budowy T3 Baltic Hub w 2025 roku
Terminal T3 Baltic Hub powiększył powierzchnię Polski
Budowa tego terminala jest jedną z najważniejszych inwestycji w Polsce. To jeden z największych terminali głębokowodnych na Morzu Bałtyckim. Został wybudowany „na morzu”. A to oznacza, że o 36 hektarów powiększyła się, dzięki niemu, powierzchnia Polski.
Będzie to jeden z najnowocześniejszych tego typu w Polsce i Europie obiektów.
T3 Baltic Hub jest budowany przez konsorcjum firm Budimex i Deme Dredging.
Baltic Hub T3 - co to jest?
Baltic Hub T3 to m.in. budowa nabrzeża głębokowodnego o łącznej długości 717 m, głębokości 18 m oraz placu o powierzchni 36 ha. Po ukończeniu inwestycji możliwości przeładunkowe terminala zwiększą się z obecnych 3 do 4,5 mln TEU rocznie co oznacza, że będzie to jeden z największych tego typu obiektów w Europie, zdolny obsługiwać największe statki na świecie. Jednostka TEU (ang. Twenty feet Equivalent Unit) – to podstawowa jednostka stosowana w transporcie kontenerowym, odpowiadająca wymiarom kontenera o wymiarach 20×8×8,5 stopy (6,10×2,44×2,59 metra lub ok. 39 m3) – czyli parametrom tzw. kontenera dwudziestostopowego, który jest najczęściej używanym typem.
Jednym z ważnych atutów nowego terminala jest fakt, że T3 ma być półautomatyczny, a cały proces sterowania i zarządzania obiektem będzie realizowany z oddalonego od niego budynku. Jak informował inwestor, zakres prac teletechnicznych w tej inwestycji jest do tej pory niespotykany w Polsce.
Czytaj też: Nie tylko T3. Powierzchnia Polski znowu urośnie za sprawą nowego lądu dla terminala T5 w Gdańsku
Część nowoczesnych suwnic już stoi na T3, kolejne dopłyną w lutym 2025
W październiku 2024 roku na nabrzeże nowego terminala T3 dotarły cztery nowoczesne suwnice STS. Wszystkie te suwnice już przeszły pomyślnie wszystkie etapy przygotowań i są już w pełni gotowe do eksploatacji. Wspaniale prezentują się przy nabrzeżu. Kilka dni temu na specjalnej barce przypłynęły ostatnie trzy z siedmiu suwnic STS. To giganty, które będą obsługiwać największe kontenerowce świata przy nabrzeżu T3.
Każda z maszyn waży 2000 ton, ma 96 metrów wysokości (140 m z wysięgnikiem) i udźwig do 65 ton. Wysięg maszyn to 74 metry.
Nowo wybudowany terminal T3 wyposażony będzie łącznie w 7 najnowocześniejszych suwnic STS oraz 20 suwnic RMG.
Charles Baker, CEO Baltic Hub, podkreśla, że budowa terminalu T3 to ważny etap w rozwoju Baltic Hub i przykład, jak polska infrastruktura portowa odpowiada na wyzwania współczesnej logistyki.
Autor: Baltic Hub
Koniec budowy T3 Baltic Hub w 2025 roku
Jak zapewniają przedstawiciele Baltic Hub, na 2025 rok planowane jest zakończenie budowy głębokowodnego nabrzeża T3 i jego pełne włączenie do operacji przeładunkowych. Inwestycja T3 i jej uzupełniające projekty stanowią odpowiedź na zapotrzebowanie rynku.
Dzięki nowemu 36-hektarowemu placowi kontenerowemu i 717 metrom głębokowodnego nabrzeża, które razem dodają kolejne 1,5 mln TEU zdolności przeładunkowej, Baltic Hub gotowy jest na przyszły wzrost.

Czytaj też:
- Ruszyła procedura przetargowa na budowę drogi do Euroterminala w Sławkowie. To tu dociera szeroki tor
- Ponad tysiąc pytań w przetargu, 13 chętnych do budowy drogi do elektrowni jądrowej
- Będzie kolejny tunel w Małopolsce, pociągi pomkną też nad autostradą A4. Jest przetarg na linię Podłęże - Gdów
- Terminal Instalacyjny w Świnoujściu wkrótce osiągnie gotowość operacyjną
- Tylu inwestycji jednocześnie na Katowice Airport nie było nigdy. Trwa ogromny program inwestycyjny
- Nowoczesna spalarnia odpadów w Gdańsku wyprodukuje prąd i ciepło systemowe. Wkrótce otwarcie