Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego. Od lutego 2025 duże utrudnienia na Grójeckiej
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego w styczniu 2025
Budowa częściowo podziemnego tramwaju do Dworca Zachodniego w Warszawie wchodzi w kolejny etap. Dla kierowców oznacza to poważne utrudnienia w rejonie ul. Grójeckiej i Banacha na Ochocie. Jak prace wpłyną na ruch tramwajów i kiedy gotowy będzie tramwaj do dworca Warszawa Zachodnia.
Spis treści
- Tramwaj do Dworca Zachodniego – budowa trwa. Mapa
- Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego – utrudnienia teraz i w przyszłości
- Podziemne przystanki tramwajowe pod Dworcem Zachodnim
- Tramwaj do Dworca Zachodniego – terminy i koszt budowy
- Warszawa z największym programem tramwajowym
Tramwaj do Dworca Zachodniego – budowa trwa. Mapa
Na warszawskiej Ochocie buduje się częściowo podziemny tramwaj do Dworca Zachodniego. Umowę z wykonawcą – konsorcjum firm ZUE i FABE – podpisano 20 lutego 2024 r. Wykonawca rozpoczął prace w terenie na początku czerwca 2024 r. Aktualnie prace trwają głównie obok dworca i na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., a także w pobliskim parku Pięciu Sióstr. Zapowiadany termin zakończenia budowy to okolice kwietnia 2026 r.
Nowa trasa tramwajowa – długości ok. 1,6 km – będzie się zaczynać pod dworcem PKP Warszawa Zachodnia. Powstaną tu dwa podziemne przystanki i sieć przejść podziemnych umożliwiających łatwe przesiadki na pociągi i autobusy. Stąd tramwaj pojedzie tunelem (długości około 500 m) pod parkiem Pięciu Sióstr i wyjedzie z niego na powierzchnię na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. (w pobliżu ul. Szczęśliwickiej). Następnie pobiegnie tą ulicą i połączy się z istniejącą siecią tramwajową przy skrzyżowaniu z ul. Grójecką. Stąd będzie mógł skręcić w stronę centrum, Okęcia lub w ul. Banacha.
Jak zapewniają Tramwaje Warszawskie, czas przejazdu na dworzec z ul. Grójeckiej wyniesie około 5 minut, a ze stacji metra Politechnika – nieco ponad kwadrans. Według szacunków linia będzie przewozić ok. 1 mln pasażerów rocznie. Co ważne, zieleń w parku Pięciu Sióstr nie ucierpi w wyniku budowy tunelu. Podziemną trasę uwzględniono bowiem przy projektowaniu parku – nad trasą przyszłego wykopu nie sadzono żadnych drzew ani krzewów.
Tramwaj do Dworca Zachodniego będzie częścią długiej, budowanej odcinkami trasy tramwajowej z Woli na Wilanów. W ramach tej inwestycji powstał już tramwaj na Kasprzaka oraz tramwaj na Gagarina, a w budowie są kolejne odcinki: tramwaj do Wilanowa (wraz z odnogą, czyli tramwajem na Stegny) oraz tramwaj na Rakowieckiej. Na etapie projektowania jest kolejny odcinek, czyli tramwaj wzdłuż Pola Mokotowskiego. Planowany jest także częściowo podziemny tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni. Gdy cała trasa będzie już gotowa, możliwe staną się szybsze podróże międzydzielnicowe z pominięciem centrum.
Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego – utrudnienia teraz i w przyszłości
Aktualnie wykonawca pracuje metodą podstropową przy budowie tunelu (zarówno przy Dworcu Zachodnim, jak i w parku Pięciu Sióstr). Prace związane z budową tunelu rozszerzyły się na Aleje Jerozolimskie, przez co ruch w Alejach odbywa się tylko po jezdni północnej. Kierowcy mają do dyspozycji po 3 pasy ruchu w każdą stronę (w tym buspasy). W miarę postępów prac jezdnie będą przekładane. Ze zwężeniami i utrudnieniami w tej okolicy muszą liczyć się także piesi oraz rowerzyści.
Od lutego poważne utrudnienia rozpoczną się w okolicach skrzyżowania ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., Grójeckiej i Banacha. Zamknięta zostanie jezdnia Grójeckiej w kierunku alei Krakowskiej. Tramwaje póki co będą kursować bez zmian. Zostanie też wydłużony odcinek ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., na którym ruch odbywa się po jednej jezdni – do skrzyżowania z Grójecką. W obie strony kierowcy pojadą po jezdni, która zazwyczaj służy do jazdy w kierunku ronda Zesłańców Syberyjskich.
Więcej informacji można znaleźć w miejskim serwisie Infoulice.
– Na początku lutego wykonawca inwestycji – konsorcjum firm ZUE i Fabe – zamknie jezdnię Grójeckiej w kierunku alei Krakowskiej, przy skrzyżowaniu z Bitwy Warszawskiej 1920 r. Ruch w obu kierunkach będzie odbywał się po jezdni, którą obecnie kierowcy jadą do centrum. Tymczasowe przewiązki przez torowisko zostaną wybudowane: za ulicą Baśniową – na wysokości budynku Grójecka 70 oraz za przystankiem Hale Banacha – na wysokości budynku Grójecka 114. Na przewiązkach, dla bezpieczeństwa, stanie sygnalizacja świetlna. Kierowcy jadący do centrum będą mieli do dyspozycji jeden pas ruchu, a w kierunku dzielnicy Włochy – dwa. Od Okęcia nie skręcą w lewo, w Bitwy Warszawskiej 1920 r. Z kolei od strony centrum pojadą wyłącznie prosto – nie skręcą w Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r. W związku z tym trasy zmienią autobusy linii: 154, 167, 191, 208, 414 i 521. Nie będzie wjazdu z Grójeckiej w Opaczewską, zostanie zachowany natomiast wyjazd z Opaczewskiej na Grójecką – podają Tramwaje Warszawskie.
Dzięki ustaleniom wyborczej.pl oraz wnp.pl znana jest już wstępna lista utrudnień, jakich można się w przyszłości spodziewać w związku z inwestycją. Na Ochocie budowa tramwaju do Dworca Zachodniego spowoduje następujące utrudnienia:
- od lata 2024 r. przez cały okres budowy niedostępna będzie wschodnia jezdnia ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.,
- utrudnienia na ul. Grójeckiej zaczną się w 2025 r., przez cały okres budowy otwarta dla ruchu ma pozostać przynajmniej jedna jezdnia,
- utrudnienia w Alejach Jerozolimskich związane z budową tunelu potrwają przez cały 2025 r., kierowcy będą stale mieć do dyspozycji po 3 pasy ruchu w każdą stronę, w tym buspasy (jezdnie będą przekładane w miarę prowadzenia prac, możliwe są też zwężenia pasów),
- na etapie budowy nowych rozjazdów tramwajowych na skrzyżowaniu ul. Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej i Banacha (w 2025 r.) ruch tramwajowy zostanie całkowicie zawieszony na wiele miesięcy,
- przez cały okres budowy niedostępna będzie znaczna część parku Pięciu Sióstr z uwagi na budowę tunelu pod nim oraz wykorzystywanie części terenu w roli zaplecza budowy.
Przypomnijmy, że prace nad nowym tramwajem rozpoczęły się w czerwcu 2024 r. i potrwają co najmniej do kwietnia 2026 r.
Podziemne przystanki tramwajowe pod Dworcem Zachodnim
W ramach inwestycji mają powstać dwa podziemne przystanki tramwajowe. Pierwszy znajdzie się po południowej stronie dworca, między peronami a al. Jerozolimskimi. Będzie się on różnił od metra wysokością peronów (podłoga w tramwajach jest niżej niż w pociągach metra). Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD – na poziomie -2. Dzięki ruchomym schodom i windom pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu. W efekcie powstanie wygodny węzeł przesiadkowy obejmujący komunikację miejską, pociągi i autobusy dalekobieżne.
Autor: Tramwaje Warszawskie
Tramwaj do Dworca Zachodniego
Drugi podziemny przystanek ma powstać po przeciwnej stronie dworca – od strony Woli, w pobliżu peronu 9 Warszawy Zachodniej. Pozwoli to na wygodniejsze przesiadki i spowoduje mniejszy tłok na każdym z przystanków tramwajowych. Jego budowa w ramach trwającej inwestycji nie jest jednak jeszcze pewna, a ewentualne otwarcie nastąpi w późniejszym terminie, co wyjaśniamy dokładniej w artykule o pustych tunelach pod Dworcem Zachodnim.
W przyszłości ma powstać także trzeci przystanek pod ziemią, również od strony Woli, ale bliżej ul. Tunelowej. Trzeba będzie jednak na niego jeszcze długo poczekać, gdyż powstanie w ramach osobnej inwestycji – przedłużenie linii w kierunku ul. Kasprzaka ma nastąpić do 2032 r., ale na razie nie ma zapewnionego finansowania ani ustalonej ostatecznej trasy (trwa analizowanie różnych wariantów).
Tramwaj do Dworca Zachodniego – terminy i koszt budowy
Podziemny tramwaj do Dworca Zachodniego ma być gotowy w okolicach kwietnia 2026 r. Wykonawca otrzymał 26 miesięcy od momentu podpisania umowy (luty 2024 r.) na wykonanie całej inwestycji, a właściwe prace w terenie ruszyły w czerwcu 2024 r. Wykonawca przygotuje projekty wykonawcze, uzyska wszelkie niezbędne dokumenty i przeprowadzi roboty budowlane. Koszt inwestycji to 362,6 mln zł brutto. Aktualnie trwają rozmowy z wykonawcą nt. wykonania dodatkowego przystanku podziemnego, który zostanie udostępniony po 2026 r.
Przedsięwzięcie jest częścią większego projektu „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą” i jest przewidziana do dofinansowania z Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027.
Warszawa z największym programem tramwajowym
Warszawa prowadzi obecnie największy w Polsce program inwestycji tramwajowych. Wśród zrealizowanych inwestycji są m.in. tramwaj na Kasprzaka i tramwaj na Gagarina, trwa też realizacja części drogowej tramwaju do Wilanowa. Tramwaje Warszawskie pracują nad przygotowaniem kolejnych tras – tramwaju na Gocław, tramwaju wzdłuż Pola Mokotowskiego, tramwaju na Zieloną Białołękę i tramwaju wzdłuż Modlińskiej.
Powstała też najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce – na Annopolu. Warszawa nabyła też w Korei Południowej 123 niskopodłogowe i dwukierunkowe tramwaje Hyundai.
Opracowanie Marta Balcerowska, Przemysław Zańko-Gulczyński, źródło: UM Warszawa, Tramwaje Warszawskie