Bulwary nad Wisłą. W przetargu największe firmy budowlane
Kończy się wielki program budowy dróg i autostrad, a także innych dużych inwestycji i największe firmy budowlane starają się o każdy kontrakt, by zagospodarować swój potencjał. To wszak walka o przetrwanie. Widać to po przetargu na zagospodarowanie w Warszawie bulwarów nad Wisłą, gdzie oferty złożyło siedmiu "gigantów".
Chociaż przeznaczone przez miasto do zagospodarowania bulwary nad Wisłą to w sumie niewielki odcinek - od Mostu Świętokrzyskiego do ul. Boleść (i po drodze jest już częściowo zagospodarowany teren Centrum Nauki Kopernik), to do przetargu wystartowały duże budowlane spółki akcyjne: Bilfinger Berger Budownictwo, Budimex, Energopol-Szczecin, Hydrobudowa Gdańsk, Mostostal Warszawa, Skanska i Warbud. Zgodnie z ogłoszeniem tego przetargu ograniczonego, zamawiający przewidywał udział w nim maksymalnie dziesięciu firm. Zgłosiło się siedem firm budowlanych.
Po otwarciu ofert (9 sierpnia 2012) okazało się, że najtańszą i najdroższą propozycję budowy bulwarów nad Wisłą dzieli 50 mln zł. Bilfinger Berger zaoferował 135 mln zł, Budimex 147 mln, Energopol-Szczecin 176 mln, Hydrobudowa Gdańsk 123 mln, Mostostal Warszawa 168 mln, Skanska 132 mln zł, a Warbud 153 mln zł. Teraz komisja przetargowa będzie analizować oferty i wybierze najkorzystniejszą z punktu widzenia miasta. Chociaż nad czym tu się zastanawiać, skoro w warunkach przetargu kryterium ceny otrzymało 100%.
Autorem zagospodarowania bulwarów nad Wisłą jest pracowania RS Architektura Krajobrazu. Projekt przewiduje między innymi budowę na leweym brzegu Wisły układu placów i promenad spacerowych oraz ścieżek rowerowych, budowę i przebudowę całej infrastruktury podziemnej, budowę urządzeń rekreacyjnych i obiektów małej architektury, 8 pawilonów usługowych i gastronomicznych, a także pawilonu plażowego, budowę przejścia podziemnego i przebudowę dwóch już istniejących oraz wykonanie plaży.
Wykonawca będzie też odpowiedzialny za modernizację i przebudowę nabrzeży Wisły, które mają spełniać funkcję umocnień przeciwpowodziowe, ale musza też zostać zaadaptowane na potrzeby cumowania statków. Firma, która wygra ten przetarg zakupi pomosty cumownicze dla małych łodzi, 3 pływające przystanki wodnego tramwaju i 1 pływający pawilon obsługi pasażerów. Na bulwarach będzie nowe oświetlenie, monitoring i punkty dostępowe Wi-Fi.
Na to wszystko wykonawca będzie miał 30 miesięcy od podpisania umowy.
Przedsięwzięcie jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.