Bulwary nad Wisłą w Warszawie

2016-05-20 17:29
Bulwary warszawskie
Autor: Urząd Miasta Warszawa Wizualizacja drugiego odcinka pierwszego etapu lewobrzeżnych bulwarów

Nowa inwestycja zmienia centrum Warszawy. W pierwszym etapie budowy bulwarów nad Wisłą powstała przestrzeń publiczna sąsiadująca ze Starym Miastem i Zamkiem Królewskim w Warszawie

Po kilkudziesięcioletniej przerwie wybrzeże Wisły w Warszawie znowu staje się miejscem wypoczynku dla mieszkańców miasta. W drugiej połowie XX wieku popularne dawniej brzegi opustoszały. Przyczyn było kilka – upadek żeglugi wiślanej i zanieczyszczenie wody, przez które kąpiel stawała się sportem ekstremalnym, wreszcie rozwój miasta. Trasy szybkiego ruchu praktycznie odcięły miasto od wody, a stare nabrzeża zaniedbano. Na początku XXI wieku sytuacja powoli zaczęła się zmieniać. Na prawym brzegu, nieuregulowanym i porośniętym zielenią wyznaczono ścieżkę spacerowo-rowerową, później pojawiły się przy niej miejsca na ogniska, plac zabaw, bary i przystanki wodnego tramwaju. W rezultacie latem plaże wypełniają się tysiącami osób.

Bulwary nad Wisłą

Lewy brzeg rzeki, bliższy centrum Warszawy ma bardziej reprezentacyjny charakter. Od lat 70. XX wieku nabrzeże ujęte jest w schodzącą schodkowato do wody betonową opaskę. W pierwszym etapie budowy bulwarów przebudowano odcinek o długości 650 metrów, sąsiadujący z zabudową Starego Miasta i Zamku Królewskiego, a więc jedną z najczęściej odwiedzanych przez turystów części Warszawy.  Z okolic skarpy wiślanej nad rzekę można przejść bezpośrednio dwoma podziemnymi przejściami, dostosowanymi także do ruchu rowerowego. Nad Wisłę prowadzą także schody i rampy z Wybrzeża Gdańskiego, czyli ruchliwej ulicy biegnącej równolegle do rzeki. Bulwar podzielono na trzy pasy – szlaki. Pierwszy z nich przeznaczony jest do ruchu pieszego, sąsiaduje z nim pas rekreacyjny. Na nim umieszczone zostały meble miejskie, pawilony i pergole. Te ostatnie mają charakterystyczne zadaszenie membranowe, przypominające żagle. Przy ścieżce rozmieszczono też dzieła sztuki, rzeźby i instalacje. W przyszłości składać się będą zapewne na osobny szlak, rzeźby-instrumenty stoją już przy Centrum Nauki Kopernik. Oddzielona od ciągu pieszego, po drugiej stronie pawilonów biegnie ścieżka rowerowa. Wiślane brzegi już są popularną trasą rowerową, a po zakończeniu inwestycji będzie je łatwiej przejechać. Bulwary zbudowano używając trwałych materiałów, To chodniki wyłożone są szwedzką kostką granitową i betonowymi płytami. W niektórych miejscach, np. na dolnym tarasie, zastosowano też granitowe „kocie łby”.

Drugi etap – nowa inwestycja

Pierwszy odcinek bulwarów został oficjalnie oddany do użytku w sierpniu 2015, o rok później, niż początkowo planowano. Jedną z przyczyn opóźnienia był wysoki stan wody utrudniający prace. Równie ważne było rozwiązanei przez inwestora umowy z Hydrobudową Gdańsk, czyli generalnym wykonawcą. Prace dokończył stołeczny Zakład Remontów i Konserwacji Dróg. Wciąż toczą się prace na kolejnym fragmencie trasy. Docelowo bulwary maja zajmować dwukilometrowy odcinek nabrzeża, sięgając od Podzamcza do Powiśla. Ma się przy nich znajdować m.in.  „park żywej rzeki” i niewielka plaża. Według zapowiedzi władz Warszawy budowa ma zostać zakończona w 2017 roku.

Rozmowa z Patrykiem Zarębą, jednym z projektantów bulwarów

 

Zagospodarowanie lewobrzeżnego Bulwaru Wisły, etap 1
Lokalizacja: Warszawa, lewy brzeg, odcinek od ul. Tamka do ul. Boleści
Autorzy: RS Architektura Krajobrazu, architekci krajobrazu Dorota Rudawa, Patryk Zaręba
Współpraca: architekci krajobrazu Agnieszka Gasparska, Anna Wiechetek
Mała architektura: Architecture, architekci Mark Kubaczka, Jowita Kubaczka, Adam Dąbrowski, Marzena Mariańska, Hubert Wasilewski, Kamil Bubel, Anna Białkowska
Konstrukcja: OVE Arup
Generalny wykonawca: Hydrobudowa Gdańsk/Zakład Remontów i Konserwacji Dróg, Warszawa
Inwestor: m.st. Warszawa
Powierzchnia terenu: 37 236 m2
Powierzchnia użytkowa pawilonu: 204 m2
Kubatura pawilonu: 975 m3
Projekt konkursowy: 2009
Projekt: 2009-2012
Realizacja: 2013-2015
Koszt zrealizowanego odcinka: 41 000 000 PLN

 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej