Centralny Port Komunikacyjny ma pozwolenie na budowę tunelu dużych prędkości pod Łodzią
Autor: CPK
Tak ma wyglądać tunel dużych prędkości i Centralny Port Komunikacyjny, zobacz wizualizacje
Spółka CPK otrzymała pozwolenie na budowę tunelu dużych prędkości w Łodzi. Decyzja dotyczy drążenia pod centrum miasta ponad 4-kilometrowego obiektu. W ramach innych etapów tej inwestycji w Łodzi trwają już prace budowlane, m.in. dotyczące umacniania fundamentów budynków, pod którymi będzie drążony tunel.
Spis treści
- Tunel dużych prędkości w ramach CPK
- Drążenie tunelu CPK pod Łodzią dopiero po zabezpieczeniu Łódzkiego Domu Kultury
- Jest wykonawca budowy komory startowej tunelu dużych prędkości
- Łódzkie skorzysta na budowie linii kolejowych do CPK?
- Co zmieni budowa tunelu dużych prędkości w ramach CPK?
- Centralny Port Komunikacyjny potrzebuje szerszej A2 i A1
- CPK lokalizacja
Tunel dużych prędkości w ramach CPK
Pozwolenie na budowę tunelu dużych prędkości pod centrum Łodzi wydał wojewoda łódzki. Spółka jest gotowa do ogłoszenia ostatniego przetargu w ramach tej inwestycji.
Uzyskanie pozwolenia na budowę umożliwia rozpoczęcie prac budowlanych przy tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. To jeden z najbardziej wymagających odcinków wchodzących w skład linii kolejowej Y i jednocześnie nasz najbardziej zaawansowany projekt – mówił przed kilkoma dniami Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Warto nadmienić, że Mikołaj Wild nie pełni już funkcji prezesa, został odwołany 19 stycznia 2024 roku. Stanowisko stracił również odpowiadający za część kolejową w spółce - Radosław Kantak. Do pełnienia funkcji prezesa zarządu został na trzy miesiące oddelegowany przewodniczący rady nadzorczej - Filip Czernicki.
Drążenie tunelu CPK pod Łodzią dopiero po zabezpieczeniu Łódzkiego Domu Kultury
Wracając do tunelu dużych prędkości, zanim zacznie się jego drążenie, konieczne okazało się wzmocnienie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury,po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna, które realizuje firma Keller Polska. Koszt tego kontraktu to nieco ponad 93 mln zł netto. Oprócz wzmacniania fundamentów wykonawca prowadzi m.in. budowę kanalizacji kablowej (podziemnej infrastruktury technicznej potrzebnej do zasilania podstacji trakcyjnej dla linii kolejowej), przebudowę przyłączy ciepłowniczych, wodociągowych i teletechnicznych oraz budowę sieci elektroenergetycznej. Nadzór nad pracami jako inżynier kontraktu prowadzi firma DTŚ ze Śląska.
Drugi z czterech tuneli pod Łodzią gotowy. To ważna inwestycja warta prawie 2 mld zł
Autor: PKP PLK
Pod łódzkimi dworcami pojawił się kolejny tunel. Maszyna TBM wydrążyła drugi z czterech jednotorowych tuneli na podziemnej trasie kolejowej Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec
Czytaj też:
Jest wykonawca budowy komory startowej tunelu dużych prędkości
Komora startowa, a zarazem wyjście tunelu na powierzchnię, powstanie w okolicach osiedla Retkinia – na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej. Tutaj prace rozpoczną się w ciągu najbliższych tygodni. Z kolei prace przy komorze wydobywczej dla automatycznej tarczy drążącej (TBM) ruszą po zakończeniu wzmacniania fundamentów Łódzkiego Domu Kultury. Komora powstanie po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna (w sąsiedztwie wspomnianego domu kultury). W grudniu zeszłego oku spółka CPK podpisała umowę z Budimeksem o wartości prawie 147 mln zł netto na realizację tego zadania.
Podziemna konstrukcja będzie miała długość ponad 4 km i średnicę około 14 m. Będzie również największym dotychczas podziemnym tunelem kolejowym w Polsce realizowanym metodą automatycznej maszyny do drążenia tuneli (TBM).
Łódzkie skorzysta na budowie linii kolejowych do CPK?
Jak informuje spółka CPK, Łódź wraz z regionem najwięcej skorzysta z inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Budowa szybkiej linii kolejowej do Warszawy, Wrocławia i Poznania, której elementem jest tunel w Łodzi, poszerzenie autostrady A2 i wreszcie budowa samego lotniska ma być szansą na rozwój nie tylko dla miasta, ale i dla całego województwa łódzkiego.
Co zmieni budowa tunelu dużych prędkości w ramach CPK?
Z Łodzi pojedziemy częściej i szybciej do największych miast w Polsce, np. do Warszawy w 45 minut (dziś trwa to dwa razy dłużej), do Wrocławia i Poznania w 1 godz. 10 min (zamiast obecnych 3 godz.), a do CPK w zaledwie pół godziny. W sumie, inwestycje CPK dla Łódzkiego oznaczają budowę 219 km nowych linii kolejowych przez spółkę CPK i modernizację 305 km istniejących tras kolejowych przez PKP PLK.
Centralny Port Komunikacyjny potrzebuje szerszej A2 i A1
Częścią inwestycji CPK są zadania, których inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Jak podkreślają przedstawiciele CPK. założenia są takie, że jednocześnie z uruchomieniem Portu Lotniczego będzie już poszerzona autostrada A2 od skrzyżowania z autostradą A1 do granicy Warszawy. Od węzła Łódź Północ do Pruszkowa GDDKiA dobuduje trzeci pas, a od Pruszkowa do Konotopy – czwarty pas ruchu w każdą stronę.
CPK lokalizacja
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port lotniczy, który w ramach pierwszego etapu będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
Czytaj też:
- Poszerzyli tunel na Dolnym Śląsku. Będą się w nim mogły mijać pociągi
- Polska firma zbuduje łotewską część Rail Baltica. To ogromna unijna inwestycja
- Każda budowa tunelu drogowego czy kolejowego podlega od września pod prawo górnicze
- Budowa 4-kilometrowego tunelu dużych prędkości przyspiesza. Jest umowa z wykonawcą