Centrum Nauki Kopernik - praca wre
Przedstawiciele firmy Warbud zaprezentowali konstrukcję budynku Centrum Nauki Kopernik podczas spaceru po budowie. W spotkaniu wzięli udział Prezydent Miasta St. Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego Barbara Kudrycka, Szef Gabinetu Politycznego Ministra Edukacji Narodowej Ligia Krajewska oraz licznie przybyli fotoreporterzy i dziennikarze.
Autor: ew
Centrum Nauki Kopernik - praca wre
Umowa na wykonanie budynku Centrum Nauki Kopernik została podpisana 23 lipca 2008 r. przez Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta reprezentujący Miasto St. Warszawę i firmę Warbud SA – zwycięzcę przetargu ogłoszonego 26 października 2007 r. Koszt budowy to ok. 340 mln zł.
Budynek Centrum Nauki Kopernik składa się z dwóch modułów tworzących literę L oraz planetarium.
Prace budowlane Centrum Nauki Kopernik odbywają się zgodnie z harmonogramem. Wg planu otwarcie poszczególnych części CNK odbywać sie będzie kolejno:
- moduł A budynku (część prostopadła do Wisły, w której znajdą się niemal wszystkie wystawy stałe, oprócz jednej: Galerii dla młodzieży) – w czerwcu 2010 r.
- moduł B budynku (część równoległa do Wisły, od strony Wybrzeża Kościuszkowskiego - Galeria dla młodzieży, część konferencyjna i biurowa) – w grudniu 2010 r.
- Planetarium – w kwietniu 2011 r.
Charakterystyczne elementy:
- galeria plenerowa w południowo-wschodniej części Parku Odkrywców, od strony Mostu Świętokrzyskiego;
- planetarium z fasadą z rastrowanego barwnego szkła jako zewnętrzną powłoką elewacyjną, dzięki tej powłoce nocą ujawnia się podświetlona kopuła planetarium; jest to główna dominanta budynku, część najbardziej wysunięta w kierunku Wisły
- ogród na dachu
- otwarty na Wisłę dziedziniec o charakterze patio, z oczkiem wodnym i sceną na wodzie (częściowo zadaszony)
- Park Odkrywców, otaczający budynek Centrum, z edukacyjnymi zabawkami oraz zaprojektowanym specjalnie dla tego miejsca systemem siedzisk i małej architektury
- przeszklona podpora budynku A, tzw. noga, w bliskim sąsiedztwie Wisły
- w dachu - kratery o bocznych ścianach ze szkła, schodzące w głąb budynku.
Autor: Centrum Nauki Kopernik
Autor: Centrum Nauki Kopernik
Budowa CNK w liczbach:
- 70 000 m3 – tyle ziemi wywieziono już z terenu budowy;
- 16 000 m3 – tyle betonu zużyto dotychczas; to ok. 2/3 planu;
- 2 000 ton – tyle stali zużyto dotychczas; to ok. 2/3 planu;
- 1200 ton – tyle ważą mega-kratownice, tworzące konstrukcję budynku; konstrukcja ta składa się z 5 mega-kratownic;
- 45 m – taką długość mają belki strunobetonowe, (najdłuższe w Polsce);
- 500 ton – tyle może udźwignąć żuraw gąsienicowy Herkules Terex Demag CC2500, pracujący na budowie Centrum Nauki Kopernik; jest to jeden z największych dźwigów pracujących w Europie; ramię dźwigu ma 96 metrów;
- 250 – tyle osób pracuje na budowie Centrum Nauki Kopernik; gdy rozpoczną się prace wykończeniowe liczba ta wzrośnie do 500;
- 6-7 metrów – to głębokość wykopów pod budynek.
Projekt koncepcyjny i budowlany w zakresie konstrukcji i instalacji wykonała firma Buro Happold. Teraz sprawuje równiez nadzór budowlany nad inwestycją. Projekt architektoniczny powstałw biurze pracowni RAr-2.
Wyzwaniem, z którym musiał się zmierzyć zespół konstrukcyjny z Buro Happold, była obecność Tunelu Świętokrzyskiego na terenach pod planowane Centrum Nauki Kopernik. W znaczny sposób wpłynęło to na kształt projektu konstrukcji. Przede wszystkim konieczne stało się zaprojektowanie takich fundamentów, które pozwoliłyby na przekazanie dużych obciążeń w bezpośredniej styczności budynku z tunelem.
Z uwagi na niekorzystny układ warstw geologicznych nie można było zaprojektować tradycyjnych fundamentów.Dlatego zdecydowano się na fundamenty skrzyniowe ustawione po obu stronach tunelu, których głównym zadaniem było równomierne rozłożenie obciążeń na podłoże gruntowe. Skrzynie żelbetowe stanowią również podporę dla rusztu o konstrukcji żelbetowej, monolitycznej, sprężonej kablami.
Całkowita długość belek wynosząca około 48 m czyni tą konstrukcję unikalną w skali kraju. Dzięki powyższym rozwiązaniom konstrukcja Centrum Nauki Kopernik jest zupełnie niezależna od konstrukcji Tunelu Świętokrzyskiego.