Czy cała zakopianka może być drogą ekspresową? Trwa budowa jej kolejnego fragmentu

2023-12-04 14:40

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała właśnie umowę z firmą IVIA na opracowanie koncepcji poprawy przepustowości prawie 7 km zakopianki między Nowym Targiem a Szaflarami. Trwa też budowa 16 km dwupasmowej DK 47 do Nowego Targu. Kiedy ta trasa stanie się wygodną dwupasmówką i czy cała zakopianka może być ekspresowa?

Spis treści

  1. Co to jest zakopianka? Jaki jest jej przebieg?
  2. Czy zakopianka od Rabki będzie także drogą ekspresową?
  3. DK 47, wygodna dwupasmówka z Rabki do Nowego Targu
  4. Kiedy cała zakopianka będzie gotowa?
  5. Budowa kolejnych odcinków zakopianki Nowy Targ - Szaflary - Zakopane

Co to jest zakopianka? Jaki jest jej przebieg?

Zakopianka to potoczna i bardzo popularna nazwa drogi łączącej Kraków z Zakopanem. Trasa w przybliżeniu liczy nieco ponad 100 km długości.

Nie jest to jednak jedna droga krajowa czy ekspresowa. zakopianka biegnie po śladzie dwóch dróg krajowych. Obecnie wygodną i komfortową dla kierowców drogą ekspresową S7 dojedziemy już z Myślenic do Rabki Zdrój. Odcinek Kraków - Myślenice pokonamy teraz dwujezdniową trasą ruchu przyspieszonego jaką jest DK 7. Nie jest to jednak droga ekspresowa. Ma niebezpieczne zakręty i skrzyżowania.

Potem zakopianka biegnie już po DK 47. Obecnie trwa budowa ponad 16-kilometrowego odcinka DK47 między Rabką a Nowym Targiem. Konkretnie to odcinek Rdzawka – Nowy Targ. Drogę po zupełnie nowym śladzie, na zlecenie GDDKiA buduje tam zawierciańska firma Intercor.

Sekrety warszawskiego metra. Jak powstało i jak się rozwinie?

Czy zakopianka od Rabki będzie także drogą ekspresową?

Nowy odcinek zakopianki Rdzawka – Nowy Targ będzie drogą dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Czy jednak będzie to droga ekspresowa?

To jest dobre pytanie. Ale nie. Droga krajowa nr 47 pozostanie drogą główną przyspieszoną, ale nie ekspresową. Natomiast, co do drogi ekspresowej numer 7, która obecnie kończy się w Rabce Zdroju a prowadzi do granicy w Chyżnem, trwają obecnie prace związane z tworzeniem studium korytarzowego tej drogi drogi, ale są na bardzo wczesnym etapie. Nawet nie było jeszcze konsultacji społecznych. Chcemy by „siódemka” prowadziła do Chyżnego, nie wiemy jeszcze czy będzie miała status drogi ekspresowej, ale chcemy by była budowana na parametrach drogi ekspresowej. To bardzo trudny, górski teren i na razie sprawdzamy, czy będzie to w ogóle możliwe – powiedział nam Kacper Michna, rzecznik małopolskiego oddziału GDDKiA.

W Rządowym programie budowy dróg krajowych do 2030 roku ujęto budowę drogi dwujezdniowej klasy GP (na parametrach klasy S) na DK 7 na odcinku Rabka – Chyżne. Budowa miałaby się zacząć w latach 2029 -2032.

DK 47, wygodna dwupasmówka z Rabki do Nowego Targu

Tymczasem budowany odcinek drogi krajowej nr 47 od Rabki do Nowego Targu będzie przypominał drogę ekspresową, choć nie będzie miał jej parametrów. Będzie to także wygodna dwupasmówka, która powstanie na zupełnie nowym śladzie. Zaplanowano tu cztery węzły drogowe, 22 obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty, estakady), przebudowane będą drogi lokalne, drogi dojazdowe i poprzeczne, umożliwiające połączenie z siecią dróg lokalnych. Dzięki temu Kraków uzyska świetne połączenie z Nowym Targiem.

Węzły drogowe na nowej DK 47 Rdzawka – Nowy Targ

  • Węzeł Obidowa
  • Węzeł Klikuszowa
  • Węzeł Nowy Targ Zachód
  • Węzeł Nowy Targ Południe

Dzięki łącznicom będzie można z tej trasy na węzłach zjechać w różnych kierunkach na inne trasy:

  • Łącznica A – kierunek Rabka Zdrój – Zakopane,
  • Łącznica B – kierunek Zakopane - Rabka Zdrój,
  • Łącznica C – kierunek projektowana DK 47 – ul. Krakowska,
  • Łącznica D – kierunek istniejąca DK 47 (ul. Krakowska) – Zakopane.
Budowa DK 47 Rdzawka - Nowy Targ
Autor: GDDKiA Tak wyglądają etapy budowy zakopianki Link: Powiększ mapę

Północna obwodnica Krakowa - mapa. GDDKiA podała termin zakończenia prac!

Kiedy cała zakopianka będzie gotowa?

Budowany obecnie odcinek DK47 Rdzawka – Nowy Targ będzie gotowy stosunkowo szybko. Po części nowych obiektów już odbywa się ruch.

- Wciąż aktualny jest termin zakończenia tej inwestycji we wrześniu 2024 roku – potwierdza Kacper Michna z GDDKiA.

Wtedy cały odcinek drogi z Krakowa do Nowego Targu będzie drogą dwujezdniową, stąd konieczność rozbudowania kolejnych części zakopianki. I w tej kwestii także już coś drgnęło.

Budowa kolejnych odcinków zakopianki Nowy Targ - Szaflary - Zakopane

1 grudnia GDDKiA podpisała umowę na przygotowanie koncepcji poprawy przepustowości na prawie 7 kilometrach zakopianki między Nowym Targiem a Szaflarami. Projekt przygotuje IVIA za 3,75 mln zł. Zadaniem wykonawcy będzie też uzyskanie decyzji środowiskowej. Czas na przygotowanie projektu będzie wynosił maksymalnie 32 miesiące.

DK47 zostanie tu przebudowana na istniejącym śladzie. Tam, gdzie będzie to możliwe, GDDKiA chce dobudować dobudować dodatkowe pasy ruchu.

- Planujemy rozbudowę skrzyżowań, przebudowę zjazdów i wybudowanie około 1200 metrów chodnika. Opracowanie dokładnego zakresu przebudowy będzie zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy – informuje GDDKiA.

Trwają też prace przygotowawcze dotyczące przebudowy drugiego fragmentu DK47, od Szaflar do ronda w Zakopanem. Ostatni odcinek drogi pod Tatry, z Szaflar do Zakopanego, jest w fazie opracowywania koncepcji przebudowy. W styczniu GDDKiA podpisała umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla tego fragmentu drogi. Całość prac związanych z przygotowaniem dokumentacji przebudowy obu odcinków potrwa do 2028 roku. Po tym terminie będzie możliwe rozpoczęcie prac budowlanych.  

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej