Dłuższe i cięższe pociągi wjeżdżają po nowych torach do Portu w Gdyni
Autor: Paweł Mieszkowski/PKP PLK
Inwestycja zapewnia sprawny i bezpieczny dowóz oraz odbiór większej ilości towarów koleją w krótszym czasie. Do nabrzeży dojeżdżają dłuższe, do 750 metrów, oraz cięższe, o nacisku 22,5 tony na oś, pociągi towarowe, mogące przewieźć więcej ładunków koleją
Dłuższe i cięższe składy pociągów mogą od ubiegłego roku wjeżdżać do Portu w Gdyni. To efekt sporej inwestycji mającej poprawić dostęp kolejowego do portu morskiego w Gdyni za prawie 2 mld złotych. To jeden z ciekawszych projektów, który umieściliśmy w Rankingu Muratora – Najciekawsze inwestycje 2023 roku.
Spis treści
- Przebudowa infrastruktury kolejowej w Porcie Gdynia
- Lepszy dostęp do kolei w Porcie Gdynia
- Jak powstanie Ranking Muratora Najciekawsze inwestycje 2023?
- Oto nasze propozycje do rankingu
Przebudowa infrastruktury kolejowej w Porcie Gdynia
PLK SA zakończyły w 2023 roku przebudowę infrastruktury kolejowej w Porcie Gdynia. Inwestycja zapewnia sprawny i bezpieczny dowóz oraz odbiór większej ilości towarów koleją w krótszym czasie. Do nabrzeży dojeżdżają dłuższe, do 750 metrów, oraz cięższe, o nacisku 22,5 tony na oś, pociągi towarowe, mogące przewieźć więcej ładunków koleją – najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Przełoży się to na ograniczenie liczby pojazdów ciężarowych na drogach.
Lepszy dostęp do kolei w Porcie Gdynia
W ramach tego przedsięwzięcia zabudowano 113,5 km nowych torów (ze 115 km), 329 rozjazdów (z 332) i wszystkie skrzyżowania (24). Od marca 2022 r. ruch pociągów do portu prowadzony jest z Lokalnego Centrum Sterowania Gdynia Port wspieranego przez dwie nowe nastawnie. Gotowe są dwa wiadukty o długości 640 i 170 metrów, które poprawiły przepustowość linii prowadzących do portu. Przewoźnicy korzystają z publicznej ładowni. Wyremontowano most na rzece Chylonce. Gotowe są wszystkie (13) podziemne zbiorniki retencyjne, które wraz z nową siecią kanalizacji zapewniają właściwe odwodnienie terenu.
Prace dotyczyły także przebudowy linii wysokiego napięcia oraz zabudowy w miejscu usuniętych słupów torów oraz sieci trakcyjnej.
Wartość inwestycji to prawie 1,9 mld zł netto.
Jak powstanie Ranking Muratora Najciekawsze inwestycje 2023?
Jak będzie wyglądał nasz przegląd inwestycji i ich późniejszy wybór? Przez kolejne tygodnie na stronach muratorplus.pl i murator.pl i architektura.murator.pl będziemy publikować opisy poszczególnych inwestycji, które bierzemy pod uwagę w naszym rankingu. Przedstawimy Państwu po 10 propozycji w każdej z kategorii.
W marcu zbierze się nasze jury, w którym znajdą się redaktorzy, którzy opisują na co dzień różne inwestycje i mają na ich temat własne opinie: Maciej Gładysiewicz, manager online, Piotr Laskowski, redaktor naczelny Murator.pl, Artur Celiński, redaktor naczelny architektura.muratorplus.pl, Anna Dziedzic, wydawca i Przemysław Zańko-Gulczyński, wydawca. Po dyskusji i głosowaniu wybierzemy po siedem najciekawszych inwestycji minionego roku. Tak powstanie TOP 7 najciekawszych inwestycji 2023 roku Muratora.
Oto nasze propozycje do rankingu
Inwestycje drogowe:
- Tunel w Świnoujściu był jednym z pierwszych w Polsce drążonym przez ogromną maszynę TBM
- S3 Kamienna Góra – Lubawka skończony. Czekamy na budowę D11 w Czechach
- Most nad Dunajcem to najdłuższy most w Małopolsce. Ma jeszcze jeden rekord
- Autostrada A1 po wieloletniej budowie została skończona w 2023 roku
- Budowa połączenia dróg ekspresowych S8 i S61. Połączenie trzech województw
- Ring obwodnic wokół Łodzi definitywnie domknięty w 2023 roku
- Ekspresowo zbudowali wiadukt kolejowy w... 26 godzin. Liczył się czas
Inwestycje kolejowe:
- Remont dworca głównego w Gdańsku. Trwał długo, ale opłacało się czekać
- Wyremontowany dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej z ogrodami deszczowymi
- Nowy most kolejowy nad Regalicą – jedna z ciekawszych inwestycji 2023 roku
- Linia kolejowa do lotniska w Pyrzowicach jedną z ważniejszych inwestycji w 2023 r.
- Trzy nowe mosty kolejowe przez Wisłę w Krakowie. Ruch aglomeracyjny i krajowy podzielony
- Modernizacja węzła kolejowego Czechowice-Dziedzice za 1,5 mld zł
- Połączenie kolejowe do lotniska w Jasionce. Komfort i wygoda w dojeździe do portu lotniczego