Do końca budowy całej drogi ekspresowej S3 brakuje już bardzo niewiele. Kiedy ją otworzą?

2024-11-15 6:00

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z wcześniejszymi założeniami, to jeszcze w tym roku, prawdopodobnie do końca grudnia, kierowcy przejadą niektórymi odcinkami budowaną wciąż ostatnią częścią drogi ekspresowej S3 Świnoujście – Troszyn. To ostatnia część ekspresówki, która łączy Świnoujście z granicą polski z Czechami w Lubawce. Oddanie całej drogi w dalszym terminie.

Spis treści

  1. Budowa drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Troszyn
  2. S3 Świnoujście - Dargobądz
  3. Odcinek S3 Dargobądz – Troszyn
  4. Kiedy otworzą całą drogę ekspresową S3?
  5. Jaką długość ma droga ekspresowa S3?
  6. Kiedy S3 dojedziemy do Pragi?
Budowa S1 obejścia Węgierskiej Górki.

Budowa drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Troszyn

W budowie są dwie części prawie 33-kilometrowego odcinka tej drogi ekspresowej. Pozostała cześć trasy łączącej Czechy z Bałtykiem jest gotowa. 31 lipca kierowcy po raz pierwszy przejechali nowym odcinkiem wybudowanej właśnie drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra. To był ostatni odcinek S3 w budowie na Dolnym Śląsku. Budowa tej ekspresówki na południu Polski została wówczas zakończona. Kierowcy jadą tam dwoma tunelami.

W budowie wciąż jest odcinek między Świnoujściem i Troszynem. Podzielono go na dwa odcinki realizacyjne, które budują dwaj różni wykonawcy.

S3 Świnoujście - Dargobądz

W budowie jest odcinek Świnoujście – Dargobądz, który buduje firma Polaqua. To odcinek o długości 17,5 km. Wartość tego kontaktu 688,8 mln złotych.

Na tym odcinku powstają:

  • 2 estakady,
  • 12 przejść dla zwierząt,
  • 2 kładki dla pieszych,
  • 4 węzły: Świnoujście, Łunowo, LNG i Międzyzdroje.

To właśnie tu powstaje ogromne przejście dla zwierząt nad drogą ekspresową i linią kolejową. To prawdziwy gigant. Budują tu też most nad rzeką Dziwną.

Tu najbardziej zaawansowane są prace od węzła Łunowo do Świnoujścia, gdzie już do ronda łączącego S3 z tunelem pod Świną kierowcy dojeżdżają nowymi jezdniami. Prace związane ze stopniowym wykańczaniem jezdni S3 trwają również na obszarze Wolińskiego Parku Narodowego. Najwięcej prac wykonawcy pozostało jeszcze na odcinku węzeł Łunowo - węzeł Międzyzdroje, który został poprowadzony po północnej stronie linii kolejowej. 

Odcinek S3 Dargobądz – Troszyn

Tę część zachodniopomorskiej S3 buduje konsorcjum firm Polbud Pomorze, Intop i PRD Nowogard. Odcinek liczy 16 kilometrów długości. Koszt jego budowy oszacowano na 680 mln złotych.

Oprócz wiaduktów, mostów, przejść dla zwierząt i innych obiektów inżynierskich powstaną tu trzy węzły drogowe:

  • Dargobądz
  • Wolin Zachód
  • Wolin Wschód.

Na odcinku Dargobądz - Troszyn w ostatnich dniach ruch został przekierowany na nową, północną jezdnię S3 od Wolina do Sułomina i na niemal całym odcinku kierowcy jadą po jednej z nowych jezdni. Jest to ciągle przejazd przez plac budowy, ale utrudnienia w miarę postępu prac będą zmniejszane. Całość nowego mostu w Wolinie wraz z przęsłem łukowym i estakadami najazdowymi jest już zabetonowana. Trwa wykonywanie izolacji i pozostałych prac, tak aby w ciągu najbliższych tygodni wykonać nawierzchnię.

Przypomnijmy, że w marcu 2024 roku generalny wykonawca ogłosił zawieszenie prac i wszedł w spór z GDDKiA. Impas na budowie udało się przełamać po negocjacjach.

Kiedy otworzą całą drogę ekspresową S3?

W połowie roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wycofała się z terminów, jakie wcześniej przyjęto do oddania tych dwóch odcinków. Pierwotnie miały być oddane w połowie 2024 roku. Tak się nie stało. Jeszcze niedawno obowiązującym terminem był koniec 2024 roku.  Wszystko się jednak zmieniło. Teraz termin znacznie się przesunął.

- Zgodnie z planami wykonawców, niektóre części budowanej S3 będą udostępnione kierowcom do jazdy pod dwóch jezdniach jeszcze w tym roku. Jednak zakończenie budowy całej drogi, patrząc na obecne zaawansowanie prac, szacujemy dopiero na drugi kwartał przyszłego roku - powiedział nam Mateusz Grzeszczuk, rzecznik GDDKiA w Szczecinie.

Jaką długość ma droga ekspresowa S3?

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad cała droga ekspresowa S3 będzie miała nieco ponad 470 km długości.

Kiedy S3 dojedziemy do Pragi?

Na razie, choć po polskiej stronie droga ekspresowa do granicy w Lubawce jest już gotowa i dostała pozwolenie na użytkowanie, nie dojedziemy nią do granicy. Trzykilometrowy odcinek jest wyłączony z użytkowania, dopóki Czesi po swojej stronie nie wybudują odcinka autostrady D11.

Budowa tej autostrady pod wyjatkowo długim i skomplikowanym wyborze wykonawcy rozpoczęła się w październiku 2024 roku. D11 to autostrada, którą będzie można dojechać do Pragi. Kiedy Czesi wybudują swój odcinek do granicy z Polską? Budowa zakończy się w 2027 roku. Tak przynajmniej obecnie deklarują Czesi.

Schody - żelbetowe czy drewniane. MUROWANE STARCIE
Piotr Laskowski oraz Radosław Murat zapraszają na "Murowane Starcie". W tym odcinku, prowadzący zetrą się o wybór materiału schodów. Co i w jakich sytuacjach wybrać, schody żelbetowe czy drewniane? Zapraszamy do odsłuchu
Murowane starcie

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej