Do końca budowy całej drogi ekspresowej S3 brakuje już bardzo niewiele. Kiedy ją otworzą?
Autor: GDDKiA
Budowa dwóch odcinków S3 między Świnoujściem i Troszynem
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z wcześniejszymi założeniami, to jeszcze w tym roku, prawdopodobnie do końca grudnia, kierowcy przejadą niektórymi odcinkami budowaną wciąż ostatnią częścią drogi ekspresowej S3 Świnoujście – Troszyn. To ostatnia część ekspresówki, która łączy Świnoujście z granicą polski z Czechami w Lubawce. Oddanie całej drogi w dalszym terminie.
Spis treści
- Budowa drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Troszyn
- S3 Świnoujście - Dargobądz
- Odcinek S3 Dargobądz – Troszyn
- Kiedy otworzą całą drogę ekspresową S3?
- Jaką długość ma droga ekspresowa S3?
- Kiedy S3 dojedziemy do Pragi?
Budowa drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Troszyn
W budowie są dwie części prawie 33-kilometrowego odcinka tej drogi ekspresowej. Pozostała cześć trasy łączącej Czechy z Bałtykiem jest gotowa. 31 lipca kierowcy po raz pierwszy przejechali nowym odcinkiem wybudowanej właśnie drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra. To był ostatni odcinek S3 w budowie na Dolnym Śląsku. Budowa tej ekspresówki na południu Polski została wówczas zakończona. Kierowcy jadą tam dwoma tunelami.
W budowie wciąż jest odcinek między Świnoujściem i Troszynem. Podzielono go na dwa odcinki realizacyjne, które budują dwaj różni wykonawcy.
S3 Świnoujście - Dargobądz
W budowie jest odcinek Świnoujście – Dargobądz, który buduje firma Polaqua. To odcinek o długości 17,5 km. Wartość tego kontaktu 688,8 mln złotych.
Na tym odcinku powstają:
- 2 estakady,
- 12 przejść dla zwierząt,
- 2 kładki dla pieszych,
- 4 węzły: Świnoujście, Łunowo, LNG i Międzyzdroje.
To właśnie tu powstaje ogromne przejście dla zwierząt nad drogą ekspresową i linią kolejową. To prawdziwy gigant. Budują tu też most nad rzeką Dziwną.
Tu najbardziej zaawansowane są prace od węzła Łunowo do Świnoujścia, gdzie już do ronda łączącego S3 z tunelem pod Świną kierowcy dojeżdżają nowymi jezdniami. Prace związane ze stopniowym wykańczaniem jezdni S3 trwają również na obszarze Wolińskiego Parku Narodowego. Najwięcej prac wykonawcy pozostało jeszcze na odcinku węzeł Łunowo - węzeł Międzyzdroje, który został poprowadzony po północnej stronie linii kolejowej.
Odcinek S3 Dargobądz – Troszyn
Tę część zachodniopomorskiej S3 buduje konsorcjum firm Polbud Pomorze, Intop i PRD Nowogard. Odcinek liczy 16 kilometrów długości. Koszt jego budowy oszacowano na 680 mln złotych.
Oprócz wiaduktów, mostów, przejść dla zwierząt i innych obiektów inżynierskich powstaną tu trzy węzły drogowe:
- Dargobądz
- Wolin Zachód
- Wolin Wschód.
Na odcinku Dargobądz - Troszyn w ostatnich dniach ruch został przekierowany na nową, północną jezdnię S3 od Wolina do Sułomina i na niemal całym odcinku kierowcy jadą po jednej z nowych jezdni. Jest to ciągle przejazd przez plac budowy, ale utrudnienia w miarę postępu prac będą zmniejszane. Całość nowego mostu w Wolinie wraz z przęsłem łukowym i estakadami najazdowymi jest już zabetonowana. Trwa wykonywanie izolacji i pozostałych prac, tak aby w ciągu najbliższych tygodni wykonać nawierzchnię.
Przypomnijmy, że w marcu 2024 roku generalny wykonawca ogłosił zawieszenie prac i wszedł w spór z GDDKiA. Impas na budowie udało się przełamać po negocjacjach.
Kiedy otworzą całą drogę ekspresową S3?
W połowie roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wycofała się z terminów, jakie wcześniej przyjęto do oddania tych dwóch odcinków. Pierwotnie miały być oddane w połowie 2024 roku. Tak się nie stało. Jeszcze niedawno obowiązującym terminem był koniec 2024 roku. Wszystko się jednak zmieniło. Teraz termin znacznie się przesunął.
- Zgodnie z planami wykonawców, niektóre części budowanej S3 będą udostępnione kierowcom do jazdy pod dwóch jezdniach jeszcze w tym roku. Jednak zakończenie budowy całej drogi, patrząc na obecne zaawansowanie prac, szacujemy dopiero na drugi kwartał przyszłego roku - powiedział nam Mateusz Grzeszczuk, rzecznik GDDKiA w Szczecinie.
Jaką długość ma droga ekspresowa S3?
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad cała droga ekspresowa S3 będzie miała nieco ponad 470 km długości.
Kiedy S3 dojedziemy do Pragi?
Na razie, choć po polskiej stronie droga ekspresowa do granicy w Lubawce jest już gotowa i dostała pozwolenie na użytkowanie, nie dojedziemy nią do granicy. Trzykilometrowy odcinek jest wyłączony z użytkowania, dopóki Czesi po swojej stronie nie wybudują odcinka autostrady D11.
Budowa tej autostrady pod wyjatkowo długim i skomplikowanym wyborze wykonawcy rozpoczęła się w październiku 2024 roku. D11 to autostrada, którą będzie można dojechać do Pragi. Kiedy Czesi wybudują swój odcinek do granicy z Polską? Budowa zakończy się w 2027 roku. Tak przynajmniej obecnie deklarują Czesi.
Czytaj też:
- Kierowcy mogą już przejechać krótkim odcinkiem nowej S7 w Krakowie
- To oni zbudują najdłuższy tunel na Podkarpaciu. Chodzi o S19 Jawornik - Lutcza
- Wydrukowali siedmiometrowy zbiornik na wodę w 38 godzin. Innowacyjna technologia
- Stacja kolejowa w Ełku po przebudowie już w europejskich standardach. To część Rail Baltica
- W Stoczni Wojennej w Gdyni zaczyna się kolejna wielka inwestycja. Powstanie hala magazynowa