Drążenie tuneli metra M2 na Bemowie. TBM Anna odpoczywa, TBM Krystyna zaczęła wykonywać tunel

2024-10-02 15:35

Na budowie 2. linii metra M2 na Karolinie (Bemowo) trwa już drążenie tuneli. Jako pierwsza ruszyła maszyna TBM o imieniu Anna, która po dotarciu do stacji Chrzanów „odpoczywa”. Drugi tunel zaczęła wykonywać z kolei jej koleżanka Krystyna. Obie maszyny są weterankami budowy drugiej linii metra w Warszawie i drążyły już m.in. na Woli oraz Targówku.

Sekrety warszawskiego metra. Jak powstało i jak się rozwinie?

Spis treści

  1. TBM Anna odpoczywa, TBM Krystyna drąży tunel metra M2 na Bemowie
  2. Kiedy drążenie tuneli metra M2 na Bemowie się zakończy?

TBM Anna odpoczywa, TBM Krystyna drąży tunel metra M2 na Bemowie

Na warszawskim Bemowie trwa budowa 2. linii metra M2 – ostatniego, zachodniego odcinka tej linii. Do 2026 r. za 1,9 mld zł powstaną tu 3 stacje o roboczych nazwach Lazurowa, Chrzanów i Karolin, a także „zajezdnia” metra, czyli STP Karolin. Wraz z ich otwarciem oficjalnie zakończą się prace nad linią M2, choć warto dodać, że w dalszej przyszłości miasto planuje rozbudowę 2. linii metra w kierunku Żerania i Ursusa.

W środę 14 sierpnia 2024 r. rano rozpoczęła pracę pod ziemią pierwsza z tarcz drążących TBM – Anna. Maszyna taka jednocześnie kopie tunel i układa w nim betonowe pierścienie, które stanowią jego obudowę. 30 września Anna zakończyła wykonywanie pierwszego tunelu, docierając do stacji Chrzanów (zatrzymała się tuż przed nią, nie przebijając się przez ścianę). Teraz czeka ją postój i przegląd. W ślad za koleżanką 2 października 2024 r. wystartowała druga z maszyn, czyli Krystyna, której zadaniem jest wykonać drugi tunel równoległy do pierwszego. Łącznie obie tarcze mają do wydrążenia 5688 m tunelu i 3792 pierścienie do ułożenia.

Przypomnijmy, że zgodnie z tradycją wszystkim tarczom pracującym przy budowie warszawskiego metra nadaje się żeńskie imiona. Te konkretne TBM-y wydrążyły już wiele tuneli metra M2 w Warszawie: przykładowo w 2020 r. Krystyna wykonywała tunel między Bemowem a Wolą, zaś Anna w tym samym czasie pracowała na Targówku i Bródnie.

– Po wydrążeniu tuneli wcześniejszych odcinków linii M2 warszawskie tarcze TBM o masie ponad 650 ton, długości niemal 100 metrów i średnicy ponad 6 metra każda, podzielone zostały na mniejsze elementy. Składowane były w fabryce tzw. tubingów przy ul. Marywilskiej. To właśnie tam wiosną rozpoczęła się produkcja obudów do tuneli bemowskiego odcinka metra, zaś tarcze TBM Anna i Krystyna przeszły konieczne remonty i przeglądy serwisowe – podaje Urząd Miasta.

Pierwszy transport części maszyn TBM dotarł w pobliże przyszłej stacji M2 Karolin w nocy z 19 na 20 czerwca. Maszyny transportowane były nocą, żeby nie blokować nadmiernie ruchu na drogach. W pobliżu stacji znajduje się szyb startowy, skąd TBM-y rozpoczynają drążenie w kierunku istniejącej stacji Bemowo. To właśnie w szybie startowym Anna i Krystyna zostały zmontowane w całość i sprawdzone przed rozpoczęciem pracy.

– Długość tuneli zachodniego odcinka drugiej linii metra to: 3202 m i 3196 m. Tarcze TBM będą więc miały do ułożenia ok. 3800 prefabrykowanych pierścieni po 1,5 metra długości każdy – podkreśla miasto.

Kiedy drążenie tuneli metra M2 na Bemowie się zakończy?

Drążenie tuneli rozpoczęło się 14 sierpnia 2024 r., a maszyny TBM zakończą prace w przyszłym roku (dokładniejszego terminu nie podano). Drążenie to jeden z ciekawszych etapów budowy, zwykle śledzony z zainteresowaniem przez mieszkańców okolicy – Metro Warszawskie na bieżąco informuje, ile metrów tunelu wydrążyła każda z maszyn i gdzie się obecnie znajduje. Postępy drążenia można śledzić na bieżąco na stronie Metra Warszawskiego.

– Maszyny skrawające od momentu uruchomienia będą pracowały 24 godziny na dobę. Jedynym warunkiem dla zatrzymania pracy jest problem z napotkanym podłożem lub z samą maszyną czy też wymiana ostrzy tnących – podkreśla miasto. – Tarcza TBM jest w pełni zmechanizowana, jednak jej pracę nadzoruje 12-osobowa załoga, która pracuje na cztery zmiany.

Szczególnie widowiskowy jest zawsze moment przejścia tarczy TBM przez ścianę przyszłej stacji. Nie każdy wie jednak, dlaczego stacje muszą być gotowe przed tunelami. Jest tak dlatego, że TBM nie tylko drąży tunel, ale też układa w nim betonowe tubingi, czyli segmenty tunelu, którym w przyszłości pojadą pociągi metra. Gdyby drążenie wykonano jako pierwsze, później trzeba byłoby rozbierać fragmenty już gotowego tunelu w miejscu przyszłych stacji. Żeby tego uniknąć, korpusy stacji powstają najpierw.

Przypomnijmy, że krótko po zakończeniu budowy metra M2, co ma nastąpić w 2026 r., powinna rozpocząć się budowa 3. linii metra w Warszawie. Obecnie miasto zakłada rozpoczęcie prac nad M3 w 2028 r. Pierwszy odcinek pobiegnie od Stadionu Narodowego do stacji Gocław na Pradze-Południe. Jednocześnie trwają prace przygotowawcze do budowy 4. linii metra, która w przyszłości ma połączyć Tarchomin z Wilanowem. Więcej dowiesz się z artykułu nt. oficjalnego miejskiego planu metra 2050.

Listen to "Murowane starcie" on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej