Droga ekspresowa S1: najważniejsza nowa droga w województwie śląskim
Autor: GDDKiA
Na zdjęciach place budowy trzech odcinków nowej S1 w Śląskiem: Oświęcim - Dankowice, Dankowice - Bielsko-Biała oraz Podwarpie - Dąbrowa Górnicza
Budowa drogi ekspresowej S1 w województwie śląskim jest inwestycją priorytetową dla regionu. Łączy autostradę A1 z granicą Polski ze Słowacją w Zwardoniu. Trasa początkowo miała być gotowa w 2023 roku. Dziś już wiadomo, że ten drogowy kręgosłup regionu prawdopodobnie zostanie oddany dopiero pod koniec 2025 roku lub nawet w 2026. Dwa nowe odcinki jeszcze nie mają pozwolenia na budowę.
Spis treści
- Droga ekspresowa S1 w województwie śląskim
- S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza
- DK 1 i S1 Dąbrowa Górnicza – Sosnowiec – Mysłowice
- S1 Mysłowice Kosztowy – Bielsko Biała Suchy Potok
- S1 Mysłowice Kosztowy – Bieruń
- S1 Bieruń – Oświęcim
- S1 Oświęcim – Dankowice
- S1 Dankowice – Bielsko-Biała
- S1 Milówka – Przybędza, czyli obejście Węgierskiej Górki
Droga ekspresowa S1 w województwie śląskim
Droga ekspresowa S1 ma mieć docelowo około 135-140 km długości. Biegnie z północy na południe, od węzła Pyrzowice Lotnisko do granicy Polski ze Słowacją w Zwardoniu. Częściowo droga biegnie po starym śladzie dawnej DK 1, ale w większości będzie mieć zupełnie nowy przebieg. Obecnie trwa budowa niecałych 50 kilometrów nowej drogi od Mysłowic do Bielska Białej oraz na odcinku Przybędza – Milówka, czyli popularnym obejściu Węgierskiej Górki.
S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza
W przebudowie jest też siedmiokilometrowy odcinek dawnej DK 1 między Dąbrową Górniczą i Podwarpiem. Inwestycja polega na przebudowie i dostosowaniu do parametrów drogi ekspresowej tego fragmentu przyszłej ekspresówki. Ten odcinek ekspresówki buduje firma Budimex. Droga miała być gotowa wiosną tego roku. Obecnie termin jej oddania to 24 czerwca 2024 roku. Do tego doszedł dodatkowy zakres prac na węźle Pogoria, na którego realizację firma ma czas do końca roku.
DK 1 i S1 Dąbrowa Górnicza – Sosnowiec – Mysłowice
W planach jest przebudowa kolejnych odcinków DK1 na terenie zagłębia Dąbrowskiego od Dąbrowy Górniczej, przez Sosnowiec do Mysłowic.
Obecnie jednak plany GDDKiA skupiają się na budowie nowych odcinków drogi ekspresowej S1. Sosnowiecki odcinek ma być przebudowywany najwcześniej od 2025 roku. Zaplanowano tam m.in. budowę nowego węzła Klimontów. Węzeł, za własne pieniądze, ma wybudować miasto Sosnowiec. Będzie ułatwiał dojazd do sosnowieckiej strefy gospodarczej.
S1 Mysłowice Kosztowy – Bielsko Biała Suchy Potok
Trwa budowa około 40-kilometrowej, zupełnie nowej części drogi ekspresowej S1 Mysłowice Kosztowy – Bielsko Biała. Inwestycję podzielono na cztery odcinki. Na dwóch trwają już zaawansowane prace. To odcinki Oświęcim – Dankowice oraz Dankowice – Suchy Potok.
Dwa pozostałe odcinki od Węzła Kosztowy do Bierunia i Bieruń Oświęcim, choć mają już wykonawców, wciąż nie dostały jeszcze pozwolenia na budowę. GDDKiA szacuje, ze inwestycje otrzymają stosowne ZRID-y między kwietniem a czerwcem tego roku. Wtedy też dopiero będą mogły tam ruszyć prace.
S1 Mysłowice Kosztowy – Bieruń
Wykonawcą 10-kilometrowego odcinka Bieruń – Oświęcim jest firma Budimex. Szacuje się, że ta część drogi ekspresowej S1 będzie gotowa 4 października 2025 roku.
S1 Bieruń – Oświęcim
Drugi odcinek (dużo krótszy, bo mający około 4 km) Bieruń – Oświęcim buduje firma Strabag. W tym przypadku terminem zakończenia inwestycji początkowo miała być połowa grudnia 2024, jednak prace jeszcze się tu nie rozpoczęły, więc termin tegoroczny jest raczej nierealny.
W obu przypadkach, jak już wspomnieliśmy, wykonawcy czekają na pozwolenia na budowę (ZRID)
S1 Oświęcim – Dankowice
Kolejny odcinek S1 w budowie to Oświęcim – Dankowice. To 15,6 km zupełnie nowej trasy. Dwupasmówka z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku będzie biegła po bardzo zróżnicowanym terenie. Sporo tu stawów, zbiorników retencyjnych i rzek. Niektóre estakady przecinają zbiorniki wodne, linie kolejowe i lokalne drogi. Na tej trasie powstanie w sumie aż 18 obiektów mostowych. Kiedy kierowcy będą mogli przejechać tym odcinkiem? Obecnie aktualny jest wciąż termin 26 lipca 2024 roku. Generalnym wykonawcą tej części nowej S1 jest konsorcjum PORR Polska i Mota-Engil Central Europe S.A.
Rosną estakady i mosty na „wodnym” placu budowy S1 Oświęcim – Dankowice
Autor: GDDKiA
Odcinek drogi ekspresowej Oświęcim - Dankowice to 15,6 km zupełnie nowej trasy S1. Dwupasmówka z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku będzie biegła po bardzo zróżnicowanym terenie. Sporo tu stawów, zbiorników retencyjnych i rzek.
S1 Dankowice – Bielsko-Biała
Odcinek Dankowice – Bielsko-Biała buduje z kolei konsorcjum firm Mirbud S.A. i Kobylarnia S.A. Powstanie tu droga o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu oraz pasem awaryjnym, dostosowana do prognozowanego poziomu ruchu. Ta część nowej S1 ma być gotowa, według obecnych szacunków, także w tym roku – 16 sierpnia 2024 roku. Jednak patrząc na zaawansowania prac, będzie to raczej trudne do zrealizowania.
Obejście Węgierskiej Górki na S1. Na wielkiej estakadzie stanęły przeźroczyste ekrany. Będą widoki!
Autor: GDDKiA
Tak w lutym 2024 wygląda plac budowy tzw. obejścia Węgierskiej Górki, czyli drogi ekspresowej S1
S1 Milówka – Przybędza, czyli obejście Węgierskiej Górki
Ostatni z budowanych w ramach nowej S1 odcinków to słynne już obejście Węgierskiej Górki. To 8,5-kilometrowej długości dwupasmówka wijąca się po górskich zboczach i przecinająca góry dwoma tunelami. To najdroższy odcinek drogi ekspresowej w Polsce. Budowa kilometra tej górskiej trasy kosztuje 162 miliony złotych. Wyceniono go na 1,4 mld zł. Wysokie koszty to głównie zasługa tego, że trasa będzie w 85 procentach wiodła po mostach, estakadach, wiaduktach i tunelami. Choć zaawansowanie prac jest tu dość duże, to droga ma już opóźnienie przekraczające rok, spowodowane przez problemy związane z drążeniem tuneli. Już podczas pierwszych prac tunelowych firma natrafiła na zupełnie inne warunki geologiczne, niż zostało to ujęte w specyfikacji. Doszło do zawalenia się górotworu w jednym z tuneli. To znacznie opóźniło prace. Trzeba było wykonać ekspertyzę i program naprawczy.
Ten odcinek drogi ekspresowej S1 buduje również konsorcjum Mirbud i Kobylarnia. Droga ma tu być przejezdna na początku 2025 roku.
Droga S1 kończy się na granicy ze Słowacją. Mankamentem tego fragmentu jest fakt, że tuż za tunelami dwupasmówka będzie się zwężała, zbierając ruch do jednej jezdni. Z czterech pasów droga na granicy będzie miała już zaledwie dwa, po jednym w każdym kierunku.
Czytaj też:
- Mirbud wybuduje fabrykę Izery w Jaworznie. Jest list intencyjny w tej sprawie
- Tunel na zakopiance pobił kolejny rekord! To wyjątkowy, naszpikowany elektroniką obiekt
- Budowa autostrady A2 na wschód od Warszawy. Otwarcie w tym roku, ale nie całej
- Droga z widokiem na Tatry. Tym odcinkiem zakopianki pojedziemy jeszcze w 2024 roku