Droga ekspresowa S3 na Dolnym Śląsku będzie miała odcinkowy pomiar prędkości w tunelu
Autor: GDDKiA
Trwają ostatnie odbiory przed uzyskaniem ostatecznego pozwolenia na użytkowanie nowej drogi ekspresowej S3 na odcinku Bolków – Kamienna Góra na Dolnym Śląsku. Wiemy, kiedy ją otworzą. To już niedługo. Tymczasem w tunelu odbywają się testy... odcinkowego pomiaru prędkości.
Spis treści
- Otwarcie drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra
- Odcinkowy pomiar prędkości w tunelu na S3
- Dwa nowe tunele na ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku
- Obiekty inżynierskie na S3 Bolków - Kamienna Góra
- Budowa S3 Bolków - Kamienna Góra - wykonawca, koszt budowy
- Kiedy otwarcie drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku?
Otwarcie drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra
Droga ekspresowa S3 na Dolnym Śląsku coraz bliżej otwarcia. W budowie jest tu bowiem tylko jeden odcinek S3 Bolków – Kamienna Góra. To brakująca cześć większego odcinka od Legnicy do granicy Polski w Lubawce i będąca częścią całej, prawie gotowej drogi ekspresowej S3 – która prowadzi od granicy z Czechami w Lubawce, do Świnoujścia.
Odcinek Bolków – Kamienna Góra liczy w sumie nieco ponad 16 kilometrów długości. Powstaje tu dwupasmówka o nawierzchni bitumicznej. Kierowcy dostaną do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, plus pas awaryjny. To bardzo ciekawy odcinek, bo na jego trasie znajdują się dwa nowe dwunawowe tunele. Jeden ma mieć długość 2,3 km drugi 300 metrów.
Odcinkowy pomiar prędkości w tunelu na S3
Właśnie w dłuższym tunelu trwają obecnie testy, niezbyt lubianego przez kierowców, systemu odcinkowego pomiaru prędkości. System będzie mierzył czas przejazdu kierowców przez tunel. Będzie tam obowiązywało ograniczenie prędkości do 80 km/h.
Niedawno można było tu zobaczyć jeżdżące samochody. Nie oznacza to jednak, że drogę już otwarto...
Pojawiły się nawet informacje, że droga została już tam otwarta, ale to nieprawda, testowano tam system odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu – powiedziała nam Magdalena Szumiata, rzeczniczka wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Dwa nowe tunele na ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku
Na tym, ostatnim na południu Polski odcinku S3 , jak już wspomnieliśmy kierowcy pojadą dwoma dwunawowymi tunelami drogowymi - tunelem TS-26 o długości około 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, oraz tunelem TS-32 o długości około 320 m niedaleko miejscowości Gostków.
Drążenie dłuższego tunelu rozpoczęło się w grudniu 2020 roku. To bardzo ciekawy obiekt, na konstrukcję którego składają się dwie nawy główne, w których będzie się odbywał ruch drogowy. Lewa (wschodnia) nawa ma 2 301,88 m długości i prawa (zachodnia) o długości 2 272,2 m. W tunelu znajduje się osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu. Dłuższy tunel wydrążony został metodą górniczą w technologii NATM (ang. New Austrian Tunnelling Method) – nowa austriacka metoda drążenia tuneli.
Czytaj też: Najdłuższy polski tunel wydrążony w skale na S3 na Dolnym Śląsku gotowy. Pojedziemy nim w wakacje
Drugi tunel ma 320 metrów długości i był wykonywany zupełnie innym sposobem. To technologia Cut&Cover, czyli w tzw. otwartym wykopie.
Obiekty inżynierskie na S3 Bolków - Kamienna Góra
W sumie na odcinku Bolków - Kamienna Góra powstało 10 obiektów inżynierskich, w tym:
- 2 tunele drogowe (TS26 i TS32) o długości około 2300 m i ok. 300 m, umożliwiających przemieszczanie się zwierząt po powierzchnia terenu;
- 7 wiaduktów drogowych, z czego 3 pełnią funkcję przejść dolnych dla zwierząt a 2 umożliwiają przemieszczenie się zwierząt po powierzchni terenu;
- 1 mostu drogowego, pełniącego również funkcję przejścia dolnego dla zwierząt;
- 14 przepustów dla celów ekologicznych (przejścia dla małych zwierząt i płazów);
- 4 wiadukty nad drogą ekspresową, w ciągu dróg lokalnych;
- 1 przejazd gospodarczy.
Budowa S3 Bolków - Kamienna Góra - wykonawca, koszt budowy
Wykonawcą robót na budowie S3 Bolków – Kamienna Góra jest konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau (partner).
Wartość umowy wynosi ponad 1,5 mld zł.
Kiedy otwarcie drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku?
Obecnie na odcinku S3 Bolków – Kamienna Góra trwają jeszcze odbiory. Dopiero po ich pozytywnym zakończeniu Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego może wydać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie dla tej drogi. Dopiero wówczas będzie można otworzyć ekspresówkę dla kierowców. Mamy jednak dobre wieści. To już niedługo.
Czytaj też: Droga ekspresowa S3 na północy nie będzie gotowa latem 2024! Termin znacznie się wydłużył
Udostępnienie drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra planowane jest jeszcze w te wakacje – powiedziała nam Magdalena Szumiata z GDDKiA. - Zaawansowanie inwestycji wynosi już 98,5 procent. Na razie nie mówimy o konkretnej dacie, ponieważ trwają jeszcze odbiory wykonanych prac oraz trwa uzyskiwanie pozwoleń na użytkowanie – dodaje.
Wciąż zamknięty dla ruchu będzie ostatni, przygraniczny trzykilometrowy odcinek S3 do Lubawki (granicy z Czechami). Droga została tam wybudowana, lecz zostanie otwarta dopiero wtedy, gdy Czesi wybudują po swojej stronie ciąg dalszy trasy – którą ma być autostrada D11. A to nie nastąpi na pewno szybciej niż w 2027/28 roku.
Czytaj też:
- Darmowe autostrady w Polsce 2024. Za które autostrady trzeba płacić, za które nie?
- To największa inwestycja kolejowa na południu Polski: tunel w Limanowej i przebudowa linii kolejowej 104 Chabówka – Nowy Sącz
- Wbijają pale i kolumny w nabrzeże terminala offshore w Świnoujściu. Kiedy koniec?
- Obejście Wegierskiej Górki dopiero za rok? Wszystko przez dwa tunele
- Uzbrojona po zęby Karpatka w końcu wystartowała. Wydrąży ponad 2-kilometrowy tunel