Droga ekspresowa S3 na Dolnym Śląsku gotowa. 31 lipca otwarcie! Tak wygląda
Autor: GDDKiA
31 lipca kierowcy po raz pierwszy przejechali nowym odcinkiem wybudowanej właśnie drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra. Oznacza to , że budowa tej ekspresówki na południu Polski została właśnie zakończona. Kierowcy jadą dwoma tunelami. W jednym z nich czeka odcinkowy pomiar prędkości.
Spis treści
- Kiedy otwarcie S3 Bolków - Kamienna Góra
- S3 Bolków - Kamienna Góra
- Obiekty inżynierskie na S3 Bolków - Kamienna Góra
- Budowa S3 Bolków - Kamienna Góra - wykonawca, koszt budowy
- Odcinkowy pomiar prędkości w dłuższym tunelu
- Przejazd tunelem. Jak się zachować? Czego nie wolno w tunelu?
- Tak wygląda Nowa S3 na Dolnym Śląsku z odcinkowym pomiarem prędkości - zdjęcia
Kiedy otwarcie S3 Bolków - Kamienna Góra
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad 31 lipca otworzyła dla ruchu nowy odcinek drogi ekspresowej S3. Kierowcy mogą już korzystać z nowo wybudowanego odcinka drogi ekspresowej S3 Bolków -Kamienna Góra. To ostatni odcinek tej ekspresówki budowany na południu Polski. W budowie pozostają jeszcze tylko dwa odcinki na północy, między Świnoujściem i Dargobądzem.
S3 Bolków - Kamienna Góra
Nowy 16-kilometrowy odcinek S3 Bolków – Kamienna Góra, wije się w malowniczych krajobrazach Sudetów. Widoki będą przednie.
Jednak na uwagę zasługują obiekty inżynierskie, jakie tam powstały. Jest ich aż 69. Najważniejsze i najbardziej rozpoznawalne będą z pewnością dwa dwunawowe tunele o długości 2,3 km (TS-26) oraz 320 m (TS-32). Pierwszy z nich jest obecnie najdłuższym w naszym kraju pozamiejskim tunelem oraz najdłuższym tunelem wydrążonym w skale.
Odcinek Bolków – Kamienna Góra liczy w sumie nieco ponad 16 kilometrów długości. Powstała tu dwupasmówka o nawierzchni bitumicznej. Kierowcy dostaną do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, plus pas awaryjny.
Obiekty inżynierskie na S3 Bolków - Kamienna Góra
W sumie na odcinku Bolków - Kamienna Góra powstało 10 obiektów inżynierskich, w tym:
- 2 tunele drogowe (TS26 i TS32) o długości około 2300 m i ok. 300 m, umożliwiających przemieszczanie się zwierząt po powierzchnia terenu;
- 7 wiaduktów drogowych, z czego 3 pełnią funkcję przejść dolnych dla zwierząt a 2 umożliwiają przemieszczenie się zwierząt po powierzchni terenu;
- 1 mostu drogowego, pełniącego również funkcję przejścia dolnego dla zwierząt;
- 14 przepustów dla celów ekologicznych (przejścia dla małych zwierząt i płazów);
- 4 wiadukty nad drogą ekspresową, w ciągu dróg lokalnych;
- 1 przejazd gospodarczy.
Budowa S3 Bolków - Kamienna Góra - wykonawca, koszt budowy
Wykonawcą robót na budowie S3 Bolków – Kamienna Góra jest konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau (partner).
Wartość umowy wynosi ponad 1,5 mld zł.
Polecamy też: Droga ekspresowa S3 na północy nie będzie gotowa latem 2024! Termin znacznie się wydłużył
Odcinkowy pomiar prędkości w dłuższym tunelu
Kierowców na pewno zainteresuje fakt, ze w dłuższym tunelu zainstalowany system odcinkowego pomiaru prędkości. Obowiązuje tam ograniczenie prędkości do 80 km/h.
Przejazd tunelem o długości 2,3 km, przy ograniczeniu prędkości do 80 km/h, może potrwać niecałe dwie minuty. Biorąc pod uwagę całą trasę, jaką kierowca ma do pokonania, to niewiele. Pamiętajmy jednak, żeby podczas jazdy, zarówno w tunelach, jak i na całej trasie, zachować ostrożność i kierować się zdrowym rozsądkiem – argumentują przedstawiciele wrocławskiego oddziału GDDKiA.
Przejazd tunelem. Jak się zachować? Czego nie wolno w tunelu?
Jak się zachować w tunelu? Czego nie wolno tam robić?
- zwracaj uwagę na znaki i sygnalizację świetlną, nie zawracaj, nie cofaj,
- zachowaj odległość między pojazdami minimum 50 m
- nie zatrzymuj się (możliwy jest tylko postój awaryjny),
- słuchaj komunikatów nadawanych w tunelu i stosuj się do wydawanych poleceń,
- pamiętaj o dostosowaniu prędkości do obowiązujących nakazów - w tunelu obowiązuje odcinkowy pomiar prędkości.
Tak wygląda Nowa S3 na Dolnym Śląsku z odcinkowym pomiarem prędkości - zdjęcia
Autor: GDDKiA
Czytaj też:
- Najdłuższy polski tunel wydrążony w skale na S3 na Dolnym Śląsku gotowy. Pojedziemy nim w lipcu
- Anna i Krystyna gotowe do pracy. Zaczął się rozruch technologiczny maszyn TBM na placu budowy drugiej linii metra
- Spółka CPK ogłosiła przetarg na budowę tunelu dla kolei dużych prędkości
- Kolejny odcinek ekspresowej S11 ma wykonawcę. Ten połączy trzy województwa. Mapa
- Na lotnisku w Pyrzowicach powstanie węzeł przeładunkowy z bazą paliw. Jest wykonawca