Droga ekspresowa S3 na Dolnym Śląsku gotowa. 31 lipca otwarcie! Tak wygląda

2024-08-01 12:46

31 lipca kierowcy po raz pierwszy przejechali nowym odcinkiem wybudowanej właśnie drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra. Oznacza to , że budowa tej ekspresówki na południu Polski została właśnie zakończona. Kierowcy jadą dwoma tunelami. W jednym z nich czeka odcinkowy pomiar prędkości.

Spis treści

  1. Kiedy otwarcie S3 Bolków - Kamienna Góra
  2. S3 Bolków - Kamienna Góra
  3. Obiekty inżynierskie na S3 Bolków - Kamienna Góra
  4. Budowa S3 Bolków - Kamienna Góra - wykonawca, koszt budowy 
  5. Odcinkowy pomiar prędkości w dłuższym tunelu
  6. Przejazd tunelem. Jak się zachować? Czego nie wolno w tunelu?
  7. Tak wygląda Nowa S3 na Dolnym Śląsku z odcinkowym pomiarem prędkości - zdjęcia

Kiedy otwarcie S3 Bolków - Kamienna Góra

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad 31 lipca otworzyła dla ruchu nowy odcinek drogi ekspresowej S3. Kierowcy mogą już korzystać z nowo wybudowanego odcinka drogi ekspresowej S3 Bolków -Kamienna Góra. To ostatni odcinek tej ekspresówki budowany na południu Polski. W budowie pozostają jeszcze tylko dwa odcinki na północy, między Świnoujściem i Dargobądzem.

Północna obwodnica Krakowa

S3 Bolków - Kamienna Góra

Nowy 16-kilometrowy odcinek S3 Bolków – Kamienna Góra, wije się w malowniczych krajobrazach Sudetów. Widoki będą przednie.

Jednak na uwagę zasługują obiekty inżynierskie, jakie tam powstały. Jest ich aż 69. Najważniejsze i najbardziej rozpoznawalne będą z pewnością dwa dwunawowe tunele o długości 2,3 km (TS-26) oraz 320 m (TS-32). Pierwszy z nich jest obecnie najdłuższym w naszym kraju pozamiejskim tunelem oraz najdłuższym tunelem wydrążonym w skale.

Odcinek Bolków – Kamienna Góra liczy w sumie nieco ponad 16 kilometrów długości. Powstała tu dwupasmówka o nawierzchni bitumicznej. Kierowcy dostaną do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, plus pas awaryjny.

Droga ekspresowa S3 Bolków - Kamienna Góra
Autor: GDDKiA Droga ekspresowa S3 Bolków - Kamienna Góra

Obiekty inżynierskie na S3 Bolków - Kamienna Góra

W sumie na odcinku Bolków - Kamienna Góra powstało 10 obiektów inżynierskich, w tym:

  • 2 tunele drogowe (TS26 i TS32) o długości około 2300 m i ok. 300 m, umożliwiających przemieszczanie się zwierząt po powierzchnia terenu;
  • 7 wiaduktów drogowych, z czego 3 pełnią funkcję przejść dolnych dla zwierząt a 2 umożliwiają przemieszczenie się zwierząt po powierzchni terenu;
  • 1 mostu drogowego, pełniącego również funkcję przejścia dolnego dla zwierząt;
  • 14 przepustów dla celów ekologicznych (przejścia dla małych zwierząt i płazów);
  • 4 wiadukty nad drogą ekspresową, w ciągu dróg lokalnych;
  • 1 przejazd gospodarczy.

Budowa S3 Bolków - Kamienna Góra - wykonawca, koszt budowy 

Wykonawcą robót na budowie S3 Bolków – Kamienna Góra jest konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau (partner).

Wartość umowy wynosi ponad 1,5 mld zł.

Polecamy też: Droga ekspresowa S3 na północy nie będzie gotowa latem 2024! Termin znacznie się wydłużył

Odcinkowy pomiar prędkości w dłuższym tunelu

Kierowców na pewno zainteresuje fakt, ze w dłuższym tunelu zainstalowany system odcinkowego pomiaru prędkości. Obowiązuje tam ograniczenie prędkości do 80 km/h.

Przejazd tunelem o długości 2,3 km, przy ograniczeniu prędkości do 80 km/h, może potrwać niecałe dwie minuty. Biorąc pod uwagę całą trasę, jaką kierowca ma do pokonania, to niewiele. Pamiętajmy jednak, żeby podczas jazdy, zarówno w tunelach, jak i na całej trasie, zachować ostrożność i kierować się zdrowym rozsądkiem – argumentują przedstawiciele wrocławskiego oddziału GDDKiA.

Przejazd tunelem. Jak się zachować? Czego nie wolno w tunelu?

Jak się zachować w tunelu? Czego nie wolno tam robić?

  • zwracaj uwagę na znaki i sygnalizację świetlną,  nie zawracaj, nie cofaj,  
  • zachowaj odległość między pojazdami minimum 50 m 
  • nie zatrzymuj się (możliwy jest tylko postój awaryjny),  
  • słuchaj komunikatów nadawanych w tunelu i stosuj się do wydawanych poleceń,  
  • pamiętaj o dostosowaniu prędkości do obowiązujących nakazów - w tunelu obowiązuje odcinkowy pomiar prędkości.  

Tak wygląda Nowa S3 na Dolnym Śląsku z odcinkowym pomiarem prędkości - zdjęcia

Czytaj też:

Listen to "Murowane starcie" on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej