Droga ekspresowa S3 od Bałtyku po granicę z Czechami. Kiedy będzie gotowa cała S3?
Autor: GDDKiA
Droga ekspresowa S3 to komfortowa nowa trasa, która połączy Pomorze Zachodnie z granicą Polski z Czechami w Lubawce. W budowie są już tylko jej dwa odcinki na dolnym Śląsku i w Zachodniopomorskiem. Na 470 planowanych km możemy już jeździć po 420 km. Kiedy cała droga ekspresowa S3 będzie gotowa?
Spis treści
- Przebieg drogi ekspresowej S3
- Jaką długość ma droga ekspresowa S3?
- Jakie odcinki drogi ekspresowej S3 są jeszcze w budowie?
- Kiedy S3 w Zachodniopomorskiem będzie gotowa?
- Budowa odcinka Bolków – Kamienna Góra na Dolnym Śląsku
- Kiedy S3 dojedziemy do Pragi?
- Czy droga ekspresowa S3 jest płatna?
Przebieg drogi ekspresowej S3
Droga ekspresowa S3 to dwupasmówka, która przecina Polskę po jej zachodniej stronie. Biegnie praktycznie równolegle do zachodniej granicy Polski z Niemcami od przejścia granicznego z Czechami w Lubawce do Świnoujścia.
Trasa biegnie przez takie miasta jak:
- Legnica
- Zielona Góra
- Gorzów Wielkopolski
- Szczecin
- Świnoujście.
To świetny wybór dla mieszkańców Dolnego Śląska, którzy wybierają się nad morze np. do Międzyzdrojów czy Świnoujścia, ale nie tylko. Trasa łączy się bowiem m.in. z drogą ekspresową S6 (jeszcze częściowo w budowie), która połączy Pomorze Zachodnie z Trójmiastem.
Droga ekspresowa S3 jest też dobrze skomunikowana z autostradami. Na węźle Legnica Południe krzyżuje się z autostradą A4, w okolicy Szczecina z autostradą A6 oraz na węźle Jordanowo z autostradą A2.
Jaką długość ma droga ekspresowa S3?
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad cała droga ekspresowa S3 będzie miała nieco ponad 470 km długości. W budowie są dwa odcinki w Zachodniopomorskiem: Świnoujście – Dargobądz i na Dolnym Śląsku Bolków – Kamienna Góra. To w sumie około 50 km.
Jakie odcinki drogi ekspresowej S3 są jeszcze w budowie?
Odcinek Świnoujście – Dargobądz
Jak już wspomnieliśmy, w budowie pozostają jeszcze dwa odcinki drogi S3.
Pierwszy z nich na czas budowy został podzielony na dwie części. Pierwszą z nich na odcinku Świnoujście Dargobądz buduje firma Polaqua. To odcinek o długości 17,5 km. Wartość tego kontaktu 688,8 mln złotych.
Na tym odcinku powstają:
- 2 estakady,
- 12 przejść dla zwierząt,
- 2 kładki dla pieszych,
- 4 węzły: Świnoujście, Łunowo, LNG i Międzyzdroje.
Budowa S3 odcinek Dargobądz – Troszyn. Zobaczcie to ogromne przejście dla pieszych
Autor: GDDKiA / Mateusz Grzeszczuk
To właśnie tu powstaje ogromne przejście dla zwierząt nad drogą ekspresową i linią kolejową. To prawdziwy gigant. Budują tu też most nad rzeką Dziwną.
Odcinek Dargobądz – Troszyn
Tę część zachodniopomorskiej S3 buduje konsorcjum firm Polbud Pomorze, Intop i PRD Nowogard. Odcinek liczy 16 kilometrów długości. Koszt jego budowy oszacowano na 680 mln złotych.
Oprócz wiaduktów, mostów, przejść dla zwierząt i innych obiektów inżynierskich powstaną tu trzy węzły drogowe:
- Dargobądz
- Wolin Zachód
- Wolin Wschód.
Kiedy S3 w Zachodniopomorskiem będzie gotowa?
Jak informuje GDDKiA oba budowane tu odcinki mają być gotowe najpóźniej w połowie przyszłego, czyli 2024 roku.
Budowa odcinka Bolków – Kamienna Góra na Dolnym Śląsku
W budowie jest jeszcze jeden odcinek drogi ekspresowej S3 – na Dolnym Śląsku. To odcinek Bolków – Kamienna Góra. Jest wyjątkowy, bo powstają tu aż dwa tunele drogowe. W tym jeden o długości 2300 metrów, to drugi najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Przypomnijmy, że obecnie najdłuższym tunelem jest ten pod Ursynowem w Warszawie. Jego długość wynosi 2335 m. Drugi tunel na tym odcinku S3 ma 320 metrów długości.
Oba tunele są drążone tzw. austriacką metodą NATM (Nowa austriacka metoda drążenia tuneli). Co to znaczy? Tuneli nie drąży tu specjalna maszyna TBM, jak to miało miejsce w przypadku budowy tunelu w Świnoujściu. Tunel buduje się, wykorzystując górotwór jako konstrukcję nośną tunelu. Pełni ona rolę obudowy wstępnej.
Budowlańcy wiercą najpierw otwory w górotworze, po czym umieszczają w nich ładunki wybuchowe. Potem, w skrócie, po wysadzeniu wywozi się gruz, zabezpiecza tunel przed wodami podziemnymi i montuje wstępne obudowy.
Podobnie, tą samą metodą, drążone są dwa tunele na budowie drogi ekspresowej S1 w Śląskiem. To tzw. Obejście Węgierskiej Górki.
Kiedy S3 dojedziemy do Pragi?
Na razie, choć po polskiej stronie droga ekspresowa do granicy w Lubawce jest już gotowa i dostała pozwolenie na użytkowanie, nie dojedziemy nią do granicy. Trzykilometrowy odcinek jest wyłączony z użytkowania, dopóki Czesi po swojej stronie nie wybudują odcinka autostrady D11. Właśnie D11 to autostrada, którą będzie można dojechać do Pragi. Kiedy Czesi wybudują swój odcinek do granicy z Polską? Z ostatnich informacji podanych przez GDDKiA wynika, że może to nastąpić dopiero w trakcie 2025 roku. Dopiero wówczas droga ekspresowa S3 połączy się z autostradą D11.
Czy droga ekspresowa S3 jest płatna?
Droga ekspresowa S3 nie jest płatna dla samochodów osobowych. Płatne są niektóre odcinki trasy dla samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Opłaty można uiszczać tylko elektronicznie.
Czytaj też:
- Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Kiedy pojedziemy nową S6?
- Kilometrowa estakada, wysoka na 10 pieter powstaje na budowie S1 w Beskidach
- Obwodnica Giżycka jednak powstanie. Znalazły się dodatkowe pieniądze
- Kiedy będzie gotowa obwodnica Łomży S61? Powstaje tam ogromny most nad Narwią
- Północna Obwodnica Krakowa. Wiemy, kiedy będzie gotowa