Trasa S5. Ruszyły prace budowlane na odcinku Ornowo - Wirwajdy w ciągu trasy S5
Trasa S5 połączy cztery miasta: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz Gdańsk. Tym samym trasa S5 będzie jedną z ważniejszych dróg w naszym kraju. W czerwcu podpisano umowę na dokończenie odcinka trasy S5 między węzłami Nowe Marzy na A1, a Świeciem Południe. Długość tego odcinka to 23,3 km. Aktualnie ruszyły prace budowlane na odcinku S5 Ornowo - Wirwajdy. Kiedy droga będzie gotowa?
Spis treści
- Aktualności z budowy S5
- Odcinek Ornowo - Wirwajdy to pierwszy krok do połączenia A1 z S7
- Odcinki trasy S5 w oddane do użytku i w budowie
- Badania archeologiczne na trasie S5
Aktualności z budowy S5
Przypomnijmy, że 27 kwietnia 2020 GDDKiA podpisała umowę z firmą Budimex S.A. na dokończenie prac budowlanych na odcinku drogi ekspresowej S5 między węzłami Nowe Marzy na A1, a Świeciem Południe (Dworzysko). Wykonawca ma zbudować dwujezdniową drogę ekspresową z rezerwą pod trzeci pas. Powstanie nowy węzeł Sartowice, a istniejące węzły na obwodnicy Świecia: Świecie Północ, Zachód i Południe zostaną wyremontowane. Koszt prac na tym odcinku trasy S5 ma wynieść 566 786 115,60 zł.
Aktualnie wykonawca rozpoczął prace ziemne na budowie odcinka drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy o przekroju dwujezdniowym długości 5 km. Budimex prowadzi obecnie odhumusowanie terenu w okolicy miejscowości Wirwajdy. Zgodnie z umową nowa droga powstanie w terminie 31 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych. W ramach zadania przewidziana jest budowa dodatkowych jezdni obsługujących teren przyległy. Ponadto przebudowane zostaną drogi poprzeczne innych kategorii kolidujące z drogą S5. W ciągu drogi powstanie węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt. Zgodnie z umową nowa droga powstanie w terminie 31 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych. Koszt to 204 mln zł.
Droga ekspresowa S5 biegnąca z południa na północ ma spinać cztery aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz pośrednio Gdańsk, stając się tym samym jedną z głównych dróg o podstawowym charakterze dla gospodarki kraju i dużym znaczeniu dla rozwoju portów w Gdańsku i Gdyni. Budowa trasy S5 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, o długości prawie 130 km, przebiega od węzła Nowe Marzy na autostradzie A1 do granicy z województwem wielkopolskim.
Polecany artykuł:
Odcinek Ornowo - Wirwajdy to pierwszy krok do połączenia A1 z S7
Budowa odcinka drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy jest kontynuacją obwodnicy Ostródy w ciągu drogi krajowej nr 16, która docelowo stanie się częścią drogi ekspresowej S5 na odcinku Grudziądz (A1) - Ostróda (S7). Stanowić będzie ona element ciągu dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód - zachód, na który złożą się: S10 Szczecin - Piła - Bydgoszcz, S5 Bydgoszcz - Grudziądz - Ostróda, S7 Ostróda - Olsztynek, S51 Olsztynek - Olsztyn, S16 Olsztyn - Ełk oraz S61 Ełk - Budzisko.
Odcinki trasy S5 w oddane do użytku i w budowie
- Nowe Marzy - Świecie Południe (Dworzysko) - 27 kwietnia 2020 została podpisana umowa na kontynuację robót budowlanych
- Świecie Południe (Dworzysko) - Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) - 23 kwietnia 2020 została podpisana umowa na kontynuację prac budowlanych
- Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) - Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) - od grudnia 2019 w użytkowaniu, oddany przed czasem
- Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) - Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) - w budowie, oddanie do ruchu planowane w 2020
- Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) - Szubin Północ - 13 kwietnia 2020 została podpisana umowa na kontynuację prac budowlanych, trwają prace budowlane
- Szubin Północ - Żnin Północ - w budowie; w lutym br. został przełożony ruch z DK5 na jedną jezdnię S5; oddanie do ruchu całości planowane w 2020
- Żnin Północ - granica województwa - od grudnia 2019 w użytkowaniu, odcinek oddany przed czasem.
Polecany artykuł:
Trasa S5 docelowo ma przebiegać przez Bydgoszcz do Nowych Marz w okolicach Grudziądza, skąd autostradą A1 będzie można pojechać do Gdańska. Dodajmy, że w Poznaniu trasa S5 krzyżuje się z autostradą A2, zaś we Wrocławiu – z trasą S8.
Badania archeologiczne na trasie S5
Przypomnijmy, że na trasie S5 prowadzone były badania archeologiczne. Prace m.in. w Jaroszewie pozwoliły odkryć pozostałości po osadach neolitycznych tj. sprzed ok. 7 tys. lat. Z kolei w Łaziskach k. Rogowa przeprowadzono archeologiczne badania wykopaliskowe na zapomnianym cmentarzu ewangelickim. W trakcie badań odkryto prawie 300 grobów.
Na kilka dodatkowych i nieudokumentowanych grobów archeolodzy pracujący przy trasie S5 natknęli się także w Żołędowie. Z kolei z terenu budowy drogi ekspresowej S5 w miejscowości Wąsosz, przesunięto ważący ok. 150 ton schron bojowy.
Polecany artykuł: