Droga ekspresowa S8 z nawierzchnią długowieczną

2014-09-03 18:19
Układanie nawierzchni długowiecznej
Autor: STRABAG STRABAG układa na S8 testowy fragment nawierzchni długowiecznej 

Firma STRABAG stała się ostatnio liderem tworzenia nawierzchni drogowych o długim okresie wytrzymałości. Niedługo użytkownicy dróg – na początek podróżujący po drodze ekspresowej S8 na odcinku Opacz – Paszków – sami będą się mogli przekonać, bo tam Strabag położył już pierwszy fragment nawierzchni, na który daje 18 lat gwarancji!


Tak długi okres gwarancji (i 50 lat żywotności! - jak zapewnia wykonawca) potwierdza właściwości technologii nawierzchni długowiecznej. Około trzech godzin zajęło wykonawcy ułożenie pierwszego odcinka nawierzchni. Budowana droga ekspresowej S8 na odcinku Opacz-Paszków ma około 12 km i będzie pierwszą w Polsce, a nawet w Europie, drogą wykonaną w tej nowoczesnej, autorskiej technologii firmy STRABAG.
- Piątek 29 sierpnia 2014 przeszedł do historii budownictwa drogowego dzięki temu, że na budowanej przez nas trasie w okolicy węzła Janki Małe na odcinku około 150 metrów ułożyliśmy pierwszy tzw. odcinek próbny warstwy podbudowy nawierzchni długowiecznej według naszej formuły. Przez najbliższe 2-3 tygodnie zarówno nasi specjaliści (czyli z laboratorium badawczo-rozwojowego TPA należącego do koncernu – red.) jak i z laboratoriów GDDKiA będą badali tę część budowy. Jeżeli testy wypadną pomyślnie, a jesteśmy tego pewni, to nasze rozwiązanie zostanie zastosowane na całej długości prowadzonej inwestycji. Już na tym etapie współpracy, razem z GDDKiA możemy odnotować sukces we wspólnym upowszechnianiu nowych technologii w Polsce. Mamy też nadzieję, że zaproponowane rozwiązanie znajdzie szerokie zastosowanie przy budowie sieci dróg w Polsce. Przyczyniłoby się to do znacznych oszczędności, zmniejszyło ogromne wydatki i koszty społeczne związane z utrzymaniem i remontem dróg w przyszłości– mówi Alfred Watzl, członek zarządu STRABAG Sp. z o.o. Trzeba dodać, że inwestycja realizowana jest w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, co pozwoliło wykonawcy zaproponować niestosowane dotąd przy budowie dróg rozwiązania.

Nawierzchnia, ale i konstrukcja

W tej technologii, pierwszą warstwę asfaltową układa się na podbudowie z kruszywa łamanego (stabilizowanego mechanicznie), skropionego emulsją asfaltową. Na tym zostało wyłożonych pierwsze 150 m nawierzchni długowiecznej. Odcinek testowy posłuży teraz nie tylko do obserwacji, ale również do ustawienia specjalistycznego sprzętu, który zapewni precyzję układania masy asfaltowej. Do tej pory ułożono ok. 300 ton specjalnej mieszanki mineralno-asfaltowej do tzw. warstwy antyzmęczeniowej, na całej długości budowanej trasy przewiduje się natomiast wykorzystanie 82 000 ton tego materiału. Do budowy tej warstwy użyto specjalnego asfaltu, od niedawna dostępnego na rynku, o wyjątkowych parametrach – utrzymuje właściwości zarówno w wysokich jak i niskich temperaturach, wykazuje wyjątkową odporność na zmęczenie, czyli w tym, przypadku cykliczne obciążanie drogi. Kluczem alternatywnej technologii zaproponowanej w ramach optymalizacji projektu budowy drogi ekspresowej S8 Opacz-Paszków jest przede wszystkim innowacyjne podejście do samej konstrukcji nawierzchni.
- Niewielka zmiana układu warstw powoduje zupełnie inne zachowanie się całej konstrukcji. Asfaltowa warstwa podbudowy ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia trwałości konstrukcji. To tam powstają największe odkształcenia rozciągające będące wynikiem poruszania się po drodze pojazdów ciężkich, powodujące powstawanie spękań zmęczeniowych. „Uelastycznienie” tej warstwy, poprzez zastosowanie m.in. specjalnego asfaltu, wykorzystywanego do tej pory tylko do warstw ścieralnych o podwyższonych parametrach funkcjonalnych, sprawia, że ta część nawierzchni jest kilkakrotnie odporniejsza na powstawanie w niej uszkodzeń. W kolejnej warstwie wiążącej, bliżej powierzchni, stosuje się zaś materiał znacznie sztywniejszy, czyli mieszanki o wysokim module sztywności, niedawno wdrożone w Polsce, na podstawie francuskich doświadczeń. Utrzymanie nawierzchni w takim układzie warstw sprowadza się praktycznie do „kosmetycznego” poprawiania i regularnego odnawiania tylko ostatniej górnej warstwy ścieralnej. Tym podejściem wyprzedziliśmy w pewnym sensie Francuzów oraz Niemców, których z pewnością można zaliczać do czołówki technologicznej w budowie dróg, udoskonaliliśmy tradycyjny układ warstw konstrukcji nawierzchni asfaltowych i materiałów w nich zastosowanych, w oparciu o amerykański model konstrukcji długowiecznej – tłumaczy  dr Igor Ruttmar, prezes TPA Sp. z o.o.
STRABAG realizuje kontrakt na S8 od kwietnia 2013, termin jego zakończenia został wyznaczony na przełom roku 2015-2016.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej