Drogowy armagedon w Warszawie. Budowa linii do Wilanowa, przejście na Wisłostradzie i inne remonty korkują miasto
Autor: Szymon Starnawski
Wisłostrada. Budowa przejścia do kładki przez Wisłę
Wakacje to czas remontów ulic. Wszyscy to wiedzą, ale w Warszawie te planowane nałożą się na przeciągające się inwestycje. Miasto musi rozwijać infrastrukturę, ale czy wszystko trzeba robić jednocześnie? Gdzie będą zwężenia i korki? Oto lista remontów dróg w Warszawie latem 2024.
Spis treści
- Budowa linii tramwajowej – Dolny Mokotów
- Budowa linii tramwajowej – Rakowiecka
- Budowa linii tramwajowej – Bitwy Warszawskiej 1920 r.
- Budowa - Plac Centralny
- Remonty – Kercelak i Okopowa
- Remonty – al. Waszyngtona
- Remonty– ul. Stawki
- Remonty - Trasa Łazienkowska, Saska Kępa
- Remonty - Plac na Rozdrożu
- Remonty - Krakowskie Przedmieście
- Budowa – Wisłostrada, Karowa
- Budowa - Głębocka
- Inne planowane remonty
Budowa linii tramwajowej – Dolny Mokotów
Ta budowa już od blisko dwóch lat dezorganizuje poruszanie się po tej części Warszawy. W połowie maja co prawda zakończone zostały prace na ul. Gagarina i ruszył tramwaj do Czerniakowskiej, ale trasa wzdłuż ul. Spacerowej to wciąż plac budowy ze zwężeniami jezdni i pracami wykończeniowymi.
Główna nitka tramwaju na Mokotowie to jeden wielki chaos. Budowniczowie wciąż zawłaszczają nowe tereny pod budowę likwidując przejścia chodnikami i zamykając kolejne przecznice. Przez całe wakacje nie będzie lepiej. Korek ciągnący się wzdłuż Belwederskiej i Sobieskiego nie zniknie. Podobnie będzie zakorkowany dojazd do Sobieskiego z obu stron alejami Sikorskiego i Witosa. Ten zator jeszcze długo będzie korkował Idzikowskiego oraz ciąg Czerniakowskiej i Powsińskiej.
Prawdziwą gehennę przeżywają ludzie starsi z wybudowanych w latach 60. i 70. XX w. osiedli Sadyba i Stegny. Zlikwidowane i poprzesuwane przystanki autobusowe, zmienione trasy linii autobusowych, obejścia do pasów utrudniają im życie.
Jednokierunkowy ruch na Bonifacego od Sobieskiego do pętli na Stegnach i zamknięcie ulicy od strony Powsińskiej powoduje dodatkowe korki.
Większość tych utrudnień nie zniknie po wakacjach. Pomimo, że budowniczowie obiecali uruchomienie tramwaju na całej trasie do Miasteczka Wilanów we wrześniu, to wokół z pewnością jeszcze przynajmniej do końca roku będzie trwała budowa. Oddana zostanie częściowo do użytku jedna z nitek Sobieskiego, Belwederskiej i Alei Rzeczypospolitej, ale druga w tym czasie pójdzie do rozbiórki i odbudowy. Tramwaj może będzie jeździł, ale korki i utrudnienia w ruchu pozostaną.
Budowa odgałęzienia św. Bonifacego ma zakończyć się do końca 2024 r., ale mało kto wierzy w ten termin. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można przypuścić, że jeszcze w I połowie 2025 r. będą tu wyłączenia z ruchu i utrudnienia.
Budowa linii tramwajowej – Rakowiecka
Prace na ulicy rozpoczęło 17 czerwca zamknięcie dla ruchu odcinka ulicy od Puławskiej do Starościńskiej. Dodatkowo zamknięty został przylegający do skrzyżowania z Rakowiecką pas ruchu na Puławskiej. Umożliwiono jedynie mieszkańcom dojazd do posesji na ulicach Puławskiej i Rakowieckiej. Cały ruch skierowany został na sąsiednie ulice, a autobusy na odległe ulice Madalińskiego i Batorego.
Od sierpnia zostanie także wyłączony ruch tramwajowy na ul. Puławskiej oraz na Goworka i Spacerowej.
Ten etap prac ma potrwać do końca wakacji, ale potem nie będzie lepiej, bo prace będą przenosić się na kolejne fragmenty ulicy, m.in. na przełomie III i IV kwartału planowane są prace na skrzyżowaniu z Al. Niepodległości. Prace na całym ciągu ulicy zakończą się dopiero w 2025 r.
Autor: Tramwaje Warszawskie
Tramwaj na ul. Rakowieckiej w Warszawie, widok na skrzyżowanie z Aleją Niepodległości
Budowa linii tramwajowej – Bitwy Warszawskiej 1920 r.
Budowniczowie tramwaju do Dworca Zachodniego rozpoczęli już prace wzdłuż jezdni. W sobotę, 22 czerwca na wysokości parku Pięciu Sióstr, zajęli fragment prawoskrętu na jezdni w kierunku Alej Jerozolimskich. Przed samym skrzyżowaniem nadal będzie taka sama liczba pasów. Park Pięciu Sióstr będzie odcięty dla pieszych przez plac budowy tramwaju od skrzyżowania Alej Jerozolimskich z Bitwy Warszawskiej 1920 r.
To dopiero początek. Bo budowa linii tramwajowej wkrótce wkroczy na ulicę Bitwy Warszawskiej 1920 r. zajmując jej pasy ruchu aż do skrzyżowania z Grójecką i Banacha. Zakończenie tego odcinka trasy tramwajowej jest przewidziane na 2026 r., ale przykład odcinka do Wilanowa sugeruje, że będzie dłużej. Korki na tym odcinku są „odwieczne” i strach pomyśleć co będzie po zwężeniu pasów. Dodatkowo dojdą okresowe zamknięcia wylotów ulic poprzecznych i wszystkie inna atrakcje znane z części budowy na Dolnym Mokotowie.
Budowa - Plac Centralny
Plac Centralny to ma być nowa zagospodarowana zielenią część centrum Warszawy. Zniknie beton i kamień Placu Defilad i tunel pod Marszałkowską, a firma Skanska przebuduje 2,5 ha ulic i placów. Całkowicie zmienią się Złota, Zgoda oraz ulica Sienkiewicza i fragment Jasnej oraz place pomiędzy. Będą tu aleje spacerowe, drzewa, fontanny, ale zanim to nastąpi cały teren zostanie wyłączony z ruchu. Pierwsze prace ruszają w nocy z 28/29 czerwca w związku z czym zamknięty zostanie tunel pod Marszałkowską, a następnie będzie zasypany i zabetonowany. Początkowo ruch na ul. Złotej po obu stronach na powierzchni będzie utrzymany. Wraz z postępem prac będą zamykane wszystkie w/w ulice, które zostaną całkowicie przebudowane. Utrudnienia mają tutaj trwać do połowy 2026 r.
Remonty – Kercelak i Okopowa
To będą dwa następujące po sobie remonty torowisk. Od końca lipca rozpocznie się generalny remont torowisk i wymiany betonowych płyt na skrzyżowaniu rondo Kercelak. To będzie wiązało się ze sporymi utrudnieniami w tym newralgicznym komunikacyjnie punkcie stołecznej Woli. Przez skrzyżowanie nie będzie ruchu tramwajów z al. Solidarności i z ul. Towarowej. Utrudnienia czekają też kierowców. Remont ma zakończyć się na początku września, a potem rozpoczną się prace na ul. Okopowej od Kercelaka do Ronda Zgrupowania AK Radosław, popularnie zwanego Babka. Będą remontowane przejazdy drogowe na skrzyżowaniu Okopowej z Anielewicza oraz wymiana rozjazdów na samym rondzie.
Remonty – al. Waszyngtona
Na początku sierpnia, przez tydzień, przeprowadzona zostanie naprawa torów na dwóch skrzyżowaniach al. Waszyngtona – przy ul. Kinowej i Międzynarodowej. Do czasu pełnej modernizacji al. Waszyngtona wykonywane będą bieżące remonty. Ogłoszenie przetargu na dokumentację potrzebną do modernizacji al. Waszyngtona zostało zaplanowane na ten rok.
Remonty– ul. Stawki
Na ulicy Stawki, przy ul. Pokornej, dzięki budowie rozjazdów powstanie zjazd dla tramwajów kończących bieg w tym miejscu (umożliwia on zmianę kierunku jazdy). Przebudowa jest powiązana z budową tramwaju do Wilanowa.
Remonty - Trasa Łazienkowska, Saska Kępa
Tutaj utrudnienia trwają od wakacji 2023 r. i wiążą się z montażem ekranów akustycznych pomiędzy ulicami Bajońską a Międzynarodową oraz budową nowych wiaduktów na estakadzie ponad ulicami Paryską i Bajońską prowadzącej na Most łazienkowski. Budowa północnego wiaduktu miała zakończyć się w połowie 2024 r. ale potrwa pewnie jeszcze kilka miesięcy. Zakładając, że remont drugiej nitki estakady będzie trwał podobnie należy się liczyć z utrudnieniami po tej stronie Wisły do końca 2025 r.
Remonty - Plac na Rozdrożu
Przebudowa ślimaczy się od wiosny 2023 r. Na szczęście już dobiega końca. Jeszcze na początku lipca trzeba się tu liczyć z utrudnieniami. W drugiej połowie wakacji mają być prowadzone tylko kosmetyczne roboty wykańczające i nasadzania roślinności.
Remonty - Krakowskie Przedmieście
Remont nawierzchni Krakowskiego Przedmieścia na odcinku od Senatorskiej do Królewskiej rozpoczęty 22 czerwca wyłączył ten fragment ulicy z ruchu. Nie popsuje on życia zwykłym kierowcom, bo na całej długości tej części Traktu Królewskiego obowiązuje dla nich zakaz ruchu. Kłopot mogą mieć taksówkarze, dostawcy towaru i pasażerowie komunikacji miejskiej, która została skierowana na objazdy do odległych ulic równoległych.
Budowa – Wisłostrada, Karowa
Na Wybrzeżu Szczecińskim, przy Karowej, powstanie przejście naziemne wyposażone w sygnalizację świetlną w bezpośrednim sąsiedztwie nowego mostu pieszo-rowerowego. Będzie także lewoskręt z ulicy Karowej na Wisłostradę, w kierunku Żoliborza i remont chodników.
W pierwszym etapie Wisłostrada zostanie zwężona o jeden pas w każdym kierunku. W kolejnym zamknięta ma zostać ul. Karowa z dojazdem do szpitala dla karetek. Pierwszych utrudnień należy spodziewać się na początku lipca – harmonogram został ułożony tak, aby po zakończeniu wakacji ruch odbywał się tędy bez większych przeszkód.
Budowa - Głębocka
W lipcu rusza budowa buspasa na ul. Głębockiej. Nowy buspas pomoże pasażerom autobusów jadących ze wschodniej Białołęki w szybkim i wygodnym dotarciu do stacji metra „Kondratowicza”. Wykonawca na zrealizowanie zadania będzie miał 160 dni. W tym 120 dni przewidziane jest na zasadniczą część robót, zaś pozostałe 40 dni na prace wykończeniowe poza jezdnią. Prace więc przeciągną się długo po wakacjach.
Czytaj też:
Przebudowa ulic Złotej i Zgoda w Warszawie
Szkoła modułowa. Powstanie w dwa tygodnie
Trzecia linia metra w Warszawie. Gdzie i kiedy?
Inne planowane remonty
- w wakacje rozpoczną się budowy budowę dwóch nowych rond – u zbiegu ulic Krasińskiego z Przasnyską na Żoliborzu oraz ulic Augustówka i Zawodzie na Mokotowie. W obu przypadkach na realizację przewiduje się 180 dni.
- frezowanie i naprawa jezdni i chodników na ul. Odyńca od Alej Niepodległości do Wołoskiej. W czasie prac ulica będzie niprzejezdna,
- frezowanie na ul Zamoyskiego od Targowej do Lubelskiej remont jezdni i chodników, jeden pas ma być przejezdny,
- weekendowe frezowania na Broniewskiego od al. Reymonta do Trasy AK i Czerniakowskiej od Chełmskiej do al. Polski Walczącej – poprzedzone będą wymianą krawężników a więc zwężenia jezdni.
- Prace na skrzyżowaniu Powązkowskiej i Krasińskiego, Maczka, Rudnickiego i Powązkowskiej, a także na prawych pasach – w al. Solidarności (al. Jana Pawła II – pl. Bankowym jezdnia południowa), na Modlińskiej (Kuklińskiego – Mehoffera, jezdnia wschodnia) i Wale Miedzeszyńskim (w rejonie ul. Zwycięzców, jezdnia zachodnia).
Autor: Szymon Starnawski / Grupa Murator
Blok prototypowy z ul. Śniardwy 2