Drogowy boom w Polsce zrobił z nas największy plac budowy w Europie
Autor: GDDKiA
W ciągu minionych 20 lat na budowę infrastruktury drogowej w Polsce przeznaczyliśmy 240 miliardów złotych. Połowa tej kwoty to unijne dotacje. Dzięki nim wybudowano w tym czasie 5,2 tys. kilometrów nowych dróg. To był dla kraju prawdziwy cywilizacyjny skok, a Polska stała się największym placem budowy dróg w Europie.
Spis treści
- Zaledwie 740 km dróg szybkiego ruchu
- Gierkówka była najdłuższą trasą szybkiego ruchu
- 5117 km dróg szybkiego ruchu do 2024 roku
- Budowa dróg w Polsce jeszcze trwa
- Jakie drogi powstały w Polsce, dzięki unijnym funduszom
Zaledwie 740 km dróg szybkiego ruchu
Wchodząc do Unii Europejskiej, 1 maja 2004 r., Polska miała zaledwie 720 km dróg szybkiego ruchu, a wydłużenie tej sieci po przemianach polityczno-gospodarczych 1989 r. było m.in. zasługą wykorzystania funduszy przedakcesyjnych, pożyczek z Europejskiego Banku Inwestycyjnego lub Banku Światowego, inwestycji krajowych i zawartych umów koncesyjnych.
W kolejnych latach Polska stała się największym placem budowy dróg w Europie, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pozyskiwała i wykorzystywała dostępne fundusze unijne na realizację inwestycji infrastrukturalnych.
Gierkówka była najdłuższą trasą szybkiego ruchu
Zanim udało się rozbudować sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce, dzięki unijnym funduszom, podróżowanie po kraju nie było łatwe. Korzystaliśmy głównie z jednojezdniowych dróg, przechodzących przez centra miast i przecinających miejscowości.
Dużą część autostrad stanowiły trasy, których budowę zapoczątkowano w czasach Rzeszy Niemieckiej, takie jak A4 w na Dolnym Śląsku czy A6 pod Szczecinem. Łączna długość odcinków dwujezdniowych wynosiła około 140 km, a mieliśmy jeszcze jednojezdniowe odcinki.
Czytaj też: Wiemy, kiedy otwarcie autostrady A2 na wschód od Warszawy. To już niedługo
Do 1989 r. wybudowano od podstaw tylko 127 km autostrad:
- A4 między Katowicami i Krakowem wraz z częścią obwodnicy Krakowa,
- A2 pomiędzy Wrześnią i Koninem,
- A1 Tuszyn - Piotrków Trybunalski.
- Najdłuższą dwujezdniową trasą była DK1 łącząca Warszawę z Katowicami, zwana popularnie gierkówką.
5117 km dróg szybkiego ruchu do 2024 roku
Obecnie kierowcy mają do dyspozycji ponad siedmiokrotnie dłuższą sieć dróg szybkiego ruchu liczącą 5117,1 km, w tym 1849,2 km autostrad (ok. 465 km to odcinki koncesyjne) i 3267,9 km dróg ekspresowych. Bez dostępności do funduszy unijnych taki rozwój nie byłby możliwy.
Zakładana przez Polskę sieć dróg krajowych i autostrad ma liczyć docelowo około 7980 km, w tym autostrad ma być około 2100 km.
W 2024 roku roku oddamy dwa fragmenty autostrady A2 pomiędzy Mińskiem Mazowieckim i Siedlcami, a w kolejnych latach pozostałe odcinki do terminala granicznego w Koroszczynie, co niemal zakończy budowę sieci autostrad w Polsce – informuje GDDKiA.
S3 na Dolnym Śląsku będzie gotowa w połowie 2024. To będzie jedna z piękniejszych "esek"
Autor: GDDKiA
Budowa tego 16-km odcinka kosztuje około 1,5 mld zł
Budowa dróg w Polsce jeszcze trwa
W ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i Programu budowy 100 obwodnic GDDKiA realizuje obecnie 107 zadań o łącznej długości 1364,6 km.
W przetargu jest 36 zadań o długości 422 km, a w przygotowaniu kolejne zadania o łącznej długości blisko 3,3 tys. km (w tym poszerzenie o dodatkowy pas funkcjonujących odcinków autostrad).
Jakie drogi powstały w Polsce, dzięki unijnym funduszom
Można powiedzieć, że praktycznie wszystkie ważniejsze. Część otrzymała dotację już z funduszy przedakcesyjnych, część w kolejnych perspektywach finansowania już po dołączeniu Polski do Unii Europejskiej.
- W efekcie, dziś z Trójmiasta do granicy z Czechami, podróżując autostradą A1, możemy dotrzeć w około sześć godzin z przerwą na odpoczynek i tankowanie pojazdu.
- Niespełna godzinę więcej będziemy potrzebować na przejazd A4 od zachodniej do wschodniej granicy Polski.
- Z wykorzystaniem funduszy unijnych powstał cały ciąg drogi ekspresowej S3 na południe od Szczecina, który w tym roku, po oddaniu odcinka Bolków - Kamienna Góra z dwoma tunelami, umożliwi dojazd do granicy z Czechami w czasie poniżej czterech godzin.
- Dwie godziny więcej zajmuje przejechanie S8 z Wrocławia do Białegostoku.
- Przy wsparciu funduszy unijnych powstały drogowe ekspresowe połączenia Wrocławia z Poznaniem i dalej z Bydgoszczą oraz autostradą A1, Warszawy z Lublinem i Rzeszowem poprzez S17 i S19, Gdańska i Olsztyna z Płońskiem na trasie S7 do Warszawy czy też dalej na południe od obecnej do historycznej stolicy Polski.
Czytaj też:
- Zakopianka. Z tej drogi zobaczysz Tatry. Wiadomo już nawet, kiedy ją otworzą
- Postęp prac przy budowie tunelu na obejściu Węgierskiej Górki i nowy termin oddania trasy
- Najdłuższy tunel na świecie powstaje w Alpach. Będzie gotowy w 2032 roku
- Budują estakadę na rozlewisku Biebrzy. Woda jest praktycznie wszędzie
- Tymi nowymi drogami na majówkę... nie dojedziesz. Kiedy otworzą te ekspresówki?
- Najbardziej wyczekiwane inwestycje w Polsce. Czekacie na nie? SONDA