Dworzec autobusowy w Lublinie. Projekt w finale World Building of the Year
Dworzec autobusowy w Lublinie powstanie w pobliżu Dworca Głównego PKP. Znamy już koncepcję obiektu, które opracowała pracownia Tremend. Projekt trafił do finału prestiżowego konkursu World Building of the Year w kategorii infrastruktura. Jego prezentacja przed jury odbędzie się w grudniu 2019 w Amsterdamie.
Autor: Instytut Wzornictwa Przemysłowego
Projekt dworca w Lublinie w finale konkursu World Building of the Year
Nowy Intermodalny Dworzec Metropolitalny w Lublinie będzie utrzymany w duchu eko. Zostaną tu stworzone nowe miejsca służące integracji w przyjaznym otoczeniu, będzie można poczuć bliskość natury, m.in. powstanie ogród na dachu oraz zielona ściana, które połączą dworzec z Parkiem Ludowym. Będzie to miejsce przyjazne dla podróżnych oraz mieszkańców.
- Architektura miejsc publicznych ewoluuje moim zdaniem w bardzo dobrym kierunku. Łączenie różnych przestrzeni, otwartych stref wspólnych sprzyja nawiązywaniu kontaktów. Centrum komunikacyjne, które powstanie w Lublinie ma ożywić przeznaczoną do rewitalizacji dzielnicę i stać się miejscem spotkań, gdzie ludzie będą mogli spotkać się i spędzić wspólnie czas w atrakcyjnym otoczeniu z terenami zielonymi. Projekt to także odpowiedź na problemy, związane z ochroną środowiska i życiem w mieście, takimi jak smog, zużycie wody i energii, hałas. To obraz tego, w jaki sposób postrzegamy rolę ekologii w architekturze - wyjaśnia prezes zarządu Tremend, architekt Magdalena Federowicz-Boule.
Eko dworzec w Lublinie
Bryła obiektu zostanie podzielona na dwa niezależne kubiki, otulone szklaną oranżerią w formie dużych płaszczyzn w technologii kurtyny szklanej. Północna elewacja jednego z kubików zaprojektowana została w formie zielonej ściany, natomiast wschodnia ściana kubika wewnętrznego obłożona płytami z betonu architektonicznego. Wszystkie pomieszczenia wewnątrz budynku dworca zostaną oddzielone od hali przeszkleniem – dodatkowo pomieszczenia administracji wyposażone będą w przyciemniane szyby. Ten podział przestrzeni jest podyktowany nie tylko dbałością o atrakcyjność wizualną przestrzeni, ale przede wszystkim - troską o środowisko. Dzięki umieszczeniu “budynku w budynku” będzie możliwe utrzymanie stosunkowo niewielkiego poziomu zapotrzebowania energetycznego. Energia potrzebna do ogrzania budynku zostanie pozyskana dzięki gruntowym pompom ciepła.
Kolejnym rozwiązaniem, które ograniczy zużycie prądu są energooszczędne oprawy LED. Stopień zużycia energii kontrolowany będzie także poprzez zastosowanie detekcji ruchu, uwzględnienie natężenia oświetlenia docierającego z zewnątrz i powiązanie działania systemu z porą dnia, roku oraz innymi czynnikami zewnętrznymi lub sygnałami pochodzącymi z pozostałych systemów budynkowych. W zależności od typu obiektu takie aktywne systemy mogą ograniczyć zapotrzebowanie energetyczne instalacji oświetleniowej o 50%, dzięki czemu zwrot kosztów inwestycji w system sterowania możliwy jest średnio już po 3 latach.
Architekci zastosowali też kostkę antysmogową - nowoczesny, materiał o właściwościach fotokatalitycznych. Zawiera ona dwutlenek tytanu, który pod wpływem światła umożliwia przekształcenie toksycznych spalin w substancje nieszkodliwe dla zdrowia. Wsparciem w utrzymaniu odpowiedniej jakości powietrza będą również rośliny - projekt zakłada nasadzenie gatunków, które szczególnie sprzyjają produkcji tlenu. Woda potrzebna do podlewania roślin ma być pozyskiwana dzięki systemowi oczyszczania ścieków deszczowych. To nie koniec rozwiązań eco-friendly - na terenie dworca znajdą się stanowiska dla rowerów oraz ładowarki do elektronicznych samochodów i autobusów.