Dwa wiadukty nad ruchliwą ekspresówką w Katowicach do wyburzenia. Już są utrudnienia
Autor: GDDKiA
Na jednej z najbardziej obciążonych ruchem dróg w Polsce, czyli ekspresowej S86, między Katowicami i Sosnowcem, rozpoczęły się prace związane z wyburzeniem i budową dwóch wiaduktów. Z trzech pasów drogę zwężono do dwóch. To inwestycja GDDKiA za 25 milionów złotych. 2 września miało się już rozpocząć wyburzanie wiaduktów i przekierowanie całego ruchu na jedną nitkę, ale tę operację przesunięto o tydzień, na 9 września.
Spis treści
- Wyburzanie wiaduktów nad S86 przesunięte na 9 września
- Na S86 w Katowicach już są utrudnienia. Prace ruszyły
- Na czym polega przebudowa wiaduktów nad S86?
- Dlaczego trzeba wyburzyć wiadukty nad S86 w Katowicach?
- Ile potrwa budowa nowych wiaduktów w Katowicach?
- Droga ekspresowa S86 - w pierwszej piątce najbardziej obciążonych ruchem dróg w Polsce
Wyburzanie wiaduktów nad S86 przesunięte na 9 września
O tydzień przesunięto skomplikowaną operację wyburzania dwóch wiaduktów drogowych nad ekspresową S86 w Katowicach. Proces miał się rozpocząć 2 września. Wtedy też miały zostać wdrożone kolejne utrudnienia dla kierowców - czyli przeniesienie całego ruchu na jedną nitkę wiaduktu.
- Zmiana terminu jest wynikiem nieprzewidzianych okoliczności, które uniemożliwiły wcześniejsze rozpoczęcie robót - powiedział nam Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.
Na czas trwania tego etapu robót, ruch drogą ekspresową odbywać się miał jezdnią w kierunku Katowic. Wyłączona z użytkowania ma zostać jezdnia w stronę Sosnowca. Kierowcy jadący w obu kierunkach będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu. Wprowadzanie nowej organizacji ruchu zostanie jednak przesunięte na od 6-8 września września (piątek-niedziela) poprzez montaż niezbędnej infrastruktury oraz oznakowania. W ciągu ul. Bohaterów Monte Cassino zostanie otwarta tymczasowa kładka, a istniejące wiadukty zostaną wyłączone dla ruchu pieszych.
Dla pojazdów poruszających się tranzytem od strony północnej (skrzyżowanie DK91 i S1 na węźle Podwarpie) i południowej (skrzyżowanie S1 i DK86 w Tychach) - zalecane są objazdy poprzez drogę ekspresową S1 oraz drogę krajową nr 94. Taka organizacja ruchu będzie obowiązywać przez trzy tygodnie.
Na S86 w Katowicach już są utrudnienia. Prace ruszyły
To spora inwestycja za 25 milionów złotych i uciążliwa zarówno dla wykonawców jak i użytkowników drogi ekspresowej S86 w Katowicach. Mowa o dwóch wiaduktach przeznaczonych do przebudowy. W praktyce oznacza to ich wyburzenie i wybudowanie zupełnie nowych konstrukcji. Obecnie już zmieniono organizację ruchu na ruchliwej ekspresówce, co w godzinach szczytu skutkuje sporymi korkami.
Na czym polega przebudowa wiaduktów nad S86?
Jak informuje GDDKiA w Katowicach, przebudowywane obiekty składają się z dwóch niezależnych wiaduktów służących do przeprowadzenia dwujezdniowej ul. Bohaterów Monte Cassino wraz z chodnikiem i ścieżką rowerową nad drogą ekspresową S86 (al. Roździeńskiego) oraz przylegającej kładki technologicznej, na której umieszczono rurociąg.
Nowe wiadukty będą miały niemal identyczne parametry, jak poprzednie obiekty wybudowane w latach 80. XX wieku. Długość wiaduktów wyniesie blisko 85 m, a szerokość pojedynczego obiektu – 14,2 m. Konstrukcję wiaduktu stanowić będzie czteroprzęsłowy układ wykonany z prefabrykowanych belek strunobetonowych typu T.
Czytaj też: Ogromny parking, za 15 mln zł, przed Katowice Airport od dziś otwarty dla pasażerów
Dlaczego trzeba wyburzyć wiadukty nad S86 w Katowicach?
Konieczność przebudowy wiaduktów spowodowana jest ich złym stanem technicznym i dużym stopniem zużycia konstrukcji.
W 2019 r. podparliśmy wiadukty, aby przedłużyć ich żywotność i zapewnić bezpieczne użytkowanie. Tym zabiegiem udało nam się ograniczyć utrudnienia dla użytkowników S86 i ul. Bohaterów Monte Cassino w Katowicach. Nowe obiekty zapewnią bezawaryjne funkcjonowanie na kolejne dziesięciolecia – mówi Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.
Ile potrwa budowa nowych wiaduktów w Katowicach?
Dopiero po wybudowaniu tymczasowej kładki dla pieszych może się zacząć rozbiórka wiaduktów nad jezdniami S86 oraz budowa w ich miejsce nowych obiektów. Jeśli nie zajdą nieprzewidziane okoliczności, całość prac powinna zakończyć się w grudniu 2025 roku.
Jak zapewniają przedstawiciele GDDKiA, wykonawca zobowiązał się tak prowadzić prace, aby czas trwania utrudnień był możliwie najkrótszy. Utrudnienia będą mogły trwać w okresie wakacyjnym, czyli od 1 lipca do 31 sierpnia, a po tym terminie jeszcze maksymalnie przez 60 dni.
Droga ekspresowa S86 - w pierwszej piątce najbardziej obciążonych ruchem dróg w Polsce
Droga ekspresowa S86 to jedna z najkrótszych ekspresówek w Polsce. Liczy ponad sześć kilometrów długości i lezy miedzy Katowicami i Sosnowcem. Zbiera ruch z kilku dróg krajowych, co sprawia, że na tej liczącej po trzy pasy ruchu w każdym kierunku - dwujezdniowej trasie - obciążenie ruchem jest ogromne.
Podczas ostatniego pomiaru ruchu w 2021 roku okazało się, że średnio w ciągu doby przejeżdża tędy 112 736 pojazdów.
W Śląskiem otwarto nową ekspresówkę. To prawie 7 kilometrów trasy
Autor: GDDKiA
Czytaj też:
- Kiedy otworzą S7 Kraków - Widoma? Wiadomo, że budowa się przedłuży
- "Kobiety o twardych zębach", czyli maszyny TBM, które drążą tunele w Polsce
- Tunel w Świnoujściu jest jednorurowy. Drugą „rurą” są wciąż promy
- Po nowym wiadukcie w Sosnowcu można już jeździć. Białe przęsła widać z daleka
- Obwodnica Zawiercia – odwołanie odrzucone, Kroczyc - wybrano wykonawcę