Dwa wiadukty nad ruchliwą ekspresówką w Katowicach do wyburzenia. Już są utrudnienia

2024-07-03 11:42

Na jednej z najbardziej obciążonych ruchem dróg w Polsce, czyli ekspresowej S86, między Katowicami i Sosnowcem, rozpoczęły się prace związane z wyburzeniem i budową dwóch wiaduktów. Utkniecie tu w korku, bo z trzech pasów drogę zwężono do dwóch. To inwestycja GDDKiA za 25 milionów złotych.

Spis treści

  1. Na S86 w Katowicach już są utrudnienia. Prace ruszyły
  2. Na czym polega przebudowa wiaduktów nad S86
  3. Dlaczego trzeba wyburzyć wiadukty nad S86 w Katowicach?
  4. Powstanie tymczasowa kładka dla pieszych
  5. Ile potrwa budowa nowych wiaduktów w Katowicach?
  6. Droga ekspresowa S86 - w pierwszej piątce najbardziej obciążonych ruchem dróg w Polsce

Na S86 w Katowicach już są utrudnienia. Prace ruszyły

To spora inwestycja za 25 milionów złotych i uciążliwa zarówno dla wykonawców jak i użytkowników drogi ekspresowej S86 w Katowicach. Mowa o dwóch wiaduktach przeznaczonych do przebudowy. W praktyce oznacza to ich wyburzenie i wybudowanie zupełnie nowych konstrukcji. Obecnie już zmieniono organizację ruchu na ruchliwej ekspresówce, co w godzinach szczytu skutkuje sporymi korkami.

Północna obwodnica Krakowa, GDDKiA

Na czym polega przebudowa wiaduktów nad S86

Jak informuje GDDKiA w Katowicach, przebudowywane obiekty składają się z dwóch niezależnych wiaduktów służących do przeprowadzenia dwujezdniowej ul. Bohaterów Monte Cassino wraz z chodnikiem i ścieżką rowerową nad drogą ekspresową S86 (al. Roździeńskiego) oraz przylegającej kładki technologicznej, na której umieszczono rurociąg.

Nowe wiadukty będą miały niemal identyczne parametry, jak poprzednie obiekty wybudowane w latach 80. XX wieku. Długość wiaduktów wyniesie blisko 85 m, a szerokość pojedynczego obiektu – 14,2 m. Konstrukcję wiaduktu stanowić będzie czteroprzęsłowy układ wykonany z prefabrykowanych belek strunobetonowych typu T.

Czytaj też: Ogromny parking, za 15 mln zł, przed Katowice Airport od dziś otwarty dla pasażerów

Dlaczego trzeba wyburzyć wiadukty nad S86 w Katowicach?

Konieczność przebudowy wiaduktów spowodowana jest ich złym stanem technicznym i dużym stopniem zużycia konstrukcji.

W 2019 r. podparliśmy wiadukty, aby przedłużyć ich żywotność i zapewnić bezpieczne użytkowanie. Tym zabiegiem udało nam się ograniczyć utrudnienia dla użytkowników S86 i ul. Bohaterów Monte Cassino w Katowicach. Nowe obiekty zapewnią bezawaryjne funkcjonowanie na kolejne dziesięciolecia – mówi Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.

Powstanie tymczasowa kładka dla pieszych

Obecnie trwa uzgadnianie organizacji ruchu dla pojazdów korzystających zarówno z drogi ekspresowej, jak i ul. Bohaterów Monte Cassino oraz komunikacji zbiorowej. Harmonogram rozpoczęcia przebudowy wiaduktów uzależniony jest od zatwierdzenia organizacji ruchu na czas trwania prac budowlanych.

Po wykonaniu przejazdów technologicznych, zacznie się budowa tymczasowej kładki dla pieszych. Ten etap prac powinien potrwać około trzech tygodni, a jego realizacja zapewni mieszkańcom możliwość pieszego przemieszczania nad S86 w czasie wyłączenia wiaduktów z eksploatacji oraz pozwoli na przebudowę urządzeń kolidujących z rozbiórką istniejących wiaduktów (między innymi kabli elektroenergetycznych średniego napięcia).

Ile potrwa budowa nowych wiaduktów w Katowicach?

Dopiero po wybudowaniu kładki dla pieszych, będzie mogła się zacząć rozbiórka wiaduktów nad jezdniami S86 oraz budowa w ich miejsce nowych obiektów. Jeśli nie zajdą nieprzewidziane okoliczności, całość prac powinna zakończyć się w grudniu 2025 roku.

Jak zapewniają przedstawiciele GDDKiA, wykonawca zobowiązał się tak prowadzić prace, aby czas trwania utrudnień był możliwie najkrótszy. Utrudnienia będą mogły trwać w okresie wakacyjnym, czyli od 1 lipca do 31 sierpnia, a po tym terminie jeszcze maksymalnie przez 60 dni.

Droga ekspresowa S86 - w pierwszej piątce najbardziej obciążonych ruchem dróg w Polsce

Droga ekspresowa S86 to jedna z najkrótszych ekspresówek w Polsce. Liczy ponad sześć kilometrów długości i lezy miedzy Katowicami i Sosnowcem. Zbiera ruch z kilku dróg krajowych, co sprawia, że na tej liczącej po trzy pasy ruchu w każdym kierunku - dwujezdniowej trasie - obciążenie ruchem jest ogromne.

Podczas ostatniego pomiaru ruchu w 2021 roku okazało się, że średnio w ciągu doby przejeżdża tędy 112 736 pojazdów.

W Śląskiem otwarto nową ekspresówkę. To prawie 7 kilometrów trasy

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej