Dwie gigantyczne inwestycje kolejowe w Śląskiem za 5 mld zł. Umowy podpisane

2024-04-05 16:08
Dworzec kolejowy w Katowicach
Autor: PKP PLK/Katarzyna Głowacka Dworzec kolejowy w Katowicach

W Katowicach szykuje się ogromna inwestycja kolejowa, którą odczują również pasażerowie. Mowa o ogromnej przebudowie katowickiego węzła kolejowego oraz linii Zabrzeg – Zebrzydowice. Podpisano właśnie umowy na te dwie inwestycje warte w sumie około 5 mld zł.

Spis treści

  1. Umowy na dwie ogromne inwestycje kolejowe w Śląskiem podpisane
  2. Przebudowa trasy Katowice Szopienice Płd. - Katowice – Katowice Piotrowice
  3. Nowe przystanki kolejowe w aglomeracji śląskiej
  4. Modernizacja linii Zabrzeg - Zebrzydowice
  5. Kiedy rozpoczną się prace na linii Zabrzeg – Zebrzydowice?
  6. Gigantyczna inwestycja kolejowa w województwie śląskim

Umowy na dwie ogromne inwestycje kolejowe w Śląskiem podpisane

5 kwietnia PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowy na dwie wielkie inwestycje kolejowe na terenie województwa śląskiego. W sumie obie są warte 5 miliardów złotych.

Chodzi o ogromną przebudowę węzła kolejowego w Katowicach za blisko 3,5 mld zł, której wykonawcą zostało konsorcjum firm Torpol SA (lider) i Intop Warszawa Sp. z o.o..

Druga z inwestycji to przebudowa linii Zabrzeg – Zebrzydowice o wartości 1,7 mld złotych i tu wykonawcą zostało konsorcjum firm Trakcja S.A. (lider), Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe sp. z o.o. (partner); ALSTOM ZWUS sp. z o.o.

To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

Przebudowa trasy Katowice Szopienice Płd. - Katowice – Katowice Piotrowice

Przebudowa kolejowego węzła w Katowicach, czyli trasy Katowice Szopienice Płd. - Katowice – Katowice Piotrowice to największa inwestycja kolejowa w aglomeracji śląskiej.

Na odcinku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice dobudowane będą dwa tory i rozdzielony zostanie ruch aglomeracyjny i dalekobieżny.

Kompleksowa modernizacja linii to budowa około 22 km nowych torów i przebudowa 96 km torów, wymiana 133 km sieci trakcyjnej i ponad 260 rozjazdów.

W zakres zadania wchodzi 140 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów. W ramach prac przewiduje się budowę centrum sterowania ruchem w Katowicach, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na linii od Sosnowca do Tychów.

Czytaj też:

Na szlaku Rail Baltica w Białymstoku i Łapach powstają tunele, wiadukty i nowe perony

Tunel pod stacją Warszawa Zachodnia przebity - 8 metrów pod ziemią, pod pociągami

Nowe przystanki kolejowe w aglomeracji śląskiej

Planowane są trzy dodatkowe przystanki:

  • Katowice Uniwersytet (między ul. Paderewskiego i Łokietka),
  • Katowice Akademia (między ul. Damrota i Francuską)
  • Katowice Kokociniec (rejon ul. Szadoka) dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się.

Komunikację na perony ułatwią windy. Perony będą wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie i nagłośnienie. Orientację zapewnią gabloty z rozkładem jazdy, zegary i wyświetlacze z informacjami o pociągach. Zachętą do ekologicznych podróży – łączenia kolei i rowerów – będą stojaki w obrębie peronów. Inwestycja PLK SA obejmie modernizację stacji i przystanków: Katowice Szopienice Południowe, Katowice Zawodzie, Katowice oraz Katowice Ligota. Przystanek Katowice Brynów zostanie przesunięty bliżej centrum miasta, by pasażerowie mieli łatwiejszy dostęp do komunikacji, ośrodków akademickich i kąpieliska. Wszystkie obiekty będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Kiedy rozpocznie się przebudowa węzła kolejowego w Katowicach?

Wykonawca ma teraz 90 dni na przygotowanie z PLK SA i Miastem Katowice szczegółowego harmonogramu obejmującego zmiany w komunikacji, które z wyprzedzeniem będą przedstawione mieszkańcom. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2028 r. Wartość zadania to 3,4 mld zł netto. Dofinansowanie pochodzi z Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Modernizacja linii Zabrzeg - Zebrzydowice

W ramach prac planowana jest przebudowa ponad 100 km torów i 120 km sieci trakcyjnej, co wpłynie na podniesienie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h. Zwiększy się bezpieczeństwo na 25 obiektach inżynieryjnych.

Dzięki tej inwestycji sprawniejsze będą podróże z Zabrzegu do Zebrzydowic i do granicy z Czechami. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów z przebudowanych stacji Chybie i Zebrzydowice oraz przystanków Zabrzeg Czarnolesie, Pruchna, Drogomyśl. Zadanie zwiększy dostępność do kolei, także dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Kiedy rozpoczną się prace na linii Zabrzeg – Zebrzydowice?

W połowie maja rozpoczną się roboty budowlane. Planowane zmiany w komunikacji będą z wyprzedzeniem przekazywane mieszkańcom. Zakończenie prac jest przewidziane w grudniu 2027 r. Wartość zadania to prawie 1,7 mld zł netto. Dofinansowanie pochodzi z Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Gigantyczna inwestycja kolejowa w województwie śląskim

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują wielką inwestycję od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy, Pszczynę, Zabrzeg do granicy z Czechami w Zebrzydowicach. Łączna wartość zadania to około 7 mld zł netto, z czego ponad 6 mld zł netto pochodzi ze środków unijnych w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Prace realizowane są na odcinku Będzin – Katowice Szopienice Płd. oraz Tychy – Goczałkowice. Odcinek Katowice Piotrowice – Tychy jest w trakcie postępowania przetargowego na dokumentację projektową. Zakończyły się prace budowlane na linii od Goczałkowic-Zdroju do Zabrzegu. Więcej na stronie inwestycji

Czytaj też:

Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej