Dwie gigantyczne inwestycje kolejowe w Śląskiem za 5 mld zł. Umowy podpisane
W Katowicach szykuje się ogromna inwestycja kolejowa, którą odczują również pasażerowie. Mowa o ogromnej przebudowie katowickiego węzła kolejowego oraz linii Zabrzeg – Zebrzydowice. Podpisano właśnie umowy na te dwie inwestycje warte w sumie około 5 mld zł.
Spis treści
- Umowy na dwie ogromne inwestycje kolejowe w Śląskiem podpisane
- Przebudowa trasy Katowice Szopienice Płd. - Katowice – Katowice Piotrowice
- Nowe przystanki kolejowe w aglomeracji śląskiej
- Modernizacja linii Zabrzeg - Zebrzydowice
- Kiedy rozpoczną się prace na linii Zabrzeg – Zebrzydowice?
- Gigantyczna inwestycja kolejowa w województwie śląskim
Umowy na dwie ogromne inwestycje kolejowe w Śląskiem podpisane
5 kwietnia PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowy na dwie wielkie inwestycje kolejowe na terenie województwa śląskiego. W sumie obie są warte 5 miliardów złotych.
Chodzi o ogromną przebudowę węzła kolejowego w Katowicach za blisko 3,5 mld zł, której wykonawcą zostało konsorcjum firm Torpol SA (lider) i Intop Warszawa Sp. z o.o..
Druga z inwestycji to przebudowa linii Zabrzeg – Zebrzydowice o wartości 1,7 mld złotych i tu wykonawcą zostało konsorcjum firm Trakcja S.A. (lider), Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe sp. z o.o. (partner); ALSTOM ZWUS sp. z o.o.
Przebudowa trasy Katowice Szopienice Płd. - Katowice – Katowice Piotrowice
Przebudowa kolejowego węzła w Katowicach, czyli trasy Katowice Szopienice Płd. - Katowice – Katowice Piotrowice to największa inwestycja kolejowa w aglomeracji śląskiej.
Na odcinku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice dobudowane będą dwa tory i rozdzielony zostanie ruch aglomeracyjny i dalekobieżny.
Kompleksowa modernizacja linii to budowa około 22 km nowych torów i przebudowa 96 km torów, wymiana 133 km sieci trakcyjnej i ponad 260 rozjazdów.
W zakres zadania wchodzi 140 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów. W ramach prac przewiduje się budowę centrum sterowania ruchem w Katowicach, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na linii od Sosnowca do Tychów.
Czytaj też:
Na szlaku Rail Baltica w Białymstoku i Łapach powstają tunele, wiadukty i nowe perony
Tunel pod stacją Warszawa Zachodnia przebity - 8 metrów pod ziemią, pod pociągami
Autor: Budimex
Dworzec Warszawa Zachodnia
Nowe przystanki kolejowe w aglomeracji śląskiej
Planowane są trzy dodatkowe przystanki:
- Katowice Uniwersytet (między ul. Paderewskiego i Łokietka),
- Katowice Akademia (między ul. Damrota i Francuską)
- Katowice Kokociniec (rejon ul. Szadoka) dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się.
Komunikację na perony ułatwią windy. Perony będą wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie i nagłośnienie. Orientację zapewnią gabloty z rozkładem jazdy, zegary i wyświetlacze z informacjami o pociągach. Zachętą do ekologicznych podróży – łączenia kolei i rowerów – będą stojaki w obrębie peronów. Inwestycja PLK SA obejmie modernizację stacji i przystanków: Katowice Szopienice Południowe, Katowice Zawodzie, Katowice oraz Katowice Ligota. Przystanek Katowice Brynów zostanie przesunięty bliżej centrum miasta, by pasażerowie mieli łatwiejszy dostęp do komunikacji, ośrodków akademickich i kąpieliska. Wszystkie obiekty będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Kiedy rozpocznie się przebudowa węzła kolejowego w Katowicach?
Wykonawca ma teraz 90 dni na przygotowanie z PLK SA i Miastem Katowice szczegółowego harmonogramu obejmującego zmiany w komunikacji, które z wyprzedzeniem będą przedstawione mieszkańcom. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2028 r. Wartość zadania to 3,4 mld zł netto. Dofinansowanie pochodzi z Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Modernizacja linii Zabrzeg - Zebrzydowice
W ramach prac planowana jest przebudowa ponad 100 km torów i 120 km sieci trakcyjnej, co wpłynie na podniesienie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h. Zwiększy się bezpieczeństwo na 25 obiektach inżynieryjnych.
Dzięki tej inwestycji sprawniejsze będą podróże z Zabrzegu do Zebrzydowic i do granicy z Czechami. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów z przebudowanych stacji Chybie i Zebrzydowice oraz przystanków Zabrzeg Czarnolesie, Pruchna, Drogomyśl. Zadanie zwiększy dostępność do kolei, także dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Kiedy rozpoczną się prace na linii Zabrzeg – Zebrzydowice?
W połowie maja rozpoczną się roboty budowlane. Planowane zmiany w komunikacji będą z wyprzedzeniem przekazywane mieszkańcom. Zakończenie prac jest przewidziane w grudniu 2027 r. Wartość zadania to prawie 1,7 mld zł netto. Dofinansowanie pochodzi z Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Gigantyczna inwestycja kolejowa w województwie śląskim
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują wielką inwestycję od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy, Pszczynę, Zabrzeg do granicy z Czechami w Zebrzydowicach. Łączna wartość zadania to około 7 mld zł netto, z czego ponad 6 mld zł netto pochodzi ze środków unijnych w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Prace realizowane są na odcinku Będzin – Katowice Szopienice Płd. oraz Tychy – Goczałkowice. Odcinek Katowice Piotrowice – Tychy jest w trakcie postępowania przetargowego na dokumentację projektową. Zakończyły się prace budowlane na linii od Goczałkowic-Zdroju do Zabrzegu. Więcej na stronie inwestycji
Czytaj też:
- Zaprojektują kolejową zakopiankę do Myślenic. Wybrano wykonawców dokumentacji
- Obejście Węgierskiej Górki na S1. Powstają ogromne skarpy na górskich zboczach
- Zakręt śmierci, zakręt mistrzów i zakręt idiotów - oto najniebezpieczniejsze zakręty w Polsce
- 22 kilometry nowej ekspresowej S11 od Poznania do Obornik mają już wykonawcę. Mapa
- Największe węzły drogowe w Polsce. Jeden nie ma konkurencji!