Dwie polskie spółki lotnicze będą współdziałać w ramach projektu CPK w Baranowie. 23 grudnia 2024 r. podpisano list intencyjny

2024-12-23 16:28

Strategicznym partnerem spółki CPK stały się Polskie Porty Lotnicze. Poinformował o tym minister infrastruktury Dariusz Klimczak na specjalnym brifingu prasowym zorganizowanym 23 grudnia na lotnisku Chopina w Warszawie. Zapowiedział też rozbudowę warszawskiego portu lotniczego.

Spis treści

  1. CPK pod polskim zarządem
  2. Przed CPK rozbudowa lotniska Chopina

Do zadań PPL będzie należała koordynacja i zarządzania nowym centralnym lotniskiem w Polsce. Spółka przejęła mniejszościowy pakiet 49% akcji spółki CPK i przeznaczą na realizację inwestycji 9 mld. zł. To jedna z najważniejszych decyzji organizacyjnych i kapitałowych od początku funkcjonowania projektu CPK.

CPK pod polskim zarządem

Wybór PPL na partnera strategicznego ma związek z koncepcją Ministerstwa Infrastruktury, aby polskie centralne lotnisko znalazło się pod zarządem polskich firm. Dzięki temu polskie władze będą miały bezpośrednią kontrolę nad organizacją CPK.

PPL jest właścicielem i zarządcą trzech lotnisk w Polsce: Warszawie, Radomiu i Zielonej Górze oraz ma udziały we wszystkich innych portach lotniczych na terenie Polski. Jest firmą doświadczoną z bogatą historią, która ma odpowiednie kompetencje, zasoby i kapitał ludzki aby móc koordynować działania i organizować funkcjonowanie CPK. Nowe lotnisko ma powstać do 2032 r.

- Dzisiejsza decyzja pokazuje że strategiczna spółka taką jak jest CPK, ale i przyszłe lotnisko centralne w Baranowie powinny być zarządzane przez polski podmiot i budowane głównie z polskiego kapitału – powiedział Marcin Lasek pełnomocnik rządu ds CPK.

Przed CPK rozbudowa lotniska Chopina

Zanim zostanie oddany do użytku CPK nie można zaprzepaścić możliwości i sprostać zwiększającej się liczbie korzystających z dotychczasowego warszawskiego lotniska na Okęciu. Niedawno obsługiwało ono 20-milionowego pasażera, a rok prawdopodobnie zamknie się liczbą 21 mln. pasażerów.

- Rozbudowa modernizacja lotniska na Okęciu jest konieczna żebyśmy mogli przyjąć wszystkich tych pasażerów którzy chcą stąd latać i tutaj przylatywać. Ta decyzja jest konieczna z wielu powodów między innymi dlatego abyśmy nie stracili tych 30 - 35 milionów pasażerów do czasu uruchomienia nowego lotniska – powiedział minister Dariusz Klimczak

Modernizacja lotniska ma wygenerować ruch, który później przejmie CPK. Każdy dodatkowy pasażer na Okęciu to inwestycja w przyszłość Centralnego Portu Lotniczego. Lotnisko Chopina ma wygenerować ruch i kapitał dla CPK.

Koszt modernizacji ma wynieść 1,6 mld zł, a całość prac od projektu do uruchomienia powiększonego lotniska w Warszawie zaplanowane jest na lata 2025 – 2029. Ma wzrosnąć m.in. liczba stanowisk postojowych dla samolotów wąskokadłubowych z 62 do 83 i szerokokadłubowych z 15 do 24.

Murowane starcie
Technologie grzewcze – pellet czy gaz? MUROWANE STARCIE

Lotnisko w Pyrzowicach. Parkingi. Zdjęcia

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej