Dworzec autobusowy w Prudniku ułatwił podróże i poprawił bezpieczeństwo. Powstało centrum przesiadkowe
Autor: Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego
Dworzec autobusowy w Prudniku
Dworzec autobusowy w Prudniku w województwie opolskim to przykład tego, że mniejsze miejscowości też potrafią realizować duże inwestycje. Nowe centrum przesiadkowe w Prudniku to ekologiczny obiekt bez barier o ciekawym, eleganckim wyglądzie. W ramach Rankingu Muratora wybieramy 7 najciekawszych inwestycji 2023 r.
Spis treści
- Nowy dworzec autobusowy w Prudniku. „Zamieniliśmy komunę na nowoczesność”
- Wygodniejsze przesiadki i ekologia
- Najciekawsze inwestycje 2023 r. – Ranking Muratora
Nowy dworzec autobusowy w Prudniku. „Zamieniliśmy komunę na nowoczesność”
Nowy, elegancki dworzec autobusowy w Prudniku to przykład inwestycji infrastrukturalnej, która znacząco poprawiła nie tylko komfort podróży, ale także wygląd miasta. Przed realizacją inwestycji dawny dworzec zdecydowanie nie stanowił wizytówki Prudnika – mimo dbania o to miejsce widać było, że pamięta ono jeszcze minioną epokę. Nowe centrum przesiadkowe to wygodne, zadaszone stanowiska dla autobusów, zgrabny budynek o ozdobnej, ceglanej elewacji oraz nowoczesny, elektroniczny system informacji pasażerskiej.
- Przeczytaj też: Trzy nowe mosty kolejowe przez Wisłę w Krakowie. Ruch aglomeracyjny i krajowy podzielony
– Dopiero teraz zamieniliśmy komunę na nowoczesność. To miejsce, które wcześniej szpeciło, teraz wpływa pozytywnie na otoczenie. Zmienia się bezpieczeństwo i komfort podróżowania – mówił na uroczystości otwarcia Burmistrz Prudnika Grzegorz Zawiślak.
Nowe centrum przesiadkowe stanowiło wspólny projekt czterech gmin. Były to Głuchołazy, Biała, Otmuchów i Prudnik. Obiekt oddano do użytku mieszkańców na początku marca 2023 r. Koszt inwestycji to aż 9,5 mln zł, z czego 2,5 mln pokryło unijne dofinansowanie. Był to zatem poważny wydatek, który jednak bez wątpienia warto było ponieść. Dworzec autobusowy nie tylko pozwala w cieple i pod dachem zaczekać na autobus (jest tu poczekalnia z kasami i toaletami), ale też poprawia bezpieczeństwo. Pasażerowie nie muszą już biegać między kilkoma rozsianymi po okolicy przystankami – wszystko znajduje się w jednym miejscu.
- Zobacz galerię: Dworzec autobusowy w Prudniku
Autor: Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego
Dworzec autobusowy w Prudniku
Wygodniejsze przesiadki i ekologia
Dworzec autobusowy w Prudniku zapewnia wyższy komfort przesiadek pomiędzy autobusami różnych przewoźników, a także między autobusami dalekobieżnymi a komunikacją miejską. Obiekt jest pozbawiony barier architektonicznych, które mogłyby utrudniać podróżowanie osobom z niepełnosprawnościami. Również kierowcy autobusów mają teraz łatwiej i wygodniej, gdyż w budynku dworca przewidziano dla nich pomieszczenia, w których można np. chwilę odpocząć. Pamiętano również o ekologii – budynek korzysta z fotowoltaiki.
- Sprawdź także: Dworzec Metropolitalny, Lublin. Przeszklona bryła o ażurowych słupach kontrastuje z XIX-wiecznym dworcem PKP
Zmieniło się również otoczenie dworca. Pobliski plac manewrowy wybrukowano, dzięki czemu jazda po nim jest wygodniejsza. Pojawiły się także nowe miejsca parkingowe, co umożliwia pozostawienie auta pod dworcem i przesiadkę na autobus. Pojawiły się również stojaki rowerowe dla tych, którzy chcieliby dotrzeć do centrum przesiadkowego jednośladem. Budynek spodobał się nie tylko mieszkańcom – we wrześniu 2023 r. zdobył także Nagrodę Instytutu Badawczego Dróg i Mostów.
– Na Zamku Królewskim w Warszawie podczas oficjalnej gali Konkursu Modernizacja Roku i Budowa XXI w. Grzegorz Zawiślak, Burmistrz Prudnika odebrał Nagrodę Instytutu Badawczego Dróg i Mostów dla prudnickiej inwestycji – informuje Urząd Miasta. – W konkursie startowało 535 projektów, a do drugiego etapu dostało się tylko 90 inwestycji. Oprócz nagrody otrzymaliśmy również specjalny list gratulacyjny od Marszałka Województwa Opolskiego Andrzeja Buły.
Najciekawsze inwestycje 2023 r. – Ranking Muratora
W ramach Rankingu Muratora dokonujemy subiektywnego wyboru najbardziej interesujących inwestycji 2023 r. Nasze jury bierze pod uwagę m.in. takie elementy jak użyteczność obiektu, walory estetyczne oraz innowacyjność. Spośród prezentowanych obiektów wybrane zostanie 7 najlepszych w każdej z następujących kategorii:
- najciekawsze inwestycje kolejowe
- najciekawsze inwestycje drogowe
- najciekawsze samorządowe obiekty użyteczności publicznej,
- najciekawsze renowacje zabytków przez samorządy.
Jak będzie wyglądał nasz przegląd inwestycji i ich późniejszy wybór? Przez kolejne tygodnie na stronach muratorplus.pl i murator.pl i architektura.murator.pl będziemy publikować opisy poszczególnych inwestycji, które bierzemy pod uwagę w naszym rankingu. Przedstawimy Państwu po 10 propozycji w każdej z kategorii.
W marcu zbierze się nasze jury, w którym znajdą się redaktorzy, którzy opisują na co dzień różne inwestycje i mają na ich temat własne opinie: Maciej Gładysiewicz, manager online, Piotr Laskowski, redaktor naczelny Murator.pl, Artur Celiński, redaktor naczelny architektura.muratorplus.pl, Anna Dziedzic, wydawca i Przemysław Zańko-Gulczyński, wydawca. Po dyskusji i głosowaniu wybierzemy po siedem najciekawszych inwestycji minionego roku. Tak powstanie TOP 7 najciekawszych inwestycji 2023 roku Muratora.
Nie będziemy organizować plebiscytu z głosowaniem, ale jesteśmy otwarci na Państwa propozycje do naszego rankingu. Możecie je przysyłać do 22 marca na skrzynki pocztowe [email protected] (inwestycje drogowe i kolejowe) oraz [email protected] (inwestycje samorządowe i rewitalizacje zabytków). Prosimy też o kilka zdań uzasadnienia. Obiecujemy, że przyjrzymy się każdej propozycji.
Zobacz inne propozycje z rankingu:
- Na remont Rynku w Poznaniu warto było czekać. Stary Rynek zyskał na wyglądzie i dostępności
- Park Legend. Nowa Słupia z wyjątkowym budynkiem, który bawi i uczy o legendach Gór Świętokrzyskich
- Remont dworca głównego w Gdańsku. Trwał długo, ale opłacało się czekać
- Pałac Marianny Orańskiej w Kamieńcu Ząbkowickim odzyskuje blask. Mieszkała tu królewna niderlandzka