Dworzec Gdańsk Główny otwarty dla podróżnych! Zobacz jak wygląda Gdańsk Główny po modernizacji
Autor: Marcin Kmieciński / PAP
Odtworzono pierwotną bryłę budynku, gdzie nad częścią północą przywrócono spadziste dachy z wieżyczkami z okładziną z blachy miedzianej
Modernizacja dworca Gdańsk Główny dobiegła końca. Jest to największa i warta prawie 120 mln zł inwestycja Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Dworzec wybudowany w latach 1896-1900 nie tylko odzyskał swój historyczny charakter, ale stał się nowoczesną i komfortową przestrzenią dla podróżnych. Zobacz jak zmienił się Gdańsk Główny.
Spis treści
- Dworzec Gdańsk Główny po modernizacji
- Dworzec Gdańsk Główny - prace konserwatorskie
- Jak zmieniły się wnętrza gdańskiego dworca?
- Dworzec Gdańsk Główny to nowoczesne technologie
- Zmieniło się otoczenie dworca
- Dworzec Gdańsk przystosowany dla niepełnosprawnych
Dworzec Gdańsk Główny po modernizacji
Modernizacja Dworca Głównego w Gdańsku ruszyła we wrześniu 2019. Przez dłuższy czas na budowie niewiele się działo. Dopiero w marcu 2020, kiedy powstał dworzec tymczasowy, inwestycja nabrała tempa.
W dniu 31 lipca 2023 z modernizowanego dworca Gdańsk Główny skorzystali pierwsi podróżni.
Tym samym, po prawie czterech latach, dobiegła końca największa i warta prawie 120 mln zł brutto inwestycja Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 dofinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dzięki inwestycji dworzec wybudowany w latach 1896-1900 w stylu tzw. renesansu gdańskiego według projektu architektów Alexandra Rüdella, Paula Thoemera oraz Georga Cunyego odzyskał nie tylko swój historyczny charakter, ale stał się nowoczesną i komfortową przestrzenią obsługi podróżnych.
Generalnym wykonawcą prac jest Mostostal Warszawa. Przebudowa tego prawie 123 - letniego budynku była ogromnym wyzwaniem, że względu na jego zabytkowy charakter. Dziś, z pełnym przekonaniem, można powiedzieć, że jest to jeden z piękniejszych dworców w Polsce. Co roku 11,5 milionów pasażerów wyruszają z niego w podróże po całej Polsce i nie tylko.
Dworzec Gdańsk Główny - prace konserwatorskie
Bardzo ważnym elementem przebudowy dworca były prace konserwatorskie. Odtworzono pierwotną bryłę budynku, gdzie nad częścią północną przywrócono spadziste dachy z wieżyczkami z okładziną z blachy miedzianej. Dach dworca pokryto ceramiczną dachówką z zygzakami w kolorze żółtym i zielonkawym. Renowacji poddano 48-metrową wieżę dworca z zegarami, a także liczne detale architektoniczne na elewacji, w tym m.in. herby Gdańska znajdujące się nad wejściem głównym trzymane przez lwy oraz nad wielką półrozetą, a także herb Polski na szczycie fasady frontowej.
Renowację przeszła również grupa herbów na elewacji od strony peronów, a także dwie skrzydlate ośki – symbole kolejnictwa – na szczycie dachu nad holem głównym. Oczywiście detali, które odzyskały swoje piękno jest więcej. Całość uzyskanego efektu podkreśliła nowa iluminacja dworca.
Jak zmieniły się wnętrza gdańskiego dworca?
Poza bogato zdobioną elewacją wiele pracy poświęcono wnętrzom, w tym w szczególności holowi dworca, który w wyniku II wojny światowej i w latach 60. XX wieku został praktycznie pozbawiony detali architektonicznych. Poza przywróceniem oryginalnej kolorystyki ścian odtworzono dębowe witryny kas biletowych, a także oryginalną stolarkę drzwiową.
Po latach na dworzec wróciły również herby miast pomorskich! Odtworzono je na podstawie archiwalnych materiałów, na ścianach południowej i północnej holu, tuż nad pilastrami. Po lewej stronie od wejścia do holu od strony miasta są to kolejno – herby: Gdańska, Kwidzyna, Lęborka, Szczecinka, a po prawej – Kościerzyny, Słupska, Tczewa oraz Chojnic.
Zrekonstruowano witraże. Są one nie tylko wielkoformatowe, wykonane ze szkła katedralnego, ale mają również bogatą symbolikę. Witraż wschodni łączy motywy symbolizujące potęgę i otwartość miasta Gdańsk, natomiast zachodni pokazuje siłę kolei. Witraże boczne łączą w sobie geometryczne wzory z motywami kwietnymi.
Dworzec Gdańsk Główny to nowoczesne technologie
Dworzec stał się również bardziej przyjazny środowisku i bezpieczny. W budynku zamontowano pompy ciepła współpracujące z centralami klimatyzacyjnymi, a także energooszczędne oświetlenie. Poza tym postawiono na częściowy odzysk wody deszczowej, a także tej zużywanej w umywalkach i prysznicach, która po podczyszczeniu, będzie używana do spłukiwania m.in. toalet. Gdański Dworzec Główny wyposażono również w system inteligentnego zarządzania budynkiem, który zoptymalizuje zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Warto wspomnieć również o nowoczesnych systemach bezpieczeństwa, tj. monitoring, kontrola dostępu czy system sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych, w tym instalacji tryskaczowej.
Zmieniło się otoczenie dworca
Przebudowa dworca Gdańsk Główny objęła również jego najbliższe otoczenie. Prace polegały głównie na wykonaniu nowej nawierzchni, a także podjazdu pod budynek, gdzie wytyczono miejsca typu kiss&ride, przeznaczone dla taksówek i osób z niepełnosprawnościami. W najbliższym czasie zdemontowany zostanie dworzec tymczasowy, a tuż po jego rozbiórce, dokończoną zostaną prace związane z zagospodarowaniem terenu.
W ramach inwestycji zbudowano również nowy odcinek tunelu podziemnego, który wydłuży tunel PLK i tunel miejski. Dzięki niemu podróżni bezpieczne przedostaną się zarówno ze strony wschodniej na zachodnią ulicy Podwale Grodzkie, jak i z ul. 3 maja, w kierunku głównego podziemnego wejścia do budynku dworca na poziomie -1.
Dworzec Gdańsk przystosowany dla niepełnosprawnych
Udogodnieniem dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się są na odnowionym dworcu nowe windy oraz ruchome schody z przejść podziemnych na perony nr 1 i 2. Z holu, za pomocą dwóch wind i schodów ruchomych, dostaniemy się na poziom - 1. Znajduje się tam przestronna poczekalnia dla rodziców z dziećmi (wyposażona w zabawki dla dzieci, pufy i mapę z dworcami z całej Polski), toalety oraz lokale na wynajem. Z podziemnego poziomu przejdziemy tunelem na perony (schody, pochylnie) oraz w kierunku centrum miasta – nowym przejściem połączonym z tunelem pod ulicą Podwale Grodzkie. Przestrzeń obsługi podróżnych na dworcu jest w pełni klimatyzowana. Wyposażono ją w również w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także nowy system nagłośnienia.
W budynku dworca i jego otoczeniu zlikwidowano również bariery architektoniczne, dzięki czemu stał się on w całości dostępny dla osób z niepełnosprawnościami. Poza ścieżkami prowadzącymi, oznaczeniami w alfabecie Braille’a a także planami dotykowymi dworca w budynku pojawiły się nowe windy. Poza tym zainstalowano w nim pętle indukcyjne przy kasach, czyli urządzenia, z pomocą których z kasjerem może komunikować się osoba korzystająca z aparatu słuchowego. W toaletach zamontowano również instalacje przyzywowe, dzięki którym osoba z niepełnosprawnością czy rodzic z dzieckiem będzie mógł wezwać pomoc w wymagającej tego sytuacji.