Dworzec kolejowy i biurowiec w jednym
Zaprojektowany przez biuro Mecanoo dworzec kolejowy w Delft to nowa wizytówka miasta. Dworzec kolejowy połączono z biurami ratusza.
Rewitalizacja w Delft
Nowy dworzec kolejowy jest jednym z elementów przebudowy holenderskiego miasta. W ramach opracowanego przez urbanistę Joana Busquetsa programu rozebrany został wiadukt kolejowy Spoorviaduct Delft z lat 60. XX wieku. Ważna linia kolejowa łącząca Delft m. in. z Amsterdamem i Hagą została ukryta pod ziemią. Dzięki temu podzielona dotąd przestrzeń miasta została ponownie scalona. Rozwiązany został też problem hałasu, dokuczliwego dla mieszkańców ze względu na dużą liczbę pociągów, przekraczającą 300 składów dziennie.
Nowy dworzec powstał na końcu liczącego ok. 2300 metrów tunelu. Na miejscu neobarokowej bryły z lat 80. XIX wieku powstaje wielofunkcyjny obiekt, łączący stare miasto z nową dzielnicą mieszkalną, dotąd oddzieloną wiaduktem. Podróżni przybywający do Delft widzą dworzec jako pierwszą część miasta, lokalne władze starały się więc zmienić stację w nową wizytówkę.
Autor: Mecanoo, materiały prasowe pracowni
W 2015 roku nowy dworzec kolejowy został otwarty dla użytkowników. Prosta bryła dworca zastąpiła budynek z XIX wieku
Mapa na suficie dworca
Sufit budynku ozdobiony został gigantyczną mapą Delft i jego okolic. Całość mierzy 110 na 70 metrów. Jako wzorzec posłużył plan miasta z 1877 roku. Oglądany pod odpowiednim kątem, plan staje się czytelny. Z innych perspektyw sprawia wrażenie abstrakcyjnej, współczesnej kompozycji. Biel i kolor niebieski nawiązują z kolei do słynnej ceramiki, która przez wieki była głównym towarem eksportowym miasta. Ten sam motyw ma być kontynuowany w części biurowej, łącząc dworzec, biura urzędu miasta i reprezentacyjne przestrzenie ratusza w jedną całość.
Budynek ma przeszkloną elewację. Standardowe gładkie szyby sąsiadują z półprzezroczystymi taflami z motywem soczewek, przypominających szklane gomółki w oknach barokowych domów.
Akustyka dworca kolejowego
Osobnym zagadnieniem było dostosowanie sufitu w podziemnej hali do intensywnego ruchu kolejowego. W godzinach szczytu pociągi wjeżdżają na stację co kilka minut, niemal jak metro. Hałas ograniczają pochłaniacze dźwięku w postaci stożków z tłoczonego aluminium. Powyżej sufitu zamontowano ażurowe elementy, dzięki temu pogłos w hali wynosi mniej niż sekundę. Wykonany przez Hunter Douglas system pokrywa sufit o powierzchni 4 200 m² (350 m długości). Liczba pochłaniaczy przekracza 4000.
W ramach kompleksu zaplanowano także punkty usługowe, bary oraz niezbędny w Holandii parking rowerowy. Parking ten, przeznaczony dla 5000 jednośladów (Delft liczy ok. 100 000 mieszkańców) wyposażony został w tablicę wyświetlającą liczbę wolnych miejsc.
Dworzec został otwarty dla pasażerów w 2015 roku, w 2016 roku mają się zakończyć prace w jego otoczeniu.
Nowy dworzec kolejowy w Delft
Lokalizacja: Delft, Królestwo Niderlandów
Projekt: 2006 – 2010
Autorzy: Mecanoo (bryła budynku); Benthem Crouwel Architecten (podziemne perony)
Realizacja: 2012 - 2016
Inwestor: Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone Delft BV
Powierzchnia biurowa: 16 500m²
Hala dworcowa: 2450m²
Punkty gastronomiczne: 850m2
Konstrukcja: ABT bv; Deerns Raadgevende Ingenieurs B.V.
Konsultant ds. finansowania: Basalt bouwadvies bv
Akustyka – sufit w hali dworca: Benthem Crouwel Architects , Hunter Douglas
Bezpieczeństwo pożarowe: LBPSight
Projekt graficzny sufitu: Geerdes Ontwerpe