Dworzec kolejowy Łódź Fabryczna
Nowa inwestycja w Łodzi, czyli przebudowa dworca kolejowego Łódź Fabryczna ma się zakończyć pod koniec 2016 roku.
Dworzec kolejowy w Łodzi
Stary dworzec kolejowy Łódź Fabryczna został otwarty w 1868 roku, niedługo po otwarciu linii kolejowej łączącej Łódź z trasą Warszawsko-Wiedeńską. W XIX wieku była to inwestycja o pierwszoplanowym znaczeniu dla przemysłowego miasta, dostęp do sieci kolejowych ułatwiał transport z fabryk włókienniczych Łodzi. Tempo prac było imponujące; od wydania zgody przez panującego ówcześnie cara do uruchomienia ruchu kolejowego minęło zaledwie kilka miesięcy – a mowa o trasie długości 30 kilometrów, od Łodzi do Koluszek.
Dworzec przebudowany w latach 30. XX wieku służył aż do początków XXI stulecia. W 2007 roku zapadła decyzja o budowie Nowego Centrum Łodzi. Nowa inwestycja oznaczała konieczność modernizacji i przebudowy węzła kolejowego. Stary dworzec wyburzono w 2012 roku.
W 2011 roku władze PKP PLK S.A. ogłosiły przetarg na wykonawcę nowej inwestycji w systemie „Projektuj i Buduj”. Spośród pięciu kandydatów wygrało konsorcjum firm Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor. W zakresie prac mieściło się m.in. wyburzenie starego dworca i budowa nowego, podziemnego obiektu, przebudowa linii kolejowej i układu komunikacyjnego w pobliżu dworca.
Nowa inwestycja: funkcje
Nowy dworzec kolejowy ma trzy główne poziomy. Najwyższy łączy budynek z otaczającym go terenem. Na niższej kondygnacji ulokowano wejścia główne, przystanek autobusowy i lokale użytkowe. Na dolnym, trzecim poziomie przebiegają tory kolejowe. Całość została przekryta żelbetową płytą ze świetlikami, zaprojektowaną z myślą o przyszłej rozbudowie. Nad dworcem kolejowym będzie można wybudować cztery dwunastopiętrowe budynki. Elewacja od wschodu przypomina fasadę historycznego dworca.
Szkło na elewacji
Od zewnątrz najbardziej widocznymi elementami dworca kolejowego Łódź Fabryczna mają być trzy świetliki w formie parabolicznych brył. Największa z nich będzie mieć ok. 40 m szerokości. Na stalowej konstrukcji osadzona jest tzw. nadkonstrukcja, podtrzymująca trójkątne panele. Łączna liczba szklanych trójkątów o boku 2 m sięgać ma 5000, a razem z nieprzeziernymi elementami paneli ma być prawie 10 000.
Latem 2016 prace zbliżają się do końca. Perony i sieć trakcyjna zostały ukończone, w czerwcu przeprowadzono próby techniczne i pierwsze przejazdy pociągów. Inwestor zapowiada otwarcie dworca kolejowego dla pasażerów na grudzień 2016. W dalszych planach są nowe inwestycje. Zarząd PKP PLK zadecydował w 2016 roku o budowie pod Łodzią tunelu łączącego Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską, a także dworcem na Żabieńcu.
Zobacz także: projektanci o dworcu kolejowym Łódź Fabryczna >>
Dworzec kolejowy Łódź Fabryczna
Pełna nazwa inwestycji: Modernizacja linii kolejowej Warszawa-Łódź, Etap II, LOT B2 – odcinek Łódź Widzew Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Fabryczna oraz budową części podziemnej dworca Łódź Fabryczna przeznaczonej dla odprawy i przyjęć pociągów oraz obsługi podróżnych. Przebudowa układu drogowego i infrastruktury wokół multimodalnego dworca Łódź Fabryczna – budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego nad i pod ul. Węglową
Lokalizacja: Nowe Centrum Łodzi, ul. Sałacińskiego 1, Łódź
Projekt: Systra S.A. Oddział w Polsce
Inwestor: PKP, Miasto Łódź
Generalny wykonawca: konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor
Spółka realizująca inwestycję: NLF Torpol-Astaldi
Powierzchnia użytkowa: 44000 m²
Liczba miejsc parkingowych w garażu podziemnym: 960, dodatkowo postój Kiss&Ride
Liczba miejsc dla autobusów: 24
Rozpoczęcie prac: 2011
Pierwotny termin zakończenia budowy: luty 2014
Planowane zakończenie: 2016
Szacowany koszt inwestycji: 1 759 289 451, 71 zł
Firmy zaangażowane w budowę
Deskowania: ULMA Construccion Polska
Konstrukcja żelbetowa: Modzelewski & Rodek Building Contractors
Ściany szczelinowe: Przedsiębiorstwo Innowacyjno-Produkcyjne Inkom