Dworzec kolejowy w Jastarni już jest po metamorfozie. Co za zmiana!
Klimatyczny, niewielki i ceglany dworzec kolejowy w Jastarni już otwarty. Jego remont trwał prawie trzy lata, ale opłacało się czekać. Efekt jest świetny. Wcześniej budynek był więcej niż przeciętny. Dziś zachwyca.
Spis treści
- Klinkierowa elewacja dworca w Jastarni
- Hol dworca w Jastarni przeszedł modernizację
- Dworzec w Jastarni bez barier architektonicznych
- Ekologiczne rozwiązania na dworcu w Jastarni
- Koszt przebudowy dworca w Jastarni
Klinkierowa elewacja dworca w Jastarni
Dworzec w Jastarni to niewielki budynek wybudowany w latach 20. minionego wieku. Elewacja została wykończona ręcznie formowanymi płytkami klinkierowymi w kolorze naturalnej cegły, z którymi współgrają brązowe okna i drzwi, a także ceramiczna dachówka oraz miedziane obróbki blacharskie, rynny i parapety. Wcześniej obiekt był więcej niż przeciętny. Dziś widać jego historyczny charakter.
Nowy wygląd zyskała wiata przed wejściem do strefy obsługi pasażerów. Wykonano ją ze stali pomalowanej na grafitowy kolor. Pod sufitem wiaty zamontowano aluminiowe elementy ozdobne imitujące naturalne drewno w kolorze złotego dębu. Ma ona również przeszklony dach, na skraju którego umieszczono podświetlany napis z nazwą dworca, a pod nim zamontowano stojaki rowerowe. Historyczny charakter budynku podkreśla też stylizowany zegar z rzymskimi cyframi, a bryłę iluminacja nocna obiektu.
Hol dworca w Jastarni przeszedł modernizację
Metamorfozę przeszła także przestrzeń obsługi podróżnych. Posadzkę holu wykończono płytkami imitującymi drewno i kamień, tworzącymi geometryczny wzór. Ściany do wysokości lamperii obłożono wielkoformatowymi panelami gresowymi w kolorze szarym, a powyżej pomalowano na biało. Oświetlenie wykonano w formie reflektorów na szynie. We wnętrzu holu-poczekalni umieszczono tablicę z rozkładem jazdy pociągów, ławki, kosze, gabloty oraz defibrylator. W sąsiedztwie holu znajdują się toalety dla podróżnych. Na parterze budynku zlokalizowano także lokal handlowo-usługowy. Natomiast na zewnątrz pod wiatą przewidziano miejsca dla automatu z przekąskami i biletomatu.
Dworzec w Jastarni bez barier architektonicznych
Dworzec został w pełni przystosowany do obsługi osób z niepełnosprawnościami. Wdrożono w nim szereg rozwiązań, które poprawią ich komfort. Wśród nich plany dotykowe, oznaczenia w alfabecie Braille’a czy ścieżki prowadzące dla osób niewidzących i niewidomych. W budynku znajdzie się również toaleta dla osób z niepełnosprawnościami, a na zewnątrz, przy wiacie, podjazd dla wózków.
Czytaj też: Czekają nas kolejowe inwestycje za 100 miliardów złotych. Wykonawcy wskazują zagrożenia
Ekologiczne rozwiązania na dworcu w Jastarni
Zamontowano tu energooszczędne oświetlenie, a pod ziemią zbiornik retencyjny magazynujący deszczówkę. Po oczyszczeniu będzie ona używana do spłukiwania toalet i podlewania zieleni. W otoczeniu dworca ułożono nawierzchnię wykonaną z ażurowych płyt betonowych, pozwalającą na odprowadzanie wód deszczowych bezpośrednio do gruntu. Zwiększa ona również powierzchnię biologicznie czynną w sąsiedztwie dworca. Pozytywny wpływ na energooszczędność budynku ma również jego ocieplenie, a także użycie okien i drzwi o odpowiednich parametrach technicznych. Warto także zwrócić uwagę na zastosowanie systemu inteligentnego zarządzania budynkiem. Steruje on urządzeniami i instalacjami na dworcu, a także optymalizuje zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Czuwa on również nad bezpieczeństwem dworca, gdyż integruje systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.
Koszt przebudowy dworca w Jastarni
Przebudowa dworca objęła również jego najbliższe otoczenie. Poza nową nawierzchnią, podjazdem, wyznaczeniem miejsc parkingowych oraz uporządkowaniem terenów zielonych zamontowano także stojaki rowerowe. Część z nich mieści się pod wiatą przy wejściu, a pozostałe umieszczono przy ścianie budynku od strony peronów. Ciekawym akcentem są nowe elementy małej architektury, takie jak m.in. murki gabionowe, ławki, kosze czy oświetlenie. W otoczeniu dworca przewidziano również miejsce na foodtrucka.
Łączny koszt przebudowy dworca w Jastarni to prawie 11 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą robót firma MERX sp. z o. o. z Warszawy, a dokumentację projektową opracowała Paka Architekci sp. z o.o. ze Skierniewic.
Najwyższy wiadukt w Europie skończy w tym roku 20 lat. To prawdziwe cudo techniki
Autor: Pexels
Czytaj też:
Budowa mostu w Wolinie. Przęsło już jest na barce. W weekend ruszy z miejsca
Mercure Szczyrk Resort: otwarcie gigantycznego hotelu w górach coraz bliżej. Co wiadomo?
W Lalikach z nasypu na S1 "zjechał" mur oporowy. Zaczyna się naprawa osuwiska