Dworzec Łódź Fabryczna. Ruszyły prace ziemne
Pozwolenie na budowę dworca Łódź Fabryczna zostało wydane w sierpniu i już generalny wykonawca rozpoczął prace ziemne. Nowy dworzec Łódź fabryczna będzie zagłębiony 16 m pod ziemią.
Wykop jest wykonywany tradycyjną metodą. Najpierw jest przez koparki usuwana wierzchnia warstwa ziemi z obszaru wykopu. Potem prace ziemne będą prowadzone głębiej. Budowany będzie nie tylko zagłębiony na kilku kondygnacjach dworzec, ale również tunel dla torów kolejowych. Komora startowa tunelu również zostanie wykonana metodą tradycyjnego wykopu. Ten etap prac ziemnych nowego dworca Łódź Fabryczna potrwa mniej więcej rok. Jednocześnie zacznie się wykonywanie ścian szczelinowych pod podziemny dworzec. Tu wykonawca zastosuje podstropową metodę ścian szczelinowych - najpierw powstaną zagłębione na kilkadziesiąt metrów ściany dworca, następnie koparki zdejmą warstwę ziemi, a na uzyskaną powierzchnię betoniarze wyleją beton, który będzie tworzył strop nowego dworca.
Do wywozu ziemi używane są ciężarówki samowyładowcze o nośności 36 ton, a i tak w ciągu godziny będzie wyjeżdżać z budowy 20 pojazdów. W pierwszym etapie prac ziemnych zostanie wywiezionych 400 tys. ton ziemi. Gdy dołożyć do tego prace ziemne tunelu, szacuje się, że wywiezione zostanie prawie 1 mln 800 tys. ton ziemi.
Nowy dworzec Łódź Fabryczna - zobacz zdjęcia i wideo >>
Generalnym wykonawcą nowego dworca Łódź Fabryczna jest konsorcjum firm TORPOL Sp. z o.o., Astaldi S.p.A., Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. z Mińska. Zadania jakie wykonawca będzie miał przy budowie dworca to 4 perony, 8 torów, 24 przystanki autobusowe, 3 poziomy parkingów podziemnych dla 960 samochodów. To ma się zmieścić na 3 poziomach, z których najniższy będzie 16 m pod ziemią.
Nowy dworzec ma kosztować 1,5 mld złotych.