Dworzec Łódź Fabryczna. Wyburzanie zabytkowego obiektu. WIDEO i ZDJĘCIA!
Za kilka lat dworzec Łódż Fabryczna będzie największym dworcem kolejowym w kraju. Aktualnie trwa rozbudowa, która ma zakończyć się w 2015 roku. W ramach inwestycji zabytkowy dworzec Łódź Fabryczna jest wyburzany, a po rozbiórce będzie częścią nowej zabudowy. Zobacz jak wyglądają prace rozbiórkowe.
Autor: UM Łódź
Dworzec Łódź Fabryczna wyburzany jest od 5 czerwca 2012 roku
Budowa podziemnego dworca i nowego węzła komunikacyjnego to priorytetowy projekt, który realizowany jest obecnie w Łodzi. Nowo budowany dworzec Łódź Fabryczna bez wątpienia jest największą inwestycją kolejową, jaka obecnie realizowana jest w Polsce. Aktualnie zabytkowy dworzec jest wyburzany.
Dworzec Łódź Fabryczna a roboty budowlane
Wszystko po to, by wybudować podziemny dworzec. Przypomnijmy, że od 17 października 2011 roku, dworzec Łódź Fabryczna zarządzany jest przez spółkę Torpol, która wygrała przetarg na przebudowę dworca w Węzeł Multimodalny w systemie „Zaprojektuj i wybuduj”. Nowy, podziemny dworzec ma zostać wybudowany w 42 miesiące. Inwestycja zostanie zrealizowana na poziomie 16 metrów pod ziemią, gdzie zostaną wybudowane cztery perony. Nieco wyżej, bo na poziomie 8 metrów pod powierzchnią znajdować się będą parkingi dla aut, stojaki na rowery, przystanki dla autobusów dalekobieżnych, system chodników dla pieszych, poczekalnie dla podróżnych oraz kasy biletowe. Należy zaznaczyć, że 4 kwietnia 2012 roku został złożony pierwszy projekt - budowy komory startowej, trwa oczekiwanie na wydanie pozwolenia na jej realizację. Inwestycja, która ma zostać zrealizowana do końca 2014 roku finansowana jest przez trzy podmioty: PKP PLK SA - 1 288 855 452,34 złotych, Miasto Łódź - 412 905 234,31 złotych oraz PKP SA w kwocie 57 528 765,06 złotych.
Dworzec Łódź Fabryczna w rozbiórce
Rozbiórka dworca Łódź Fabryczna rozpoczęła się 5 czerwca i potrwa trzy tygodnie. Przed rozpoczęciem prac z zabytkowego budynku zostały zdjęte, m.in. elementy sztukaterii, i ozdobne tralki z balkonów, które zostaną zrekonstruowane i wkomponowane w nowy budynek dworca. Pierwsze prace rozbiórkowe objęły dach, który zdejmowany był ręcznie. Aktulanie przy użyciu maszyn prowadzone jest dalsze wyburzanie. Zakończenie prac powinno zbiec się z uzyskaniem pozwoleń na budowę, wówczas wykonawcy będą mogli rozpocząć roboty ziemne. Zasadnicze prace powinny ruszyć na przełomie lipca i sierpnia. Będą one obejmowały, m.in. przygotowanie wykopu oraz systemu parkingów. Przedsięwzięcie realizuje konsorcujm firm: Torpol, Astaldi i PBDiM. Po rozbiórce dworzec Łódz Fabryczna prawdopodobnie zostanie przesunięty 100 metrów na wschód. Jednak miejski konserwator zabytków nie potwierdził tej informacji. Pewne jest, że zabytkowy dworzec będzie częścią nowej zabudowy.