Dworzec Metropolitalny, Lublin. Przeszklona bryła o ażurowych słupach kontrastuje z XIX-wiecznym dworcem PKP
Autor: Tremend, fot. B. Barczyk
Dworzec Metropolitalny w Lublinie
Od 12 stycznia 2024 r. pasażerów w Lublinie obsługuje nowy Dworzec Metropolitalny. Lublin zyskał nowoczesny, ekologiczny budynek o niebanalnej architekturze. Czy jego funkcjonalność dorównuje urodzie?
Spis treści
- Nowy Dworzec Metropolitalny. Lublin ma Zintegrowane Centrum Komunikacyjne
- Wygoda i ekologia. Dworzec Metropolitalny w Lublinie to „budynek w budynku”
- Najciekawsze inwestycje 2023 r. – Ranking Muratora
Nowy Dworzec Metropolitalny. Lublin ma Zintegrowane Centrum Komunikacyjne
W październiku 2023 r. zakończyła się trwająca od 2021 r. wielka miejska inwestycja: budowa Dworca Metropolitalnego w Lublinie. Otwarcie budynku dla pasażerów nastąpiło 12 stycznia 2024 r. Celem inwestycji było zintegrowanie transportu kolejowego, dalekobieżnych autobusów oraz komunikacji miejskiej w Lublinie. Przedtem dworce autobusowy i kolejowy były od siebie oddalone, co utrudniało przesiadki.
- Zobacz również: Dworzec Warszawa Wschodnia przejdzie generalny remont
Nowy obiekt za blisko 340 mln zł przykuwa uwagę przede wszystkim niebanalną architekturą. Nowoczesny dworzec ma betonowo-szklaną, lekką bryłę, a wrażenie lekkości potęgują ażurowe filary podtrzymujące zadaszenie peronów autobusowych. Przemyślana jest również lokalizacja dworca, która nie tylko umożliwia błyskawiczne przesiadki, ale też tworzy ciekawy kontrast pomiędzy XIX-wiecznym, zabytkowym dworcem PKP a nowym Dworcem Metropolitalnym.
- Zobacz galerię: Nowy Dworzec Metropolitalny w Lublinie
Autor: Tremend, fot. B. Barczyk
Dworzec Metropolitalny w Lublinie
Wygoda i ekologia. Dworzec Metropolitalny w Lublinie to „budynek w budynku”
Nowy dworzec w Lublinie udowodnił już swoją funkcjonalność, a pasażerowie na ogół oceniają go pozytywnie. Trzykondygnacyjny dworzec projektu pracowni Tremend to swego rodzaju „budynek w budynku” – mniejszą, wewnętrzną bryłę otacza większa, szklana. Daje to nie tylko ciekawy efekt wizualny, ale też pomaga ograniczyć straty ciepła dzięki stworzeniu bufora między przestrzenią dla pasażerów a otoczeniem budynku.
– Zastosowaliśmy również system rekuperacji i pompy gruntowe, by zoptymalizować ten proces – mówi architektka Magdalena Federowicz-Boule z biura Tremend. Dążąc do samowystarczalności energetycznej, jako przekrycie wiat przystankowych zaprojektowaliśmy przejrzyste panele fotowoltaiczne produkujące prąd potrzebny do funkcjonowania dworca.
Inne rozwiązania proekologiczne zastosowane w budynku to m.in. ogólnodostępny zielony dach (który latem będzie ograniczał nagrzewanie się budynku) oraz system gromadzenia i ponownego wykorzystywania deszczówki. Przebudowane ciągi piesze w otoczeniu dworca pokryto z kolei kostką antysmogową.
- Sprawdź też: Torpedownia w Juracie może być twoja. Nietypowa nieruchomość na sprzedaż za blisko 5 mln zł
Najciekawsze inwestycje 2023 r. – Ranking Muratora
W ramach Rankingu Muratora dokonujemy subiektywnego wyboru najbardziej interesujących inwestycji 2023 r. Nasze jury bierze pod uwagę m.in. takie elementy jak użyteczność obiektu, walory estetyczne oraz innowacyjność. Spośród prezentowanych obiektów wybrane zostanie 7 najlepszych w każdej z następujących kategorii:
- najciekawsze inwestycje kolejowe
- najciekawsze inwestycje drogowe
- najciekawsze samorządowe obiekty użyteczności publicznej,
- najciekawsze renowacje zabytków przez samorządy.
Obiekty biorące udział w rankingu oraz listę zwycięzców zaprezentujemy na stronach murator.pl, muratorplus.pl oraz architektura.murator.pl.
Listen on Spreaker.