Dworzec Metropolitalny w Lublinie to jeden z najciekawszych budynków w Polsce. Zobacz go na zdjęciach
Autor: Tremend, fot. B. Barczyk
Dworzec Metropolitalny w Lublinie
Nowy Dworzec Metropolitalny w Lublinie to zdaniem wielu jeden z najpiękniejszych dworców w Polsce. Nowe Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Lublinie obsługuje pasażerów w komfortowych warunkach i w otoczeniu ciekawej architektury. Prezentujemy nową atrakcję województwa lubelskiego.
Spis treści
- Dworzec Metropolitalny w Lublinie otwarty po 3. latach budowy
- O projekcie Dworca Metropolitalnego Lublin i międzynarodowych nagrodach
- Dworzec samowystarczalny energetycznie
- Dworzec Metropolitalny i jego budowa. Zobacz zdjęcia
- Dworzec Metropolitalny w zimowej odsłonie 2023
Dworzec Metropolitalny w Lublinie otwarty po 3. latach budowy
Dworzec Metropolitalny w Lublinie powstał naprzeciwko dworca PKP Lublin Główny, między ulicami Dworcową, Gazową a Młyńską i ma zastąpić modernistyczny budynek dworca autobusowego z lat 70. XX wieku, który działał w Lublinie przy al. Tysiąclecia. Budowa wystartowała w styczniu 2021 r. i po wielomiesięcznym opóźnieniu zakończyła się 20 października 2023 r.
Oficjalna data otwarcia dworca dla komunikacji miejskiej to 8 stycznia 2024 r. Z kolei od 12 stycznia podróżni korzystają już z pełnej funkcjonalności dworca.
Na początku dworzec będzie obsługiwał tylko część przewoźników i stopniowo dodawał kolejnych, jednak w okolicach II kwartału 2024 r. powinni być to już wszyscy przewoźnicy.
Z kolei w weekend 13–14 stycznia odbyły się oficjalne Dni Otwarte z atrakcjami dla mieszkańców.
– Jest to kluczowa dla miasta i regionu inwestycja – inteligentny, nowoczesny obiekt wraz z peronami i nowym układem drogowym - zapewnia Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina.
O projekcie Dworca Metropolitalnego Lublin i międzynarodowych nagrodach
Dworzec Metropolitalny zaprojektowano jako „budynek w budynku” – dwa kubiki otoczone szklanymi ścianami o niskim współczynniku przenikania ciepła. Zadaszenia daleko wychodzące poza obrys kubików opierać się będą na słupach kielichowych, które przywodzą na myśl splątane pnie drzew.
Budynek stanął naprzeciwko historycznego dworca PKP, a architekci z warszawskiej pracowni Tremend, autorzy projektu, postawili na kontrast obu brył: zabytkowej z 1877 roku (projekt Witold Lanci) oraz współczesnej. Nowy obiekt „projektowano w sposób świadomie odmienny stylowo od istniejącej zabudowy dworca PKP o mocno zachowanych, chronionych cechach historycznych” – piszą na swojej stronie.
- Sprawdź też: SpaceStation od Mobius Architekci. Niezwykła willa jak baza na obcej planecie powstanie w Polsce
Dwie kondygnacje naziemne nowego gmachu nie zdominują wysokością swojego otoczenia. Całkowita powierzchnia dworca, łącznie z dachem i jedną kondygnacją podziemną, wynosi 18 000 m². Na podziemnej kondygnacji znalazł się parking o powierzchni 7,5 m². A obok dworca – trzy rzędy zadaszonych peronów dla podróżnych. Z placami manewrowymi dają one łączną powierzchnię 19 000 m².
Całkowita wartość projektu to prawie 340 mln zł, z czego 194 mln zł stanowi dofinansowanie ze środków europejskich.
- Zobacz zdjęcia z wnętrza nowego dworca w Lublinie: Dworzec Metropolitalny w Lublinie od środka
Trzeba dodać, że Dworzec Metropolitalny w Lublinie, projektu pracowni Tremend, otrzymał wyróżnienie Green Building Awards 2022 w konkursie PLGBC w kategorii Najlepszy projekt ekologiczny. To już kolejne poważne docenienie tego projektu – w 2019 znalazł się na krótkiej liście nagrody World Building of The Year w kategorii Infrastruktura, przyznawanej w ramach World Architecture Festival, zaś w 2020 otrzymał prestiżową nagrodą Real Estate Impactor 2020.
Autor: UM Lublin
Dworzec Metropolitalny w Lublinie od środka
Dworzec samowystarczalny energetycznie
Inwestycja była realizowana dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych jako działanie służące wspieraniu niskoemisyjności i efektywności energetycznej. Dlatego architekci wykorzystali szereg proekologicznych rozwiązań.
Głównym zadaniem Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego jest odciążenie infrastruktury miejskiej od nadmiernego ruchu drogowego. Dworzec ma obsługiwać transport ogólnokrajowy, lokalny i regionalny, w założeniu ma też skrócić czas podróży, zredukować emisję gazów cieplarnianych, zwiększyć przepustowość ulic.
Do jego ogrzewania wykorzystane są gruntowe pompy ciepła, a na dachach wiat autobusowych zamontowano panele fotowoltaiczne. Rozwiązania te mają służyć osiągnięciu pełnej samowystarczalności energetycznej budynku.
Na dachu Dworca Metropolitalnego architekci zaprojektowali ogólnodostępny zielony dach, który wraz z roślinnością wokół ograniczy powstawanie w mieście tzw. wysp ciepła.
Obiekt gromadzi i wykorzystuje deszczówkę – piony kanalizacji deszczowej umieszczone są w kielichowych podporach stropu. Czystszemu powietrzu wokół dworca sprzyjają chodniki z kostki antysmogowej.
Dworzec Metropolitalny i jego budowa. Zobacz zdjęcia
Poniżej można zobaczyć, jak plac budowy dworca wyglądał latem 2023 r. Zaawansowanie prac oceniano wówczas na ponad 90%. Budowa zakończyła się 20 października 2023 r.
Autor: Tremend, fot. B. Barczyk
Dworzec Metropolitalny w Lublinie
Dworzec Metropolitalny w zimowej odsłonie 2023
Autor: Patrycja Wójtowicz, eska.pl/lublin, Murator
Dworzec autobusowy w Lublinie. Plac budowy na początku lutego 2023