Dworzec Olsztyn Główny. Rusza budowa dworca PKP w Olsztynie. Wizualizacje
Dworzec Olsztyn Główny ma być bardzo nowoczesnym budynkiem, posadowionym na planie trapezu, z przeszklonymi elewacjami. Jak na mazurskie klimaty przystało, gmach ma przypominać żagiel. Polskie Koleje Państwowe podpisały właśnie umowę z wykonawcą prac budowlanych nowego dworca Olsztyn Główny. Zobacz jak będzie wyglądał nowy dworzec PKP w Olsztynie.
Dworzec Olsztyn Główny powstanie w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. To jedna z największych inwestycji PKP w ramach programu.
Spis treści
- O inwestycji dworzec Główny Olsztyn
- Plan nowego dworca Olsztyn Główny
- Dworzec Olsztyn Główny dla osób z niepełnosprawnościami
- Ekologiczne rozwiązania na dworcu Olsztyn Główny
- Metamorfoza przestrzeni wokół dworca w Olsztynie
- Kiedy koniec budowy dworca Olsztyn Główny?
O inwestycji dworzec Główny Olsztyn
Istniejący budynek dworca PKP Główny Olsztyn zostanie wyburzony, a w jego miejsce powstanie nowy obiekt, taki, który w przyszłości ma być wizytówką miasta. Bryła nowego gmachu będzie posadowiona na planie trapezu. Najbardziej charakterystycznym elementem nowego dworca będzie dach wystający poza obrys elewacji budynku, wygięty ku górze i przypominający żagiel. To nawiązanie do żeglarskich tradycji regionu Warmii i Mazur. Nowy budynek będzie wykończony przy użyciu nowoczesnych materiałów, bardzo dobrej jakości. Zarówno wnętrze dworca, jak i fasady utrzymane będą w stonowanej kolorystyce bieli i szarości.
Obiekt będzie miał trzy kondygnacje – dwie nadziemne i jedną podziemną. Ta ostatnia będzie połączona z placem przydworcowym oraz z tunelem, prowadzącym na perony oraz do dzielnicy Zatorze.
Na najniższym poziomie, w części zachodniej przewidziano dwukondygnacyjny hol, wokół którego będą skupione przestrzenie związane z obsługą pasażerów, czyli poczekalnia, kasy, toalety, lokale komercyjne. We wschodniej części przewidziano pomieszczenia magazynowe i techniczne, a na piętrze będą biura dla pracowników spółek kolejowych.
W nowym dworcu znajdą swoje miejsce historyczne elementy odzyskane z dawnego budynku np. charakterystyczna mozaika ścienna oraz neon „dworzec kolejowy”. Zostaną one poddane renowacji i odpowiednio wyeksponowane.
Koszt inwestycji to 70,97 mln zł brutto. Wykonawcą robót budowlanych jest firma Torpol, natomiast dokumentację projektową opracowała pracowania architektoniczna TPF z Warszawy.
Rozpoczęcie budowy dworca w Olsztynie to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy stolicy województwa warmińsko-mazurskiego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że nowoczesny budynek dworca stanie się wizytówką Olsztyna oraz ułatwi pasażerom i turystom podróżowanie po województwie. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Plan nowego dworca Olsztyn Główny
Dworzec Olsztyn Główny dla osób z niepełnosprawnościami
Dworzec będzie pozbawiony barier architektonicznych i łatwo dostępny dla wszystkich podróżnych, przede wszystkim dla osób z niepełnosprawnościami, z trudnością w poruszaniu się, z dużym bagażem, czy rodziców z małymi dziećmi.
Na dworcu pojawi się szereg usprawnień takich jak ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, obniżone okienka kasowe, mapy dotykowe dworca, a także urządzenia wzmacniające dźwięk w aparatach słuchowych. Poza tym w budynku zostaną zamontowane windy, a w sąsiedztwie ciągu pieszego prowadzącego na perony pojawi się pochylnia z podgrzewaną zimą nawierzchnią.
Ekologiczne rozwiązania na dworcu Olsztyn Główny
Dworzec Olsztyn Główny będzie wykorzystywał odnawialne źródła energii (OZE) oraz inne rozwiązania proekologiczne. Na dachu budynku zaprojektowano największą spośród wszystkich dworców kolejowych w Polsce instalację fotowoltaiczną, składającą się łącznie z 1322 modułów fotowoltaicznych o łącznej mocy minimalnej 111 kWp. To przeszło czterokrotnie większa moc paneli niż w dotychczas największej instalacji fotowoltaicznej na dworcu w Białymstoku. W samym budynku zostanie zamontowana wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła oraz energooszczędne oświetlenie wykonane w technologii LED, a także system BMS (Building Management System) zarządzający instalacjami i urządzeniami w budynku oraz optymalizujący zużycie energii cieplnej, elektrycznej i wody.
Autor: PKP PLK
Dworzec Olsztyn Główny - wizualizacja holu
Metamorfoza przestrzeni wokół dworca w Olsztynie
Dużą metamorfozę przejdzie również przestrzeń przed dworcem. Zaprojektowano ją jako reprezentacyjny plac miejski przecięty wizualnie ciągami pieszymi z pochylniami i schodami prowadzącymi do przejścia podziemnego, które przechodzi pod dworcem i łączy się z poziomem -1 budynku, gdzie zaprojektowano powierzchnie obsługi podróżnych oraz usługowe.
Centralna część placu to również przestrzeń rekreacyjna, z powierzchniami zielonymi zlokalizowanymi na trójkątnych wyspach. Zostaną tam zasadzone nowe rośliny, w tym drzewa. Planuje się, że przestrzeń bioaktywna na placu zajmie przeszło 1300 m². Na obrzeżu wysp zaprojektowano drewniane siedziska. W godzinach wieczornych nowa aranżacja placu zostanie podkreślona przez iluminację nocną, czyli latarnie oraz oświetlenie dekoracyjne w postaci linii świetlnych i opraw punktowych podkreślających elementy małej architektury oraz zieleń.
Po zachodniej stronie budynku powstanie parking naziemny z 58 miejscami postojowymi, w tym 43 miejscami dla samochodów osobowych, czterema dla osób z niepełnosprawnościami, dwoma do ładowania pojazdów elektrycznych, a także strefę kiss&ride oraz dostaw, postój taxi i zatoczkę autobusową. Po wschodniej stronie placu znajdzie się trójkątna wiata rowerowa z 80 miejscami parkingowymi dla jednośladów, do której będzie prowadzić nowy fragment ścieżki rowerowej.
Kiedy koniec budowy dworca Olsztyn Główny?
Już w drugiej połowie 2023 roku podróżni skorzystają z nowego dworca Olsztyn Główny.