Dworzec w Siedlcach pojaśniał i wypiękniał. Zobacz efekty remontu dworca PKP Siedlce
Autor: PKP S.A.
Wyremontowany przez PKP S.A. dworzec kolejowy w Siedlcach
Zakończył się wielki remont dworca w Siedlcach. Budynek z lat 80., który przedtem raczej nie grzeszył urodą, zyskał zupełnie nową formę i pokrył się ceglaną okładziną. Wnętrza dworca PKP Siedlce stały się z kolei jaśniejsze, bardziej funkcjonalne i przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. Zobacz efekty prac i sprawdź, co się zmieniło.
Spis treści
- Dworzec w Siedlcach już po remoncie. Jak zmienił się dworzec PKP Siedlce?
- Jaśniejsze wnętrza przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami
- Otoczenie dworca też się zmieni na korzyść kierowców i rowerzystów
Dworzec w Siedlcach już po remoncie. Jak zmienił się dworzec PKP Siedlce?
Rozpoczęty latem 2021 r. dwuletni remont dworca PKP Siedlce (woj. mazowieckie) dobiegł końca i od 6 października 2023 r. pasażerowie mogą już korzystać z nowego obiektu. Przypomnijmy, że budynek pochodzi z 1986 r. – pierwotny, znacznie większy XIX-wieczny dworzec w Siedlcach uległ zniszczeniu w 1944 r. Przebudowa pozwoliła nawiązać do architektury tego oryginalnego dworca kolejowego, a zarazem stworzyć nowoczesną i komfortową dla pasażerów przestrzeń.
– Przez ostatnie dwa lata dworzec w Siedlcach przeszedł olbrzymią przemianę, dzięki której stał się komfortową przestrzenią obsługi pasażerów. Cieszy również to, że dzięki wprowadzonym rozwiązaniom dworzec jest przyjazny osobom z niepełnosprawnościami oraz podróżnym z dużym bagażem, osobom starszym oraz rodzicom z dziećmi. Poza tym zyskał atrakcyjny, nowoczesny, nieco industrialny wygląd, a także jasne i przestronne wnętrze – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Przebudowa za ponad 24 mln zł brutto została przeprowadzona w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W jej wyniku dworzec w Siedlcach zyskał nową elewację i lekko industrialny wygląd zgodnie z projektem pracowni architektonicznej Pas Projekt Sp. z o.o. Budynek pokryto ceglaną okładziną, która stanowi nawiązanie do XIX-wiecznego dworca, pojawił się też logotyp PKP S.A. i przydatny zegar. Nocą budynek jest widoczny dzięki nowej iluminacji.
Nie zabrakło też nowoczesnych technologii. Na dachu ocieplonego dworca zamontowano fotowoltaikę, a budynek wyposażono w zaawansowane systemy (optymalizujący zużycie energii system BMS, energooszczędne oświetlenie sterowane automatycznie, systemy przeciwpożarowe, monitoring, system kontroli dostępu, system sygnalizacji włamania i napadu).
Autor: PKP S.A.
Wyremontowany przez PKP S.A. dworzec kolejowy w Siedlcach
Jaśniejsze wnętrza przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami
Jeszcze więcej zmian zaszło w środku dworca w Siedlcach. Na zlecenie inwestora PKP S.A. firma Texom sp. z o.o. unowocześniła wnętrze budynku. Pomieszczenia dworca pojaśniały dzięki biało-szaremu malowaniu, a przestrzeń dla pasażerów powiększyła się. Pojawiły się balustrady z matowego szkła na antresoli i okrągłe lampy. Ogółem wewnątrz obiektu do dyspozycji podróżnych są:
- poczekalnia i hol o wysokości dwóch kondygnacji,
- windy,
- kasy biletowe (w tym przystosowane do obsługi osób na wózkach),
- lokale handlowo-usługowe,
- toalety,
- ławki,
- gabloty z rozkładami jazdy,
- elektroniczne tablice odjazdów i przyjazdów,
- system informacji głosowej.
Zgodnie ze współczesnymi standardami wprowadzono także niezbędne ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami. To nie tylko windy, kasy dostępne dla osób na wózkach czy kontrastowa kolorystyka pomagająca osobom niedowidzącym, ale też ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a i dotykowe plany dworca.
Otoczenie dworca też się zmieni na korzyść kierowców i rowerzystów
Warto dodać, że w niedalekiej przyszłości przemianę przejdzie także przestrzeń wokół dworca. Kierowcy zyskają kilka miejsc parkingowych, w tym jedno przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami, zaś dla rowerzystów pojawi się wiata rowerowa z 10 stojakami.
– Siedlce od początku wstąpienia Polski do Unii Europejskiej są ważnym punktem na transportowej mapie Europy. Linia E-20 jest częścią ważnego korytarza transportowego Morze Północne–Bałtyk. Dlatego już 20 lat temu Unia Europejska wsparła modernizację linii Warszawa–Siedlce, a następnie zakupiła nowoczesny, produkowany w Siedlcach, tabor skierowany do obsługi tego szlaku. Pociągi wtedy znacznie przyspieszyły, a podróż stała się wygodną. Następnie w latach 2007–2013 dzięki wsparciu Unii gruntownie zmodernizowano siedlecki węzeł kolejowy, a w latach 2014–2020 unowocześniono linię Siedlce–Terespol, odnowiono również trasę do Białegostoku – mówi Angela Martinez-Sarasola, kierownik Wydziału Polskiego w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej. – Zwieńczeniem inwestycji UE w siedlecką kolej jest otwierany dziś nowoczesny dworzec.