Dworzec w Trawnikach po metamorfozie jest nie do poznania. Piękna elewacja
Autor: PKP S.A.
Około stuletni dworzec w Trawnikach w powiecie świdnickim (woj. lubelskie) przeszedł prawdziwą metamorfozę. Pochodzący z lat 20. XX w. dworzec jest już trzecim budynkiem dworcowym w tym miejscu – dwa poprzednie uległy zniszczeniu – pierwszy w wyniku pożaru, drugi zburzono w czasie I wojny światowej. Przebudowa dworca kosztowała 8,8 mln zł i była dofinansowana z unijnych funduszy.
Spis treści
- Dworzec w Trawnikach z nową elewacją
- Nowoczesne systemy w budynku dworca w Trawnikach
- Uporządkowano teren wokół dworca w Trawnikach
- Koszt przebudowy dworca w Trawnikach
Dworzec w Trawnikach z nową elewacją
W ramach inwestycji udało się przywrócić historyczny wystrój elewacji z odtworzeniem gzymsów i innych elementów dekoracyjnych. Wymieniona została także stolarka okienna i drzwiowa. Elewacja północna dworca zyskała odwzorowane z historycznych fotografii wejście główne oraz dwa symetryczne wejścia: do zaplecza kas oraz do lokalu komercyjnego. Od strony południowej zostały także przywrócone historyczne wyjścia na perony.
Na parterze budynku znajduje się poczekalnia, która zyskała większą liczbę miejsc do siedzenia oraz gabloty z rozkładami jazdy pociągów, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także nowy system informacji głosowej.
Czytaj też: Stacja w Olsztynie z nowymi peronami. Kończą też nowy dworzec
Obok poczekalni znajdują się toalety oraz przestrzeń na dwa lokale usługowo-handlowe i pomieszczenia dla spółek kolejowych. Przestrzeń pod wynajem znajduje się także na pierwszym piętrze budynku dworca. Na piętrze są również pomieszczenia techniczne niezbędne do funkcjonowania dworca, jak wentylatornia i serwerownia. W ramach przebudowy dworca zlikwidowano bariery architektoniczne oraz wprowadzono usprawnienia dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, w tym m.in. ścieżki prowadzące, dotykowe plany dworca, tabliczki w alfabecie Braille’a oraz toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Nowoczesne systemy w budynku dworca w Trawnikach
W budynku i jego otoczeniu zamontowano energooszczędne oświetlenie. Za optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody oraz pracę urządzeń i instalacji odpowiada system BMS (Building Management System), a za bezpieczeństwo w budynku i jego najbliższym otoczeniu systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.
Czytaj: "Kobiety o twardych zębach", czyli maszyny TBM, które drążą tunele w Polsce
Uporządkowano teren wokół dworca w Trawnikach
W ramach inwestycji uporządkowano teren wokół dworca. We wschodniej części działki powstała zadaszona wiata rowerowa, a po stronie północno-zachodniej – zbiornik na gaz oraz zamknięta wiata śmietnikowa. Elementy te zostały wygrodzone nowymi krzewami. Nowe trawniki z niskimi krzewami znalazły się także od strony miasta. Wokół budynku wyburzono rampy i schody, a teren został wyrównany, dzięki czemu usunięto wszelkie bariery architektoniczne.
Koszt przebudowy dworca w Trawnikach
Koszt przebudowy dworca kolejowego w Trawnikach to 8,82 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a projekt przebudowy dworca przygotowała pracownia PAKA.ARCHI sp. z o.o. Wykonawcą prac budowlanych była firma Heli Factor sp. z o.o.
Przebudowa dworca została zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Obwodnica Łomży - kiedy koniec budowy S61? Już wiadomo, kiedy pojedziemy tą trasą
Autor: Krzysztof Nalewajko/GDDKiA
Czytaj też:
- Szybki tramwaj w Krakowie za prawie 2 mld zł zwolnił. Prace wstrzymują liczne niewybuchy
- Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło plan dla Portu Lotniczego Modlin. Co w nim jest?
- "Wielka Kaśka" z ostrymi zębami znowu zaczęła się wgryzać w ziemię pod Łodzią
- Na zakopiance układają ostatnią warstwę asfaltu. Otwarcie zaplanowane