Dworzec we Wrocławiu. Montaż secesyjnych witryn
Dworzec Główny we Wrocławiu zmienia się z dnia na dzień. Aktualnie trwa montaż secesyjnych witryn kasowych, które do złudzenia przypominają te z początku XX wieku. Przy przebudowie pracuje ponad tysiąc osób, wszystko po to, by wrocławski dworzec został otwarty przed EURO 2012.
Dworzec we Wrocławiu budowany jest od dwóch lat. Aktualnie generalny wykonawca, konsorcjum Budimex i Ferovvial Agroman montuje historyczne witryny kasowe.
Przeczytaj również: Stacja Warszawa Stadion ma pozwolenie na użytkowanie. WIDEO
Wrocławski dworzec z secesyjnym akcentem...
Wykonawca tej kluczowej z uwagi mistrzostw EURO 2012 inwestycji, prowadzi roboty budowlane przez całą dobę. W holu kasowym dworca, od 26 kwietnia prowadzony jest montaż witryn. Zabudowa kasowa została wykonana tak, by do złudzenia przypominała tę z początku XX wieku, czyli z czasów kiedy budowany był hol główny. Warto zaznaczyć, że pozostałości oryginalnych witryn, budowlańcy odkryli w 2010 roku, podczas robót rozbiórkowych. Dzięki odkryciu oraz bogatej ikonografii, udało się odtworzyć drewniane witryny z okresu secesji. Historyczne witryny zostały odtworzone w jednej z wrocławskich pracowni stolarskich. Przy ich wykonaniu zostały wykorzystane poddane wcześniejszej renowacji elementy oryginalne. Hol kasowy tworzy łącznie dwanaście modułów, które można podzielić na trzy rodzaje. Pierwszą grupę tworzą wirtyny ze standardowymi okienkami kasowymi. Druga to okna kasowe z drzwiami, a trzecia ostatnia to tzw. witryny narożne (znajdące się na styku tunelu centralnego z holem kasowym). Wszystkie okna kasowe mają płaskorzeźby z motywami roślinnymi i są wykonane z drewna. Ta historyczna zabudowa zestawiona jest w kilku konfiguracjach, dzięki czemu każada z witryn jest inna. Pierwsze z nich zostały już zamontowane.
Dworzec we Wrocławiu w budowie
W ramach tego etapu prac, zostały odrestaurowane również konstrukcje historycznych hal peronowych. Stalowe elementy zostały uzupełnione, wyczyszczone i pomalowane. Wykonano nowe poszycie dachowe, szklenie fasad, odtworzono świetlik, a także zainstalowano nową iluminację, która podkreśla elementy konstrukcyjne wiat peronowych. Ponado, wybudowano nową konstrukcję hali, która znajduje się pomiędzy dwoma historycznymi peronami.
Przy przebudowie wrocławskiego dworca pracuje tysiąc dwustu budowlańców. Obecnie roboty przed wejściem do budynku dworca są na ukończeniu. Gotowa jest bryła podziemnego parkingu oraz dwa wjazdy od strony ul. Peronowej i Piłsudskiego. Wewnątrz, oprócz prawie zakończonych prac instalacyjnych, dobiega końca wykonywanie nawierzchni, a także znakowanie sektorów przyszłego parkingu podziemnego. Ułożono również 60 proc. posadzki. Montowane są słupy oświetleniowe, a także trwają prace wykończeniowe przy pawilonach A1, A2 i A3 (dwa pierwsze prowadzą z parkingu podziemnego na plac dworcowy). Budowane są również tarasy po obu stronach wejścia głównego. Przypomnijmy, że od kwietnia podróżni mogą korzystać z peronu 2. Tym samym, czwarty historyczny peron wrocławskiego dworca został otwarty. Aktulanie trwają także roboty budowlane na peronie 3. Prace mają zakończyć się już w maju, czyli przed rozpoczęciem mistrzostw EURO 2012.